Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri
öğretmen adaylarının biyoteknoloji, genetik mühendisliği ve klonlama
kavramlarına yönelik algılarını ve algısal değişimlerini incelemektir. Bu
amaçla, …… Üniversitesi’nde öğrenim gören 119 öğretmen adayına 3. sınıf ve 4. sınıfta olmak üzere, iki kez
Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) uygulanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden
olgu bilim desenine göre tasarlanan çalışmada, içerik analizi tekniği
kullanılmıştır. KİT uygulaması sonucunda anahtar kavramlar ile ilişkili verilen
cevaplardan oluşan bir frekans tablosu hazırlanmıştır. Bu tabloya göre fen
bilimleri öğretmen adaylarının bilişsel yapılarını ortaya çıkaran kavram ağları
çizilmiştir.Araştırmada ilgili kavramlara yönelik verilen derslerin fen
bilimleri öğretmen adaylarının biyoteknoloji, genetik mühendisliği ve klonlama
kavramları ile ilgili bilişsel yapılarını geliştirdiği belirlenmiştir.
Çalışmada dersleri aldıktan sonra verilen kavramlarla ilişkili elde edilen
kelimelerin hem niteliksel hem de niceliksel olarak arttığı ve kavram
yanılgılarının azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlarımıza göre, fen
bilimleri öğretmen adaylarının lisans derslerinde biyoteknoloji uygulamaları
konularına daha çok yer verilmesi önerilmektedir.
Biyoteknoloji Fen Bilimleri Öğretmen Adayı Genetik Mühendisliği Klonlama Kelime İlişkilendirme Testi
The purpose of the research is to examine preservice science teachers’ perceptions and perceptional changes towards biotechnology, genetic engineering and cloning concepts. For this purpose, the Word Association Test (WAT) was applied two times to 59 preservice science teachers, who are studying at Inonu University, in the third grades of 2017-2018 school year and the fourth grades of 2018-2019 school year. The study was designed based on one of the qualitative research method named as phenomenology and analyzed with content analysis. A frequency table consisting of key concepts and answer words was prepared as a result of the WAT. According to this table, concept networks that reveal the cognitive structures of preservice science teachers are drawn. In the study, it was determined that preservice science teachers’ cognitive structures related to biotechnology, genetic engineering and cloning concepts developed with the routine courses related biotechnology. The results showed that the preservice teachers’ prior knowledge widened to the large area that was not related to the concepts and, they produced more responses in the after taking related courses. In addition, it was concluded that the preservice teachers’ misconceptions decreased and they perceived the relationsihp between concepts as a network after taking the related courses. The importance of the research results in terms of biotechnology/science education and using WAT as an educational tool were criticised.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |