BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 9 Sayı: 1, 184 - 204, 24.06.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.57385

Öz

The main purpose of the current study is to examine the reliability and validity of a 55-item vocational interests scale prepared in light of Holland’s theory. According to Holland, there are six personality types in the workplace: Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising, and Conventional. People’s vocational personality is measured by looking at their vocational interests in this theory. 310 pre-service teachers from there departments including chemistry education, computer education/instructional technology and music education participated in the study. Results, in general, supported the premises of Holland’s theory. Although the results of confirmatory factor analysis supported the construct validity of the scale, 8 items possessed poor psychometric properties. As expected, there were significant differences among the pre-service teachers in these departments in terms of their vocational interests. The results of correlation and multi-dimensional scaling analyses produced contradictory results with the Holland’s hexagon. Although the propositions of Holland’s theory is not fully supported in the current study, we believe that our scale can be utilized confidently as an instrument to measure people’s vocational personality and help them to choose a career that fits their personality

Kaynakça

  • Çevik, D. B. (2011). Personality self-perceptions of pre-service music teachers in relation to departmental satisfaction. International Journal of Music Education, 29(3), 212-228.
  • Çevik, B., Perkmen, S., Alkan, M. ve Shelley, M. (2013). Who should study music education? A vocational personality approach. Music Education Research, 15(3), 341-356.
  • Dawis, R. V. (2002). Person-Environment Correspondence Theory. In D. Brown, Career choice and development (pp.427-464). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Deng, C., Armstrong, P. I. ve Rounds, J. (2007). The fit of Holland’s RIASEC model to US occupations, Journal of Vocational Behavior, 71, 1-22.
  • Farh, J., Leong, F. T. L. ve Law, K. S. (1998). Cross-cultural validity of Holland’s model in Hong Kong. Journal of Vocational Behavior, 52, 425-440.
  • Gencür, A. S. (2011). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının kişilikleriyle bölüm memnuniyetleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi), Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir. Retrieved, 30 Ekim 2014, From Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: 193.255.184.8/tezpdf/32654.pdf
  • Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of careers (3rd ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. A researcher’s guide. London: Sage publications.
  • Nangy, G., Trautwein, U. ve Lüdtke, O. (2010). The structure of vocational interests in Germany: Different methodologies, different conclusions. Journal of Vocational Behavior, 76, 153-169.
  • Perkmen, S. ve Şahin, O. (2012). Kimler bilişim teknolojileri öğretmeni olmalı? Meslek kişiliği yaklaşımı. E-Journal of New World Sciences Academy (NWSA), 7(4), 1045- 1053.
  • Perkmen, S. ve Şahin, S. (2013). Who should study instructional technology? Vocational personality approach. British Journal of Educational Technology, 44(1), 54-65.
  • Perkmen, S. Çevik, B. ve Alkan, M. (2012). Pre-service music teachers’ satisfaction. Person environment fit approach. British Journal of Music Education, 29(3), 371-385.
  • Perkmen, S. (2012). Testing the utility of person-environment correspondence theory with instructional technology students in Turkey. Australian Journal of Career Development, 1(2), 25-35.
  • Tang, M. (2009). “Examining the application of holland's theory to vocational interests and choices of Chinese College Students. Journal of Career Assessment, 17(1), 86-98.
  • Toit, R. ve Bruin, G. P.(2002). The structural validity of Holland’s R-I-A-S-E-C model of vocationa personality types for young black south african men and women. Journal of Career Assessment, 10(1), 62-67.

Holland Teorisinin Işığında Meslek Kişiliğinin Ölçülmesi

Yıl 2015, Cilt: 9 Sayı: 1, 184 - 204, 24.06.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.57385

Öz

Bu çalışmanın amacı meslek psikolojisinin en önemli teorilerinden birisi olan Holland Teorisinin ışığı altında geliştirilen 55 maddelik mesleki ilgi ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Holland’a göre kişiliklerine göre meslek yaşamında altı tip birey vardır: Gerçekçi, Araştırmacı, Sanatçı, Sosyal, Girişimci ve Geleneksel. Bu teoride bireylerin kişilikleri mesleki ilgilerine göre ölçülür. Çalışmaya bir üniversitenin kimya eğitimi, bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi ve müzik eğitimi bölümünden toplam 310 öğrenci katılmıştır. Sonuçlar genel olarak Holland Teorisinin hipotezlerini desteklemiştir. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi ölçeğin yapı geçerliğini ispat etmesine rağmen 8 madde ölçeğin yapı geçerliğini bozmaktadır. Beklenildiği gibi bu üç bölüm öğrencilerinin mesleki ilgilerinde farklılıklar ortaya çıkmıştır. Yapılan korelasyon ve çoklu ölçekleme analizi Holland altıgeni ile çelişen sonuçlar ortaya çıkarmıştır. Her ne kadar Holland teorisinin bütün hipotezleri bu çalışma da desteklenmese de, geliştirilen mesleki ilgi ölçeği Türkiye’de yapılan mesleki rehberlik hizmetlerinde bireyleri tanımak ve onları uygun kariyerlere yönlendirmek için bir ölçme aracı olarak kullanılabilir.

Kaynakça

  • Çevik, D. B. (2011). Personality self-perceptions of pre-service music teachers in relation to departmental satisfaction. International Journal of Music Education, 29(3), 212-228.
  • Çevik, B., Perkmen, S., Alkan, M. ve Shelley, M. (2013). Who should study music education? A vocational personality approach. Music Education Research, 15(3), 341-356.
  • Dawis, R. V. (2002). Person-Environment Correspondence Theory. In D. Brown, Career choice and development (pp.427-464). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Deng, C., Armstrong, P. I. ve Rounds, J. (2007). The fit of Holland’s RIASEC model to US occupations, Journal of Vocational Behavior, 71, 1-22.
  • Farh, J., Leong, F. T. L. ve Law, K. S. (1998). Cross-cultural validity of Holland’s model in Hong Kong. Journal of Vocational Behavior, 52, 425-440.
  • Gencür, A. S. (2011). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının kişilikleriyle bölüm memnuniyetleri arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi), Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir. Retrieved, 30 Ekim 2014, From Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü: 193.255.184.8/tezpdf/32654.pdf
  • Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of careers (3rd ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. A researcher’s guide. London: Sage publications.
  • Nangy, G., Trautwein, U. ve Lüdtke, O. (2010). The structure of vocational interests in Germany: Different methodologies, different conclusions. Journal of Vocational Behavior, 76, 153-169.
  • Perkmen, S. ve Şahin, O. (2012). Kimler bilişim teknolojileri öğretmeni olmalı? Meslek kişiliği yaklaşımı. E-Journal of New World Sciences Academy (NWSA), 7(4), 1045- 1053.
  • Perkmen, S. ve Şahin, S. (2013). Who should study instructional technology? Vocational personality approach. British Journal of Educational Technology, 44(1), 54-65.
  • Perkmen, S. Çevik, B. ve Alkan, M. (2012). Pre-service music teachers’ satisfaction. Person environment fit approach. British Journal of Music Education, 29(3), 371-385.
  • Perkmen, S. (2012). Testing the utility of person-environment correspondence theory with instructional technology students in Turkey. Australian Journal of Career Development, 1(2), 25-35.
  • Tang, M. (2009). “Examining the application of holland's theory to vocational interests and choices of Chinese College Students. Journal of Career Assessment, 17(1), 86-98.
  • Toit, R. ve Bruin, G. P.(2002). The structural validity of Holland’s R-I-A-S-E-C model of vocationa personality types for young black south african men and women. Journal of Career Assessment, 10(1), 62-67.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Perkmen Bu kişi benim

Serkan Perkmen Bu kişi benim

Erdoğan Tezci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Perkmen, S., Perkmen, S., & Tezci, E. (2015). Holland Teorisinin Işığında Meslek Kişiliğinin Ölçülmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 9(1), 184-204. https://doi.org/10.17522/nefefmed.57385