Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Example For Creative Drama in Physics Education: Friction Force

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 1, 198 - 221, 30.06.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.356147

Öz




Researches which
aim at more effective teaching continues in the field of physics education. The
common feature of these researches is to remove students' prejudices against
physics, make the physics interesting for them and establish relationships with
daily life. Research shows that the creative drama method is effective for
these purposes. There are, however, a limited number of studies using creative
drama in adult groups, especially in the field of physics. The purpose of this
study is to present an example lesson plan that physic teachers who plan to use
creative drama in their classes can apply in their high school and university
level classes. The lesson plan was implemented with 21 prostective physics
teacher who are studying at the faculty of education. "Friction
force" was chosen as subject of the lesson. Observational notes,
structured opinion forms filled by the prospective teachers and semi-structured
interviews were analyzed by the researchers to determine the strengths and
weaknesses of the lesson plan. Descriptive analysis was used in the analysis of
the obtained data. Findings have shown us that prospective teacher understand
better the concept of friction force by the creative drama method and connect
better with the situations they meet in daily life.



Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1994). Eğitimde Yeni Bir Yöntem ve Disiplin: Yaratıcı Drama. Eğitim Bilimleri Kongresi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri, ve Aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi 1(1). Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2007). “Dramada Temel Kavramlar.” İlköğretimde Drama (Edt. Ali Öztürk). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2010). Eğitimde Yaratıcı Drama. Naturel Yayınları, Ankara.
  • Akkuş, O. & Özdemir, P. (2006). Yaratıcı Drama ile Matematik ve Fen Alanındaki Bilim İnsanlarının Yaşam Öykülerine ve Bilime Katkılarına Yeni Bir Bakış. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 59-71.
  • Aubusson, P., Fogwill, S., Barr, R. & Perkovic, L. (1997). What Happens When Students Do Simulation-Role-Play In Science?. Research in Science Education, 27 (5): 565-580.
  • Aslan, N. (1999). Türkiye 1. Drama Liderleri Buluşmasına Merhaba. Oluşum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi Türkiye 1. Drama Liderleri Buluşması. Ankara.
  • Aytaş, G. (2013). Eğitim ve öğretimde alternatif bir yöntem: Yaratıcı drama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 35-54.
  • Başkan, H. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Drama Yönteminin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi ve Öğrenci Motivasyonu Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bertiz, H. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramaya Yönelik Tutumları ve Öyküleme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Braund, M. (1999). Electric drama to improve understanding in science. Sch Sci Rev 81(294):35–41.
  • Calhoun, E. F. (2002). Actian Research for School Improvement. Educational Leadership, 59(6), 18-24.
  • Çam, F., Özkan, E. & Avinç, İ. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Derse Karsı İlgi Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Köy ve Merkez Okulları Örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2).
  • Di Pietro, R.J. (1987). Strategic Interaction: Learning Languages through Scenarios. Cambridge: CUP.
  • Donato, R. & McCormick, D. (1994). ‘A socio-cultural perspective on language learning strategies: the role of mediation’. The Modern Language Journal, 78(4), s. 453-464.
  • Elliot, J. (1991). Action Research for Educational Change. Open University Press. Buckingham
  • Erşahan, O. (2007). 6. Sınıf Öğrencilerine Madde ve Değişim Öğrenme Alanındaki Fen Teknoloji Toplum Çevre Kazanımlarının Kazandırılmasında Etkili Öğretim Yönteminin (Rol Oynama ve 5E Öğretim Yöntemi) Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Francis, P. J. & Byrne, A. P. (1999). Use of Role-playing Exercises in Teaching Undergraduate Astronomy and Physics. Publications of the Astronomical Society of Australia, 16.
  • Hendrix, R., Eick, C. & Shannon, D. (2012). The Integration of Creative Drama in an Inquiry-Based Elementary Program: The Effect on Student Attitude and Conceptual Learning. Journal of Science Teacher Education, 23.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. & Aydede, M. N. (2010). Fen Bilgisi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Kamen, M. (1992). Creative Drama and the Enhancement of Elementary School Student’s Understanding of Science Concepts. Dissertation Abstracts International. DAI-A 52 (07), 2489.
  • Keleş, P. U., Nas, S. E. & Çepni, S. (2009). Kavramsal Değişim Metinleri, Oyun Ve Drama İle Zenginleştirilmiş 5e Modelinin Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi. Fen, Sosyal ve Çevre Eğitiminde Son gelişmeler Sempozyumu, Giresun.
  • Kılıçarslan, H. & Özdemir Şimşek, P. (2015). 6.Sınıf “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinde Basamaklı Öğretim Yöntemi ve Yaratıcı Drama Yönteminin Erişiye, Tutuma ve Kalıcılığa Etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(180), 217-245.
  • Küçüker Tunçer, Y. (2004). The Effects of Activities Based on Role-Play on Ninth Grade Students’ Achievement and Attitudes Towards Simple Electric Circuits. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lukinsky, J. (1990). ‘Reflective withdrawal through journal writing’ in J. Mezirow (ed.).
  • Mezirow, J. (ed.). (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miccoli, L. (2003). English through drama for oral skills development. ELT Journal, 57(2), April, s. 122-129.
  • Miles, M. B. & Hubermann, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (Second edition). Calif: SAGE Publication.
  • Oğur, B. & Bağcı Kılıç, G. (2005). Fen Bilgisi derslerine drama entegre edilmesinin öğrencilerin fen başarılarına etkisi, Eurasian Journal of Educational Research, 20, 178-188.
  • Pantidos, P., Spathi, K. & Vitoratos, E. (2001). The use of drama in science education: The Case Of “Blegdamsvej Faust”, Sicience and Education, İnternetten 29.09.2015 tarihinde http://www.ingentaconnect.com/search/article?option2=author&value2=pantidos&pageSize=10&index=1 adresinden alınmıştır.
  • Ødegaard, M. (2009). Dramatic Science. A Critical Review of Drama in Science Education, Studies in Science Education, 39: 1, 75 — 101. DOI: 10.1080/03057260308560196
  • Sağırlı, E. & Gürdal, A. (2002). Fen Bilgisi Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Tutumuna Etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Web: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/bikitabi/PDF/Fen/Bildiri/t86.pdf Erişim Tarihi: 22.11.2011.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı Dramanın Eğitsel Boyutları. 1. Eğitim Kongresi. Buca Eğitim Fakültesi Bildiriler Kitabı. İzmir.
  • Schon, D. A. (1991). The Reflexive Turn: Case Studies in and on Educational Practice. New York: Teacher’s College.
  • Şahin, E. & Yağbasan, R. (2012). Fizik eğitiminde yaratıcı drama ve örnek bir ders planı: Gel-Git Olayı. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 79-98.
  • Şahin E. & Yağbasan R. (2011). Implemantation of creative drama activities in introductory physics laboratory course. Western Anatolia Journal of Educational Sciences, SI, 247-254.
  • Taşkın, T. & Moğol, S. (2016) (a). Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Mekaniğe Yönelik Tutumuna Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 3(17-37).
  • Taşkın, T. & Moğol, S. (2016) (b). Fizik Konularının Öğretiminde Bir Yöntem Olarak Yaratıcı Dramanın Kullanımına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), (193-210).
  • Taşkın Can, B. (2013). The Effects of Using Creative Drama in Science Education on Students’ Achievements and Scientific Process Skills. Elementary Education Online, 12(1). İnternetten 02.10.2016 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr/vol12say1/v12s1m9.pdf adresinden alınmıştır.
  • Tveita, J. (1998). Helping students to understand the electron model for simple circuits by use of a drama model and other untraditional learning methods. Nesna University College, Norway.
  • Via, R. (1976). English in Three Acts. Hong Kong: The University Press of Hawaii.
  • Wagner, B. J. (ed.). 1976. Drama as a Learning Medium. Washington, DC: National Educational Association.
  • Yağmur, E. (2010). 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinin Yaratıcı Drama Destekli İşlenmesinin Eleştirel Düşünme Becerisi ve Başarı Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz Cihan, G. (2006). Fen Bilgisi Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Yılmazlar, M., Yağmur Kolcu, E. & Takunyacı, M. (2013). The effect of 7th grade science and technology class on critical thınkıng skill and success when taught with the support of creative drama. IIB Internatıonal Refereed Academıc Soiıal Sciences Journal, 12(4), 37-48.

Fizik Eğitiminde Yaratıcı Drama Yöntemine Bir Örnek: Sürtünme Kuvveti

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 1, 198 - 221, 30.06.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.356147

Öz




Fizik eğitimi
alanında fiziği daha etkili öğretmeye yönelik araştırmalar sürmektedir. Bu
araştırmaların ortak yönü, öğrencilerin fiziğe yönelik önyargılarını ortadan
kaldırmak, fiziği onlar için ilgi çekici hale getirmek, günlük hayatla ilişki
kurmalarını sağlamaktır. Yapılan araştırmalar yaratıcı drama yönteminin bu
amaçlar doğrultusunda etkili olduğunu göstermektedir. Ancak yetişkin
gruplarında ve özellikle fizik alanında yaratıcı dramanın kullanıldığı sınırlı
sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı yaratıcı dramayı
derslerinde kullanmayı planlayan fizik öğretmenlerine lise ve üniversite
düzeyindeki sınıflarında uygulayabilecekleri bir ders planı örneği sunmaktır.
Ders planı, eğitim fakültesinde öğrenim gören 21 fizik öğretmen adayı ile
uygulanmıştır. Konu olarak “sürtünme kuvveti” seçilmiştir. Uygulamadan elde
edilen gözlem notları, öğretmen adaylarının sürece yönelik doldurduğu
yapılandırılmış görüş formları ve uygulama sonrasında yapılan yarı
yapılandırılmış görüşmeler araştırmacılar tarafından ders planının güçlü ve
zayıf yönlerini belirlemek amacıyla analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin
analizinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Bulgular öğretmen
adaylarının yaratıcı drama yöntemi ile sürtünme kuvveti kavramını daha iyi
anladıklarını, günlük yaşamda karşılaştıkları durumlarla daha iyi bağlantı
kurduklarını göstermiştir.



Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1994). Eğitimde Yeni Bir Yöntem ve Disiplin: Yaratıcı Drama. Eğitim Bilimleri Kongresi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri, ve Aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi 1(1). Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2007). “Dramada Temel Kavramlar.” İlköğretimde Drama (Edt. Ali Öztürk). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2010). Eğitimde Yaratıcı Drama. Naturel Yayınları, Ankara.
  • Akkuş, O. & Özdemir, P. (2006). Yaratıcı Drama ile Matematik ve Fen Alanındaki Bilim İnsanlarının Yaşam Öykülerine ve Bilime Katkılarına Yeni Bir Bakış. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 59-71.
  • Aubusson, P., Fogwill, S., Barr, R. & Perkovic, L. (1997). What Happens When Students Do Simulation-Role-Play In Science?. Research in Science Education, 27 (5): 565-580.
  • Aslan, N. (1999). Türkiye 1. Drama Liderleri Buluşmasına Merhaba. Oluşum Tiyatrosu ve Drama Atölyesi Türkiye 1. Drama Liderleri Buluşması. Ankara.
  • Aytaş, G. (2013). Eğitim ve öğretimde alternatif bir yöntem: Yaratıcı drama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 35-54.
  • Başkan, H. (2006). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Drama Yönteminin Kavram Yanılgılarının Giderilmesi ve Öğrenci Motivasyonu Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bertiz, H. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramaya Yönelik Tutumları ve Öyküleme Çalışmalarına İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Braund, M. (1999). Electric drama to improve understanding in science. Sch Sci Rev 81(294):35–41.
  • Calhoun, E. F. (2002). Actian Research for School Improvement. Educational Leadership, 59(6), 18-24.
  • Çam, F., Özkan, E. & Avinç, İ. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Derse Karsı İlgi Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Köy ve Merkez Okulları Örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2).
  • Di Pietro, R.J. (1987). Strategic Interaction: Learning Languages through Scenarios. Cambridge: CUP.
  • Donato, R. & McCormick, D. (1994). ‘A socio-cultural perspective on language learning strategies: the role of mediation’. The Modern Language Journal, 78(4), s. 453-464.
  • Elliot, J. (1991). Action Research for Educational Change. Open University Press. Buckingham
  • Erşahan, O. (2007). 6. Sınıf Öğrencilerine Madde ve Değişim Öğrenme Alanındaki Fen Teknoloji Toplum Çevre Kazanımlarının Kazandırılmasında Etkili Öğretim Yönteminin (Rol Oynama ve 5E Öğretim Yöntemi) Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Francis, P. J. & Byrne, A. P. (1999). Use of Role-playing Exercises in Teaching Undergraduate Astronomy and Physics. Publications of the Astronomical Society of Australia, 16.
  • Hendrix, R., Eick, C. & Shannon, D. (2012). The Integration of Creative Drama in an Inquiry-Based Elementary Program: The Effect on Student Attitude and Conceptual Learning. Journal of Science Teacher Education, 23.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. & Aydede, M. N. (2010). Fen Bilgisi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 741-758.
  • Kamen, M. (1992). Creative Drama and the Enhancement of Elementary School Student’s Understanding of Science Concepts. Dissertation Abstracts International. DAI-A 52 (07), 2489.
  • Keleş, P. U., Nas, S. E. & Çepni, S. (2009). Kavramsal Değişim Metinleri, Oyun Ve Drama İle Zenginleştirilmiş 5e Modelinin Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi. Fen, Sosyal ve Çevre Eğitiminde Son gelişmeler Sempozyumu, Giresun.
  • Kılıçarslan, H. & Özdemir Şimşek, P. (2015). 6.Sınıf “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinde Basamaklı Öğretim Yöntemi ve Yaratıcı Drama Yönteminin Erişiye, Tutuma ve Kalıcılığa Etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(180), 217-245.
  • Küçüker Tunçer, Y. (2004). The Effects of Activities Based on Role-Play on Ninth Grade Students’ Achievement and Attitudes Towards Simple Electric Circuits. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Lukinsky, J. (1990). ‘Reflective withdrawal through journal writing’ in J. Mezirow (ed.).
  • Mezirow, J. (ed.). (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miccoli, L. (2003). English through drama for oral skills development. ELT Journal, 57(2), April, s. 122-129.
  • Miles, M. B. & Hubermann, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (Second edition). Calif: SAGE Publication.
  • Oğur, B. & Bağcı Kılıç, G. (2005). Fen Bilgisi derslerine drama entegre edilmesinin öğrencilerin fen başarılarına etkisi, Eurasian Journal of Educational Research, 20, 178-188.
  • Pantidos, P., Spathi, K. & Vitoratos, E. (2001). The use of drama in science education: The Case Of “Blegdamsvej Faust”, Sicience and Education, İnternetten 29.09.2015 tarihinde http://www.ingentaconnect.com/search/article?option2=author&value2=pantidos&pageSize=10&index=1 adresinden alınmıştır.
  • Ødegaard, M. (2009). Dramatic Science. A Critical Review of Drama in Science Education, Studies in Science Education, 39: 1, 75 — 101. DOI: 10.1080/03057260308560196
  • Sağırlı, E. & Gürdal, A. (2002). Fen Bilgisi Dersinde Drama Tekniğinin Öğrenci Tutumuna Etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Web: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/bikitabi/PDF/Fen/Bildiri/t86.pdf Erişim Tarihi: 22.11.2011.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı Dramanın Eğitsel Boyutları. 1. Eğitim Kongresi. Buca Eğitim Fakültesi Bildiriler Kitabı. İzmir.
  • Schon, D. A. (1991). The Reflexive Turn: Case Studies in and on Educational Practice. New York: Teacher’s College.
  • Şahin, E. & Yağbasan, R. (2012). Fizik eğitiminde yaratıcı drama ve örnek bir ders planı: Gel-Git Olayı. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 79-98.
  • Şahin E. & Yağbasan R. (2011). Implemantation of creative drama activities in introductory physics laboratory course. Western Anatolia Journal of Educational Sciences, SI, 247-254.
  • Taşkın, T. & Moğol, S. (2016) (a). Yaratıcı Drama Yönteminin Öğretmen Adaylarının Mekaniğe Yönelik Tutumuna Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 3(17-37).
  • Taşkın, T. & Moğol, S. (2016) (b). Fizik Konularının Öğretiminde Bir Yöntem Olarak Yaratıcı Dramanın Kullanımına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), (193-210).
  • Taşkın Can, B. (2013). The Effects of Using Creative Drama in Science Education on Students’ Achievements and Scientific Process Skills. Elementary Education Online, 12(1). İnternetten 02.10.2016 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr/vol12say1/v12s1m9.pdf adresinden alınmıştır.
  • Tveita, J. (1998). Helping students to understand the electron model for simple circuits by use of a drama model and other untraditional learning methods. Nesna University College, Norway.
  • Via, R. (1976). English in Three Acts. Hong Kong: The University Press of Hawaii.
  • Wagner, B. J. (ed.). 1976. Drama as a Learning Medium. Washington, DC: National Educational Association.
  • Yağmur, E. (2010). 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinin Yaratıcı Drama Destekli İşlenmesinin Eleştirel Düşünme Becerisi ve Başarı Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz Cihan, G. (2006). Fen Bilgisi Öğretiminde Drama Yönteminin Kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Yılmazlar, M., Yağmur Kolcu, E. & Takunyacı, M. (2013). The effect of 7th grade science and technology class on critical thınkıng skill and success when taught with the support of creative drama. IIB Internatıonal Refereed Academıc Soiıal Sciences Journal, 12(4), 37-48.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Taşkın

Selma Moğol

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taşkın, T., & Moğol, S. (2017). An Example For Creative Drama in Physics Education: Friction Force. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 11(1), 198-221. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.356147