Bu araştırmanın
amacı, ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarına ilişkin
görüşlerini farklı değişkenlere göre belirlemektir. Araştırmanın örneklemini,
2017-2018 eğitim öğretim yılında Balıkesir ili genelindeki tüm resmi
ilkokullarda görev yapan 470 öğretmen ve idareci oluşturmaktadır. Araştırmada
örgütsel bağlılık algısını ölçmek için “Örgütsel Bağlılık Ölçeği”
(Organizational Commitment Scale) kullanılmıştır. Bu çalışmada, öğretmenlerin
cinsiyet, branş, kıdem ve eğitim durumu değişkenlerinin Duygusal Bağlılık,
Normatif Bağlılık ve Devam Bağlılığı olarak üç faktörde ele alınan örgütsel
bağlılık üzerinde anlamlı bir farklılığın olup olmadığı incelenmiştir. Toplanan
verilerin analizinde öncellikle doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ardından çoklu
varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Sonuç olarak, cinsiyet ve branş
türünün öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları üzerinde anlamlı farklılığa sahip
olduğu görülürken branş ve eğitim durumu değişkenlerinin anlamlı farklılığa
sahip olmadığı görülmüştür.
örgütsel bağlılık duygusal bağlılık normatif bağlılık ilkokul öğretmeni
The present study aims to find out the elementary
school teachers’ organizational commitment in the city of Balıkesir,
Turkey. The sample of this study is 470
teachers working in elementary schools in Balıkesir province in the 2017-2018
academic years. In order to collect data, Organizational Commitment Scale is
used. In this study, the effect of organizational commitment which was handled
in three factors as Affective Commitment, Normative commitment, and Low
alternatives and Investments of Continuance Commitment on teachers’ gender,
major, seniority, and education level. Confirmatory Factor Analysis (CFA) with
Lisrel, and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) with statistics program
are conducted to analyze data. The results show that there are differences
between gender and major of teachers on organizational commitment. On the other hand, there are no statistically
differences between education level and seniority on organizational commitment
in this study. Additionally, while Affective Commitment is significantly effect
on gender and seniority, Normative commitment is significantly effect on major
in this study.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |