Bu çalışmada imge sanatı yoluyla özel yetenekli öğrencilerin bilimin doğası algılarının, yaratıcılıklarının, bilimin doğası metaforlarının ve mitlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İmge sanatı öğrencilerin zihinlerindeki kavram imajlarını analojiler, benzetmeler yoluyla çizimler yaparak açıklamalarına imkan verir. Bu çalışma Ankara ilinde özel yetenekli öğrencilerle öğretim yapan bir kurumda 2023-2024 öğretim yılında 17 özel yetenekli öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması temelindedir. Veri toplama sürecinde özel yetenekli öğrencilerden “bilim insanlarının nasıl bilimsel bilgi ürettiği” sürecini imge sanatıyla resmetmeleri istenmiştir. Çalışmanın veri toplama aracı özel yetenekli öğrencilerin “bilim insanlarının nasıl bilimsel bilgi ürettiğini” resmettikleri sanat yapraklarıdır. Veriler betimsel analiz ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın sonunda bilimin nasıl yapıldığı ve bilim insanlarına dair özel yetenekli öğrencilerin genellikle geleneksel bir bakış açısına sahip olduğu bulunmuştur. Özel yetenekli öğrencilerin bilimin nasıl yapıldığı çizimlerinin yaratıcılık düzeyleri orjinallik ve ayrıntılandırılmışlık bakımından orta düzeydedir. Ayrıca özel yetenekli öğrencilerin bilimin doğasına dair metaforları da vardır. “Bilim beyindir.” çalışma kapsamındaki yaygın metaforlardan biridir. Özel yetenekli öğrencilerin bilimin doğası mitlerine sahip olmalarının yanında bilimin doğası boyutlarına dair de bilimsel olarak doğru algıları vardır. Bu çalışmanın bilimin doğası öğretimi üzerine çalışan araştırmacılara özel yetenekli çocukların ön bilgilerinden haberdar olarak öğretim ortamlarını yapılandırmaları adına bir rehber olması amaçlanmıştır.
Özel yetenekli öğrenciler bilimin doğası bilgisi yaratıcılık metafor mit
The current research aimed to explore gifted students’ perceptions of the nature of science, creativity, metaphors related to the nature of science, and myths about the nature of science through image art. Image art allows students to depict their mental representations of concepts by drawing and making analogies. The study was conducted with 17 gifted students at a school for gifted students in Ankara Province during the 2023–2024 academic year. The research employed a case study design, one of the qualitative research methods. In the data collection process, gifted students were asked to draw “how the scientists construct scientific knowledge” based on image art. The primary data collection tool was “art sheets illustrating how scientists construct scientific knowledge,” created by the gifted students. Descriptive and content analysis techniques were applied to analyze the collected data. At the end of the study, the gifted students' representations of scientific inquiry and scientists were predominantly traditional. The inventiveness of their drawings was average. Also, they had different nature of science metaphors such as “Science is brain.” being the most frequented one. While the students exhibited some myths about the nature of science, they also demonstrated an understanding of certain aspects of it. The importance of the current research was to give an idea to researchers working on gifted students’ nature of science perspectives so that they would be able to construct proper teaching environments.
Gifted students nature of science knowledge creativity metaphors myths
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kimya Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 1 |