Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Uzamsal Yetenek Öz-değerlendirme Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2020, , 1528 - 1553, 31.12.2020
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.688675

Öz

Bu araştırma lisede okuyan öğrencilerin uzamsal yetenek öz değerlendirme düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Yaptığımız araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında İzmir ilindeki bir Anadolu Lisesinde 10.ve 11.sınıflarda öğrenim gören 79 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Lise Öğrencilerinin uzamsal yetenek düzeylerini farklı değişkenler açısından incelediğimiz çalışmamızda betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada 30 tane çoktan seçmeli sorudan oluşan Santa Barbara Uzamsal Yetenek Testi ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 ile analiz edilmiştir. Uzamsal yetenek testinin ortalaması 9,39 olarak bulunmuştur. Uygulanan teste göre iç içe geçmiş resimlerin dikey düzlemle kesildiği soruların en fazla doğru cevaplandırıldığı görülmektedir. Bileşik cisimlerin eğik bir düzlemle arakesitinin sorulduğu soruların en az doğru cevaplanan soruların olduğu görülmektedir. Sınıf düzeylerine göre lise öğrencileri arasında uzamsal düşünme düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. Öğrencilerin uzamsal yetenek düzeylerini okul öncesi eğitim alma durumu gruplarına göre incelendiğinde anlamlı fark (p=0,309 ) olmadığı bulunmuştur.

Kaynakça

  • Altıner, Çilingir, E. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Uzamsal Düşünme ile Yapboz Oyunlarındaki Becerileri Arasındaki İlişki, International Online Journal of Educational Sciences (İOJES).
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Mc Gee, M.G.(1979). Human Spatial Abilities:Psychometric Studies and Environmental genetic, hormonal and neurological influences .Psychological Bulletin 86,889-918.
  • Olkun, S.& Altun, A. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Deneyimleri ile Uzamsal Düşünme ve Geometri Başarıları Arasındaki İlişki, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 2003.
  • Olkun S. (2003). Making Connections: Improving Spatial Abilities with Engineering Drawing Activities.
  • Turğut, M. (2007). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Turgut, M., Cantürk-Günhan, B. & Yılmaz, S. (2009). Uzamsal Yetenek Hakkında Bir Bilgi Seviyesi İncelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy , Volume: 4, Number: 2.
  • Turğut, M. (2010). Teknoloji Destekli Lineer Cebir Öğretimin İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Uzamsal Yeteneklerine Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Turğut, M. & Yenilmez K. (2012).Matematik Öğretmeni Adaylarının Uzamsal Görselleştirme Becerileri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 1 Sayı 2 ISNN: 2146-9199
  • Turğut, M. & Yılmaz, S. (2012). İlköğretim 7.ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerinin İncelenmesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi-19(69-79) . Özyaprak, M. (2012). Üstün zekâlı olan ve olmayan öğrencilerin görsel uzamsal yeteneklerinin düzeylerinin karşılaştırılması. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2, 137-153.
  • Turğut, M.& Yenilmez, K. (2012). Matematik Öğretmeni Adaylarının Uzamsal Görselleştirme Becerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 1(2), 243-252.
  • Uygan, C. (2011). Katı Cisimlerin Öğretiminde Google Sketchup Ve Somut Model Destekli Uygulamalrın İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarınınuzamsal Yeteneklerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yılmaz, S.(2017). Aday Matematik Öğretmenlerinin Uzamsal Yetenek Öz–Değerlendirme Düzeyleri, International Journal of New Trends in Arts, Sports &Science Education - 2017, volume 6, issue 1.
  • Yolcu, B. & Kurtuluş A. (2010). 6. Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Görselleştirme Yeteneklerini Geliştirme Üzerine bir Çalışma. İlköğretim Online, 9(1), 256-274, http://ilkogretim-online.org.tr.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Bedir 0000-0001-5809-2161

Süha Yılmaz 0000-0001-5948-0588

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 12 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Bedir, D., & Yılmaz, S. (2020). Lise Öğrencilerinin Uzamsal Yetenek Öz-değerlendirme Düzeylerinin İncelenmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(2), 1528-1553. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.688675