Bu çalışmanın amacı Çalışkan (2007) tarafından üniversite düzeyinde fizik dersi alan öğrenciler için geliştirilmiş fizikte kullanılan problem çözme stratejileri ölçeğini lise düzeyine uyarlamak, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırma Trabzon ilinde 3 farklı okulda 10. sınıf (n=223, %50,7) ve 11. sınıfta (n=217, %49,3) öğrenim gören toplam 440 öğrenci ile yürütülmüştür. Yapı geçerliğini belirlemede açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış; açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonunda, ölçeğin toplam 25 madde ve dört faktörden oluştuğu saptanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonucunda ise, dört faktörlü modelin iyi düzeyde uyum gösterdiği belirlenmiştir. Ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarının 0.245 ile 0.498 arasında sıralandığı, %27’lik alt-üst grupların ortalamaları arasındaki tüm farkların anlamlı olduğu, ölçeğin geneli için Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.855 bulunmuştur. Bu sonuçlara göre ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak ilgili araştırmalarda kullanılabileceği ifade edilebilir.
fizik problem çözme stratejileri ölçek uyarlama geçerlik güvenirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 9 Sayı: 2 |