Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Basamaklı Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Bilişsel Öğrenme Düzeylerine Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 1, 436 - 459, 30.06.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.584683

Öz












Bu araştırmanın amacı;
matematik dersinde uygulanan Basamaklı Öğretim Yönteminin (BÖY) öğrencilerin
bilişsel öğrenme düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmanın katılımcıları,
bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 107 altıncı sınıf öğrencisidir.
Araştırmada sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Alan ölçme
konusu 4 hafta süreyle deney grubunda BÖY’e dayalı olarak, kontrol-1 ve
kontrol-2 gruplarında ise düz anlatım ve soru-cevap yöntemleri kullanılarak
işlenmiştir. Tüm gruplara deneysel işlem sonrasında araştırmacı tarafından
geliştirilen Bilişsel Öğrenme Düzeyi Testi sontest olarak uygulanmıştır. Elde
edilen bulgulara göre, BÖY’ün anlama ve kavrama basamaklarını içeren1.bilişsel
seviyede ve analiz etme, değerlendirme ve yaratma basamaklarını içeren
3.bilişsel seviyede düz anlatım ve soru-cevap yöntemlerine göre daha etkili
olduğu belirlenmiştir. Deney, kontrol-1 ve kontrol-2 gruplarının uygulama
basamağının yer aldığı 2. bilişsel seviye puanlarında ise anlamlı farklılık
tespit edilmemiştir.



Kaynakça

  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R.(Ed.), Airasian, P.W.,Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., ve Wittrock, M.C. (2001). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (Çeviri: Durmuş A.Ö., 2010.). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Anderson, K. M. (2007). Tips for teaching: Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure, 51(3), 49-54.
  • Aydın, N. & Yılmaz, A. (2010). Yapılandırıcı yaklaşımın öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 57-68.
  • Aydoğuş, R. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Başbay, A. (2006). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenmenin sürece, öğrenen ve öğretmen görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bloom, B. S., (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme, Çev.: Durmuş Ali Özçelik. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (7. Baskı). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Coştu, B., Karataş, F. Ö. & Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 33-48.
  • Köksal, S. M. (2006). Kavram öğretimi ve çoklu zekâ teorisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 473-480.
  • Demirel, Ö., Şahan, H. H., Ekinci, N., Özbay, A. & Begimgil, A. M. (2006). Basamaklı öğretim programının süreç ve ürün açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 72-90.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitimde program geliştirme (12.baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme (8. baskı). Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Kılınçaslan, H., & Şimşek Özdemir, P. (2015). Effects of curriculum layered and creative drama methods on 6th grade “Force and Motion” unit on achievement, attitude and retention. Education and Science, 40(180), 217-245.
  • Koç, E. G. & Demirel, M. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının duyuşsal ve bilişsel öğrenme ürünlerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 629-661.
  • Koç, E. S. & Şahin, A. E. (2014). Çoklu zekâ kuramı ile desteklenmiş olan basamaklı öğretim programının öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(174), 286-296.
  • Lasovage, A. J. (2006). Effect of using a layered curriculum format of ınstruction in a high school environmental science energy unit. Michigan State University.
  • Latesky, C. (2008). Layered curriculum, Bloom’s Taxonomy and inquiry: how well do they fit together? [Bu çalışma www.help4teachers.com/carrielpaper.doc. adresinden Ocak 2015’de alınmıştır].
  • Levy, H. M. (2008). Meeting the needs of all students through differentiated ınstruction: Helping every child reach and exceed standards. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 81, 161-164.
  • Maurer, L. A. (2009). Evaluating the use of layered curriculum and technology to increase comprehension and motivatıon in a middle school classroom. Michigan State University, Master of Science. Interdepartmental Physical Sciences. ProQuest llc umı microform 1471872.
  • Noble, T. (2004). Integrating the revised Bloom'sTaxonomy with multiple intelligences: A planning tool for curriculum differentiation. Teachers College Record, 106, 193-211.
  • Nunley, K. F. (1998). Layered Curriculum, in a nutshell [Bu çalışma http://www.help4teachers.com/nutshell.htm. adresinden Şubat 2015’te edinilmiştir].
  • Nunley, K. F. (2002). Active research leads to active classrooms. Principal Leadership, 2(7), 53-56.
  • Öner, Ü. (2012). Sosyal bilgiler dersinde çoklu zekâ kuramı destekli basamaklı öğretim programının öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şişman, M.,Acat, B. M., Aypay, A. & Karadağ, E. (2011). TIMSS 2007 ulusal matematik ve fen raporu: 8. Sınıflar. Ankara: EARGED Yayınları.
  • Tekindal, S. (2000). Klasik yazılı sınavla ve çok sorulu testle elde edilen ölçümlerin güvenirlik ve geçerliği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 38- 46.
  • Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84.
  • Yıldırım, H. H., Yıldırım, S., Ceylan, E. & Yetişir, M. İ. (2013, Mayıs). Türkiye Perspektifinden TIMSS 2011 Sonuçları. Türk Eğitim Derneği Tedmem Analiz Dizisi I, Ankara.
  • Yılmaz, F. (2010). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yücel, C., Karadağ, E., & Turan, S. (2013, Şubat). TIMSS 2011 ulusal ön değerlendirme raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitimde Politika Analizi Raporlar Serisi I, Eskişehir.

The Effect of the Layered Curriculum Method on the Students’ Cognitive Learning Levels

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 1, 436 - 459, 30.06.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.584683

Öz












The purpose of this research is to examine the effect of the Layered
Curriculum Method on the students’ levels of cognitive learning. The
participants of the study were 107 students who studied in a state secondary
school. The quasi-experimental research design with post-test and paired
control group was used in the study. The subject of area measurement was taught
to the study group based on the Layered Curriculum Method but with the lecture
and question-answer methods in controls group for four weeks. At the end of the
application, levels of cognitive learning test was applied to experiment group
and to control groups as posttest. According the data, it is indicated that
Layered Curriculum Method is more effective on the students’ the first
cognition level based on the remembering and understanding stages and the third
cognition level based on the analyzing, evaluation and creation stages. But
there could not be found any significant difference among groups in terms of
the second cognitive level based on the applying stage.



Kaynakça

  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R.(Ed.), Airasian, P.W.,Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., ve Wittrock, M.C. (2001). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama: Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi (Çeviri: Durmuş A.Ö., 2010.). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Anderson, K. M. (2007). Tips for teaching: Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure, 51(3), 49-54.
  • Aydın, N. & Yılmaz, A. (2010). Yapılandırıcı yaklaşımın öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 57-68.
  • Aydoğuş, R. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Başbay, A. (2006). Basamaklı öğretim programıyla desteklenmiş proje tabanlı öğrenmenin sürece, öğrenen ve öğretmen görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Biçer, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim yönteminin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bloom, B. S., (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme, Çev.: Durmuş Ali Özçelik. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (7. Baskı). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Coştu, B., Karataş, F. Ö. & Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 33-48.
  • Köksal, S. M. (2006). Kavram öğretimi ve çoklu zekâ teorisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 473-480.
  • Demirel, Ö., Şahan, H. H., Ekinci, N., Özbay, A. & Begimgil, A. M. (2006). Basamaklı öğretim programının süreç ve ürün açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 172, 72-90.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitimde program geliştirme (12.baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme (8. baskı). Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Kılınçaslan, H., & Şimşek Özdemir, P. (2015). Effects of curriculum layered and creative drama methods on 6th grade “Force and Motion” unit on achievement, attitude and retention. Education and Science, 40(180), 217-245.
  • Koç, E. G. & Demirel, M. (2008). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının duyuşsal ve bilişsel öğrenme ürünlerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 629-661.
  • Koç, E. S. & Şahin, A. E. (2014). Çoklu zekâ kuramı ile desteklenmiş olan basamaklı öğretim programının öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. Eğitim ve Bilim, 39(174), 286-296.
  • Lasovage, A. J. (2006). Effect of using a layered curriculum format of ınstruction in a high school environmental science energy unit. Michigan State University.
  • Latesky, C. (2008). Layered curriculum, Bloom’s Taxonomy and inquiry: how well do they fit together? [Bu çalışma www.help4teachers.com/carrielpaper.doc. adresinden Ocak 2015’de alınmıştır].
  • Levy, H. M. (2008). Meeting the needs of all students through differentiated ınstruction: Helping every child reach and exceed standards. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 81, 161-164.
  • Maurer, L. A. (2009). Evaluating the use of layered curriculum and technology to increase comprehension and motivatıon in a middle school classroom. Michigan State University, Master of Science. Interdepartmental Physical Sciences. ProQuest llc umı microform 1471872.
  • Noble, T. (2004). Integrating the revised Bloom'sTaxonomy with multiple intelligences: A planning tool for curriculum differentiation. Teachers College Record, 106, 193-211.
  • Nunley, K. F. (1998). Layered Curriculum, in a nutshell [Bu çalışma http://www.help4teachers.com/nutshell.htm. adresinden Şubat 2015’te edinilmiştir].
  • Nunley, K. F. (2002). Active research leads to active classrooms. Principal Leadership, 2(7), 53-56.
  • Öner, Ü. (2012). Sosyal bilgiler dersinde çoklu zekâ kuramı destekli basamaklı öğretim programının öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şişman, M.,Acat, B. M., Aypay, A. & Karadağ, E. (2011). TIMSS 2007 ulusal matematik ve fen raporu: 8. Sınıflar. Ankara: EARGED Yayınları.
  • Tekindal, S. (2000). Klasik yazılı sınavla ve çok sorulu testle elde edilen ölçümlerin güvenirlik ve geçerliği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 38- 46.
  • Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84.
  • Yıldırım, H. H., Yıldırım, S., Ceylan, E. & Yetişir, M. İ. (2013, Mayıs). Türkiye Perspektifinden TIMSS 2011 Sonuçları. Türk Eğitim Derneği Tedmem Analiz Dizisi I, Ankara.
  • Yılmaz, F. (2010). Fen ve teknoloji dersinde basamaklı öğretim programı uygulamaları. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yücel, C., Karadağ, E., & Turan, S. (2013, Şubat). TIMSS 2011 ulusal ön değerlendirme raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitimde Politika Analizi Raporlar Serisi I, Eskişehir.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Züleyha Yıldırım Yakar 0000-0002-6420-2205

Mustafa Albayrak 0000-0002-5245-5854

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 17 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım Yakar, Z., & Albayrak, M. (2019). Basamaklı Öğretim Yönteminin Öğrencilerin Bilişsel Öğrenme Düzeylerine Etkisi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(1), 436-459. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.584683