Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2016, Cilt: 10 Sayı: 2, 320 - 338, 30.12.2016
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.277935

Öz

Matematik ve
teknolojideki gelişmelere bağlı olarak günümüzde uygulama ve modellemeye dayalı
matematik okuryazarlığı kavramı giderek önem kazanmaktadır. Matematik
okuryazarlığı, “bireyin düşünen, üreten ve eleştiren bir vatandaş olarak bugün
ve gelecekte karşılaştığı sorunların çözümünde matematiksel düşünme ve karar
verme süreçlerini kullanarak çevresindeki dünyada matematiğin oynadığı rolü
anlama ve tanıma kapasitesidir” (OECD, 2006). Bu çalışmada matematik öğretmen
adaylarının matematik okuryazarlığı hakkındaki görüş ve değerlendirmeleri incelenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin ortaöğretim matematik
eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 95 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Öğretmen adaylarının dört açık uçlu soruya yazılı olarak yanıt verdikleri
dokümanlardan elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir.
Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı kavramının
anlamına ilişkin sınırlı bilgiye sahip oldukları belirlenmiştir. Herkesin
matematik okuryazarı olması gerekmediğini belirten öğretmen adaylarına
rağmen,  bu kavramın anlamına ve
geliştirilmesine yönelik değerlendirmelerinden çeşitli kategoriler
belirlenmiştir.

 

Kaynakça

  • Akyüz, G. & Pala, N. M. (2010). PISA 2003 Sonuçlarına Göre Öğrenci Ve Sınıf Özelliklerinin Matematik Okuryazarlığına ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 667-678.
  • Altun, A. (2003). E-okuryazarlık. Milli Eğitim Dergisi, 158. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/158/altun.htm, Erişim Tarihi: 24.01.2015
  • Altun, M. (2005). İlköğretim İkinci Kademede Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel.
  • Altun, M. (2014). Liselerde Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel Alfa Akademi (6. Baskı).
  • Bekdemir, M. ve Duran, M. (2012). İlköğretim öğrencileri için görsel matematik okuryazar- lığı öz-yeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1): 89-115.
  • De Lange, J. (2003). Mathematics for literacy. In B. L. Madison and L. A. Steen (Eds.). Quantitative literacy: Why numeracy matters for schools and colleges. Princeton, N.J.:National Council on Education and the Disciplines. http://www.maa.org/sites/default/files/pdf/QL/WhyNumeracyMatters.pdf, Erişim Tarihi: 17.01.2015.
  • EARGED (2008). Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması, Ankara.
  • EARGED (2010). PISA 2009 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı Ulusal Ön Raporu, Ankara.
  • Ersoy, Y. (2003). Matematik Okuryazarlığı-II: Hedefler, Geliştirecek Yetiler ve Beceriler.
  • Güneş, G. ve Gökçek, T. (2013). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 70-79.
  • Leiva, F. M., R. Montoro ve T. L. Martinez (2006), Assesment of Interjudge Reliability in the Open‐Ended Questions Coding Process, Quality & Quantity, 40, 519‐ 537.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (1966). Türk Ansiklopedisi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Matematik 6-8. Sınıflar Öğretim Programı Kitabı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2011). PISA Türkiye, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). Ortaöğretim Matematik Dersi (9, 10, 11, 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Neuendorf, K. (2001). The Content Analysis Guidebook. Sage, New York, NY.
  • OECD (2006). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy, A Framework for PISA, 2006, http://edu.au.dk/fileadmin/www.dpu.dk/omdpu/centerforgrundskoleforskning/internationaleundersoegelser/andreundersoegelser/pisa/om-dpu_institutter_paedagogisk-psykologi_pisa_20071109154105_framework2006.pdf, Erişim Tarihi: 08.01.2015
  • Özgen, K. ve Bindak, R. (2008). Matematik okuryazarlığı öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2), 517-528.
  • Özgen, K. ve Kutluca, T. (2013). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10): 1-21.
  • Sarı Uzun, M., Yanık, C. ve Sezen, N. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterliklerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 2, 212- 221.
  • Tekin, B. ve Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma, http://www.matder.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=77:matematik-ogretmen-adaylarinin-matematiksel-okuryazarlik-duzeyleri-uzerine-bir-arastirma-&catid=8:matematik-kosesi-makaleleri&Itemid=172, Erişim Tarihi: 10.02.2015.
  • Uysal, E. ve Yenilmez, K. (2011). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlığı düzeyi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 1-15.
  • Yenilmez, K. ve Ata, A. (2013). Matematik okuryazarlığı dersinin öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterliğine etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 1803-1816.
  • Yenilmez, K. ve Turğut, M. (2012). Matematik öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlığı öz-yeterlik düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 253-258.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. (Genişletilmiş 9. Baskı).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgün Şefik Bu kişi benim

Şenol Dost Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şefik, Ö., & Dost, Ş. (2016). Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 320-338. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.277935

Cited By