The aim of this research is to define the affect of
reflective thinking based activities in 7th class Science and Technology Lesson
on the students' Scientific Process Skills. Pretest-Posttest design with
control groups was used and one of these goups was selected as the control
group and the other one as the experimental group.In the application phase,
i.e. during the teaching process, the reflective thinking based activities were
used for the experimental group, on the other hand program based method was
used for the control group. At the end of the teaching process, each of these
two groups was tested with the Scientific Process Skills posttest. In order to
analyse data, independent t test was used. As a result of the research applied,
according to the Basic Scientific Process Skill scores, there were some
significant improvements found among the experimental group (who were trained
by reflective thinking based activities) over the control group (trained by
using the program based method). However, according to the Advanced Scientific
Process Skills, there is no significant difference found among the experimental
group over the control group.
Scientific process skills reflective thinking science and technology teaching
Bu araştırmanın amacı, İlköğretim 7.
Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeye dayalı
etkinliklerin, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisini
belirlemektir. Kontrol gruplu öntest-sontest deneysel deseninin kullanıldığı
çalışmada, ilköğretim 7. sınıf düzeyinde iki sınıf deney ve kontrol grubu
olarak belirlenmiştir. Araştırmada deney grubuna yansıtıcı düşünmeye dayalı
etkinlikler ile öğretim yapılırken, kontrol grubuna programda önerilen öğretim
etkinlikleri uygulanmıştır. Öğretim süreci sonunda her iki gruba bilimsel süreç
becerileri son testi uygulanmıştır. Araştırma sonunda yansıtıcı düşünmeye
dayalı etkinliklerin uygulandığı deney grubu ile programa dayalı öğretimin
uygulandığı kontrol grubu arasında temel bilimsel süreç beceri puanları
açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak birleştirilmiş
bilimsel süreç becerilerinin gelişimi bakımından iki grup arasında anlamlı bir
farklılık bulunamamıştır.
Bilimsel süreç becerileri yansıtıcı düşünme fen ve teknoloji öğretimi fen eğitimi öğretim programı bilimsel düşünme
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |