BibTex RIS Kaynak Göster

Mutlak Değer Kavramı Örneğinde Öğretmen Adaylarının Öğrenci Hatalarına Yaklaşımları

Yıl 2009, Cilt: 3 Sayı: 1, 174 - 194, 01.06.2009

Öz

Piaget ve Bechelard'ın çalışmalarının ardından hata öğrenme için gerekli ve oluşmakta olan bilginin habercisi olarak yorumlanmaya başlanmıştır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğrenci hatası ile ilgili yaklaşımlarını tespit etmek ve bu yaklaşımları bazı öğrenme ve öğretme görüşleri (davranışçılık, yapısalcılık) ışığında değerlendirmektir. Araştırmanın örneklemini Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği bölümünde okuyan 28 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak beşli Likert tipi, kapalı ve açık uçlu sorulardan oluşan bir anket kullanılmıştır. Açık uçlu sorularda öğretmen adaylarından, mutlak değer kavramıyla ilgili bazı öğrenci hatalarını yorumlamaları istenmiştir. Toplanan veriler nicel ve nitel analiz yöntemleri kullanılarak, çözümlenmiş ve öğrenci hatasıyla ilgili görüşler ışığında yorumlanmıştır. Ortaya çıkan en belirgin sonuç, öğretmen adaylarının öğrenci hatasına yaklaşımlarının, klasik ve davranışçı öğrenme görüşlerinin öğrenci hatasına yaklaşımlarıyla örtüştüğüdür.

Kaynakça

  • Abric, J.C. (1987). Coopération, compétition et représentations sociales. Fribourg: Del Val.
  • Astolfi, J-P. (1997). L’erreur, un outil pour enseigner. Paris: Ed ESF.
  • Bachelard, G. (1965). La Formation de l’Esprit Scientifique. Paris : J.VRIN.
  • Baruk S., (1985). L’âge du capitaine. Paris : Seuil.
  • Baştürk, S. (2000). Difficultés des élèves de seconde face à la notion de valeur absolue et analyse des manuels turcs et français. Mémoire de DEA non publié, Université Paris 7, Paris.
  • Boz, N. (2004). Öğrencilerin hatasını tespit etme ve nedenlerini irdeleme. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Brousseau, G. (1983). Les obstacles épistémologiques et les problèmes en mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 4(2), 172.
  • Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 33–115.
  • Brousseau, G. (1988). Le contrat didactique: Le milieu. Recherches en Didactique des Mathématiques, 9(3), 309-336.
  • Brun, J. et Conne, F. (1990). Analyses didactiques de protocoles d’observation du déroulement de situations. Education et Recherche, 90(3), 261-285.
  • Centeno, J. et Brousseau, G. (1991). Rôle de la mémoire didactique de l’enseignant. Recherches en Didactique des Mathématiques, 11(2, 3), 167–210.
  • Charnay, R. (1986). L’erreur dans l’enseignement des mathématiques. Rencontre Pedagogiques, 12, 9-32.
  • Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La Pensée Sauvage.
  • Deblois, L. (2006). Influence des interprétations des productions des élèves sur les stratégies d’intervention en classe de mathématiques. Educational Studies in Mathematics, 62, 307–329
  • Duroux, A. (1983). La valeur absolue : difficultés majeures pour une notion mineure. Petit x, 3, 43-87.
  • Fang, Z. (1996). A review of research on teacher beliefs and practices. Educational Research, 38(1), 47- 64.
  • Fosnot, C. (1989). Enquiring teachers, enquiring learners: a constructivist approach for teaching. New York: Teachers College Press.
  • Henry, M. (1991). Didactique des mathématiques : une présentation de la didactique en vue de la formation des enseignants. Besançon: IREM de Besançon,
  • Herscovics, N. et Bergeron, J. (1989). Un modèle de la compréhension pour décrire la construction de schèmes conceptuels mathématiques. Actes de la Commission internationale pour l’´etude et l’amélioration de l’enseignement des mathématiques, Bruxelles, pp. 139–147.
  • Kagan, D. M. (1992). Implication of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27(10), 65-70.
  • Margolinas, C. (2004). Points de vue de l’élève et du professeur. Essai de développement de la théorie de situations didactiques. Note de Synthèse. Habilitation à diriger les recherches en Sciences de l’Education. Université de Provence.
  • Pajares, M. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 3, 307-332.
  • Perrin-Glorian, M.-J. (1997a). Que nous apprennent les élèves en difficulté en mathématiques?, Repères-Irem, 29, 43–67.
  • Perrin-Glorian, M.-J. (1997b). Pratiques des élèves et des enseignants en classe de mathématiques: institutionnalisation en classe de seconde: valeur absolue, intervalles, encadrements, approximations. Cahier de DIDIREM 29, Paris: IREM de Paris.
  • Pirie, S.E.B., Kieren, T. (1994). Growth in mathematical understanding: How can we characterize it and how we represent? Educational Studies in Mathematics, 26, 165–190.
  • René de Cotret, S. (1999). Quelques questions soulevées par l’adoption d’une perspective “bio-cognitive” pour l’étude de relations du système didactique. Dans Séminaire DidaTech, Didactique et Technologies Cognitives en Mathématiques, Vol. 1997, (pp.161–178), Grenoble: Laboratoire Leibniz-IMAG.
  • Robert, A. (1988). Réflexions sur l'analyse des textes d'exercices des manuels. Paris: IREM de Paris 7.
  • Robert, A. (1998). Outils d’analyse des contenus mathématiques à enseigner au lycée et à l’université. Recherche en Didactique des Mathématiques. 18 (2), 139-189.
  • Robert, A. et Rogalski, M. (2002). Comment peuvent varier les activités mathématiques des élèves sur des exercices ? : Le double travail de l’enseignant sur les énoncés et sur la gestion en classe. Petit x, 60, 6-25.
  • Robert, A., Lattuati, M. et Penninckx, J. (1999). L’enseignement des mathématiques au lycée: un point de vue didactique. Paris: Ellipses.
  • Rousset-Bert, S. (1990). Stratégies de prise en compte de l’erreur par des enseignants de maths en liaison avec certaines de leurs représentations. Petit x, 25, 25-58.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-21.
  • Skott, J. (2001). The emerging practices of novice teachers: The roles of his school mathematics images. Journal of Mathematics Teacher Education, 4(1), 3-28
  • Thompson, A. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. Grouws (Eds.), Handbook of research in mathematics teaching and learning. (pp. 127-146). New York: MacMillan.
  • Vergnaud, G. (1983). Didactique et acquisition du concept de volume. Recherche en didactique des mathématiques, 4(1), 9-25.
  • Vergnaud, G. (1991). La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10(2, 3), 133–170.
  • Yeşildere, S. (2008). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının sayı örüntüleri ile ilgili pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Savaş Baştürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baştürk, S. (2009). Mutlak Değer Kavramı Örneğinde Öğretmen Adaylarının Öğrenci Hatalarına Yaklaşımları. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 3(1), 174-194.