BibTex RIS Kaynak Göster

İki Altıncı Sınıf Öğrencisinin Doğru Denklemini Oluşturma Sürecinin İncelenmesi

Yıl 2012, Cilt: 6 Sayı: 1, 171 - 200, 01.06.2012

Öz

Bu araştırmada, matematik eğitiminde başarılı oldukları bilinen iki altıncı sınıf öğrencisinin y=kx biçimindeki doğru denklemini oluşturma süreci bilişsel eylemler üzerinden bilgi oluşumu sürecinin incelenmesine fırsat veren RBC+C soyutlama modeli aracılığı ile incelenmiştir. Bu amaçla öncelikle tanıma, kullanma, oluşturma ve pekiştirme bilişsel eylemlerinin fark edilmesine imkân verebilecek tarzda araştırma ve uygulama problemleri hazırlanmıştır. Ardından, iki öğrencinin oluşturduğu öğrenci grubuna hazırlanan problemler sunulmuş ve öğrencilerin bu araştırma problemleri üzerinde birlikte çalışmaları sağlanmıştır. Bu öğrencilerin bu araştırma problemleri üzerinde çalışmaları ile gerçekleştirilen iki farklı uygulama kapsamında, öğrencilerin y=kx biçimindeki doğru denklemini oluşturup oluşturamadıkları araştırılmış ve bu oluşturma esnasında gerekli olan önbilgileri tanıyıp kullanabilme durumları incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, iki öğrencinin de y=kx biçimindeki doğru denklemini oluşturmaları için gerekli ön bilgileri tanıyıp kullanabildikleri ve doğru denklemini oluşturdukları anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, R. & Durmuş, S. (2006). İlköğretim 6-8. sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 1-12.
  • Bills, L., Dreyfus, T., Mason, J., Tsamir, P., Watson, A. & Zaslavsky, O. (2006). Examplification in mathematics education. In J. Novotna (Ed.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Prague, Czech Republic: PME.
  • Birgin, O. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Doğrunun Eğimi ile ilgili Öğrenme Düzeyleri ve Olası Kavram Yanılgıları. I. Ulusal Matematik eğitimi Öğrenci Sempozyumu. İzmir.
  • Birgin, O. & Kutluca, T. (2006). Doğru Denklemi Konusunun Öğretimine Yönelik Bilgisayar Destekli Öğretim Materyal Örneği. I. Ulusal Matematik eğitimi Öğrenci Sempozyumu. İzmir.
  • Dede, Y. (2004). Değişken kavramı ve öğrenimindeki zorlukların belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 24-56.
  • Dreyfus, T. (2007).Processes of Abstraction in Context the Nested Epistemic Actions Model. Retrieved on November 12, 2008 from http://cresmet.asu.edu/news/i2/dreyfus.pdf, 12 Ekim 2008.
  • Dreyfus, T., Hershkowitz, R. & Schwarz, B. (2001a). Abstraction in context II: The case of peer interaction. Cognitive Science Quarterly, 1(3), 307-368.
  • Dreyfus, T., Hershkowitz, R. & Schwarz, B. (2001b). The construction of abstract knowledge in interaction. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Eds.), Proceedings of the 25th Annual Conference for the Psychology of Mathematics Education, (Vol. 2, pp. 377-384). Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Institute.
  • Dreyfus, T. & Tsamir, P. (2004). Ben’s consolidation of knowledge structures about infinite sets. Journal ofMathematical Behavior, 23(3), 271-300.
  • Erbaş, A. K., Çetinkaya, B. & Ersoy, Y. (2009). Öğrencilerin basit doğru denklemlerin çözümünde Karşılaştıkları güçlükler ve kavram yanılgıları. Education and Science, 34(152), 44-59.
  • Erbaş, A. K. & Ersoy, Y. (2000). Cebir Öğretiminde Öğrencilerin Güçlükleri-II: Yanlışlarla İlgili Öğretmen Görüşleri. IV. Ulusal Fen Eğitimi Kongresi, (ss. 625-629). Ankara.
  • Erbaş, A. K. & Ersoy, Y. (2002). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Eşitliklerin Çözümündeki Başarıları ve Olası Kavram Yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Ertekin, E. (2001). Denklem Öğretimindeki Hata ve Yanılgıların Teşhisi ve Alınması Gereken Tedbirler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Hazzan, O. (1999). Reducing abstraction level when learning abstract algebra concepts. Educational Studies in Mathematics, 40, 71-90.
  • Hershkowitz, R. (2004). From diversity to inclusion and back: Lenses on learning (Plenary Lecture). In M. J. Hoines and A. B. Fuglesad (Eds.), Proceedings of the 28th Conferenceof the International Group for the Psychology ofMathematics Education, (Vol. 1, pp. 55-68). Bergen, Norway: PME.
  • Hershkowitz, R., Schwarz, B. & Dreyfus, T. (2001). Abstraction in contexts: Epistemic actions. Journal for Research in Mathematics Education, 32(2), 195-222.
  • Johnson, B. & Alibali, M. W. (1999). Conceptual and procedural knowledge of mathematics: Does one lead you the other?. Journal of Educational Psychology, 91(1), 175-189.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar-ilkeler-teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MacGregor, M. & Stacey, K. (1997). Students’ understanding of algebraic notation: 11-15. Educational Studies in Mathematics, 33, 1-19.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2005). İlköğretim matematik dersi öğretim programı ve klavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Ohlsson, S. & Regan, S. (2001). A function for abstract ideas in conceptual discovery and learning. Cognitive Science Quarterly, 1(3), 243-277.
  • Öksüz, C. (2010). İlköğretim yedinci sınıf üstün yetenekli öğrencilerin “Nokta, Doğru ve Düzlem” konularındaki kavram yanılgıları. İlköğretim Online, 9(2), 508-525.
  • Özmantar, M. F. & Monaghan, J. (2007). A dialectical approach to the formation of mathematical abstractions. Mathematics Education Research Journal, 19(2), 89–112.
  • Özmantar, M. F. & Roper, T. (2004). Mathematical Abstraction Through Scaffolding. In M. J. Hoines and A.B. Fuglesad (Eds.), Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of MathematicsEducation, (Vol. 3, pp. 481-488). Bergen, Norway: PME.
  • Stacey, K. & MacGregor, M. (1997). Ideas about symbolism that students bring to algebra. The Mathematics Teacher, 2(90), 110-113.
  • Tsamir, P. & Dreyfus, T. (2002). Comparing infinite sets – A process of abstraction: The case of Ben. Journal of Mathematical Behaviour, 21, 1-23.
  • Turanlı, N., Keçeli, V. & Türker, N. K. (2007). Ortaöğretim ikinci sınıf öğrencilerinin karmaşık sayılara yönelik tutumları ile karmaşık sayılar konusundaki kavram yanılgıları ve ortak hataları. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 135-149.
  • Vural, R. A. & Cenkseven, F. (2005). Eğitim araştırmalarında örnek olay (vaka) çalışmaları: Tanımı, türleri, aşamaları ve raporlaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 126-139.
  • Yenilmez, K. & Avcu, T. (2009). Altıncı sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki başarı düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 37-45.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Sezgin Memnun Bu kişi benim

Dilek Sezgin Memnun Bu kişi benim

Murat Altun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Memnun, D. S., Sezgin Memnun, D., & Altun, M. (2012). İki Altıncı Sınıf Öğrencisinin Doğru Denklemini Oluşturma Sürecinin İncelenmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 6(1), 171-200.