Bu
araştırmada, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin uzamsal yetenekleri ile
geometriye yönelik tutumlarını çeşitli değişkenlere göre incelemek ve uzamsal
yetenekleri ile geometriye yönelik tutumlarının ilişkili olup olmadığını
belirlemek amaçlanmıştır. Keşfedici korelasyonel araştırma modeline uygun bir
şekilde yürütülen araştırmada, örneklem, Marmara bölgesinin güneyinde yer alan
bir ilin bir ilçesindeki dört ortaokulun yedinci sınıfında öğrenim görmekte
olan 170 öğrenciden oluşmuştur. Örneklem, uygun örnekleme yöntemi ile
belirlenmiştir. Araştırmanın verileri, Uzamsal Yetenek Testi ve Geometriye
Yönelik Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler, istatistiksel
paket programa girilerek kodlanmış ve betimsel istatistikler hesaplanmıştır.
Öğrencilerin uzamsal yetenek ve geometriye yönelik tutum puanlarının,
cinsiyetlerine ve çizim yapmayı sevme durumlarına göre farklılaşıp
farklılaşmadığına karar vermek amacıyla ilişkisiz örneklemler için t testi;
matematik dersi başarı durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığına karar
vermek için ilişkisiz örneklemlerde tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır.
Öğrencilerin uzamsal yetenekleri ile geometriye yönelik tutumlarının ilişkili olup
olmadığını belirlemek için korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmada
öğrencilerin uzamsal yetenek puanlarının çok fazla yüksek olmadığı; geometriye
yönelik tutum puanlarının oldukça yüksek olduğu ve öğrencilerin uzamsal
yeteneklerinin geometriye yönelik tutumlarıyla pozitif yönlü düşük düzeyde
ilişkili olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğrencilerin uzamsal yetenek ve
geometriye yönelik tutum puanlarının, cinsiyetlerine ve çizim yapmayı sevme
durumlarına göre farklılaşmadığı; matematik dersi başarı durumlarına göre
farklılaştığı da ortaya çıkmıştır.
Balıkesir Üniversitesi
2017/035
The aim of this research was to investigate seventh
grade students’ spatial ability and attitudes towards geometry according to
various variables and to decide whether the spatial ability and the attitudes
towards geometry were related. The study had the exploratory correlation
research model as a research method. The study’s sample consisted of 170
seventh grade students who were from four secondary schools in a province in
the south of the Marmara Region. The sample was determined through the
convenience sampling method. The study’s data were collected, by using the
Spatial Ability Test and Attitudes towards Geometry Scale. The collected data
was decoded by the use of the statistical package program and descriptive statistics
were calculated. The t test for independent samples was conducted to decide
whether the students’ scores of spatial ability test and attitudes towards
geometry scale differed according to their gender and their likes to draw, and
the one way analysis of variance on independent groups was used to decide
whether the scores of spatial ability test and attitudes towards geometry
scale differed according to their mathematics achievement. The correlation
coefficient was calculated to decide the degree of relationship between the
spatial ability test scores and the attitudes towards geometry scale scores.
It was found that the students’ scores of spatial ability test were not too
high and their scores of attitudes towards geometry scale were quite high; that
students' spatial ability was significantly and positively related to their
attitudes towards geometry at a low level. Besides, it was found that the
students’ scores of spatial ability test and attitudes towards geometry scale
did not differ according to their gender and their likes to draw; differed
according to their mathematics achievement and their mathematics achievement.
2017/035
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2017/035 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |