Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Hidroelektrik Santraller İle İlgili Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 2, 859 - 878, 31.12.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.541641

Öz

Sürdürülebilir kalkınmayı temel alan enerji
atılımları, çevresel duyarlılığa ve sorumluluğa sahip bireylerden oluşan
toplumlarla mümkündür. Bu nedenle hidroelektrik santrallere yönelik bireylerin
görüşlerinin, bilgilerinin, farkındalıklarının ve tutumlarının belirlenmesinin
önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırma ile Fen Bilgisi öğretmen
adaylarının hidroelektrik santraller ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma, Türkiye’de bir devlet üniversitesinin Eğitim
Fakültesi dördüncü sınıfında öğrenim gören 72 Fen Bilgisi öğretmen adayıyla
yürütülmüştür. Genel tarama modeli ile yürütülen araştırmada veriler,
hidroelektrik santrallerin çevresel, biyolojik, ekonomik, güvenlik ve sosyal
boyutlarına yönelik 5 açık uçlu soru ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler,
betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, öğretmen
adaylarının hidroelektrik santrallerinin kurulmasını desteklemekle birlikte
hidroelektrik santrallerinin kurulacağı yerin seçiminde tüm faktörler göz önünde
bulundurularak çevreye ve sosyal hayata en az zarar verecek şekilde planlanması
gerektiği görüşünde olduklarını ortaya koymaktadır. Ayrıca sonuçlar öğretmen
adaylarının hidroelektrik santrallerin çevresel, biyolojik, ekonomik, güvenlik
ve sosyal boyutları ile avantaj ve dezavantajlarının farkında olduklarını
göstermektedir.

Kaynakça

  • Aksan, Z., & Çelikler, D. (2018). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının nükleer ve termik santraller ile ilgili görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 363-372.
  • Atılgan, İ. (2000). Türkiye’nin enerji potansiyeline bakış. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 15(1), 31-47.
  • Bilen, K., Özel, M., & Sürücü, A. (2013). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerjiye yönelik tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 101-112.
  • Bodur, G., & Şenyuva, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin hidroelektrik enerji santrallerine (HES) ilişkin görüşleri ile çevreye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 2(4), 27-38.
  • Burger, J. (2012). Rating of worry about energy sources with respect to public health, environmental health and workers. Journal of Risk Research, 15(9), 1159-1169.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (Research methods design and analysis). (Çeviri Editorü: Ahmet Alpay). Ankara: Anı.
  • Çelikler, D., Yılmaz, A., & Aksan, Z. (2016). Determining the attitudes towards renewable energy sources of twelfth grade students attending different types of high schools. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 6, Special Issue 1, 103-113.
  • Çelikler, D., Aksan, Z., & Yılmaz, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynakları konusundaki farkındalıkları. IV. International Eurasian Educational Research Congress (EJER) Bildiri Kitabı, 67-72.
  • Çolakoğlu, T. (2000). Sporun topluma yaygınlaştırılmasında medyanın etkisi (Güreş örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fidan, T., & Öztürk, İ. (2015). Perspectives and expectations of union member and non- union member teachers on teacher unions. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (Journal of Educational Sciences Research), 5(2), 191-220.
  • Greenberg, M., & Truelove, H.B. (2011). Energy choices and risk beliefs: Is it just global warming and fear of a nuclear power plant accident? Risk Analysis, 31(5), 9+819-831.
  • Karagöz, C. (2007). Kimya öğretmen adaylarının nükleer enerjiye karşı ilgi ve tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB (2012). Yenilenebilir enerji teknolojileri, Yenilenebilir enerji kaynakları ve önemi. Ankara. http://www.solar-academy.com/menuis/Yenilenebilir-Enerji-Teknolojileri-Kaynaklari-Onemi.164622.pdf
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mutlu, A. (2002). Nükleer Demodelik mi, Sürdürülebilir Enerji mi?. Standart, Temmuz, 66.
  • Poggenpoel, M., & Myburgh, C. (2003). The researcher as research instrument in educational research: A: Research instrument. Education, 124, 418-421.
  • Sever, R., & Kalın, Ö.U. (2011). Artvin ilinde yapılan/yapılmakta olan barajlar hakkında Artvin halkının bazı görüşleri. Doğu Coğrafya Dergisi, 23, 65-80.
  • Tuğrul, A.B. (2003). Türkiye’de yeni ve yenilenebilir enerji kaynaklarının enerji politikaları içindeki yeri. Yeni ve Yenilenebilir Enerji Kaynakları Sempozyumu, TMMOB, 3-4 Ekim, Kayseri, 319-324.
  • Yangın, S., & Geçit, Y. (2012).Öğretmen adaylarının hidroelektrik santralleri konusundaki bilişsel anlayışları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(4), 29-39.
  • Yangın, S., Geçit, Y., & Delihasan, S. (2012). Öğretmen adaylarının hidroelektrik santralleri konusundaki görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 26, 124-146.
  • Yavuz Topaloğlu, M., & Balkan Kıyıcı, F. (2017). Ortaokul öğrencilerin hidroelektrik santrali hakkındaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18 (Özel Sayı), 159-179.

The Science Teaching Candidates’ Opinions Related To The Hydroelectric Plant

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 2, 859 - 878, 31.12.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.541641

Öz

The energy enterprises
which are based on sustainable development are possible with the societies
which consist of the individuals with the environmental awareness and
responsibility. Thus, it is considered that it is important to determine the
individuals’ opinions, knowledge, awareness and attitude related to the
hydroelectric plants. It is aimed with this research that the science teaching
candidates’ opinions related to the hydroelectric plants are determined. The
study was conducted with a total of 72 fourth-year science teacher candidates
attending the education faculty of a public university in Turkey. The data in
the research which has been conducted with the general survey model has been
obtained with 5 open-ended questions related to the hydroelectric plants’
environmental, biological, economical, security and social aspects. The obtained
data has been analyzed with the descriptive analysis method. The research
results reveal that the teaching candidates have the opinion that it is
necessary to plan the hydroelectric plants in a way of damaging at the
environment and social life at least as they support the establishment of
hydroelectric plants and in consideration with all the factors to select the
place where the hydroelectric plants will be established. Moreover, the results
show that the teaching candidates are aware of the hydroelectric plants,
advantages and disadvantages with their environmental, biological, economical,
security and social aspects.

Kaynakça

  • Aksan, Z., & Çelikler, D. (2018). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının nükleer ve termik santraller ile ilgili görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 363-372.
  • Atılgan, İ. (2000). Türkiye’nin enerji potansiyeline bakış. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 15(1), 31-47.
  • Bilen, K., Özel, M., & Sürücü, A. (2013). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının yenilenebilir enerjiye yönelik tutumları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 101-112.
  • Bodur, G., & Şenyuva, E. (2013). Üniversite öğrencilerinin hidroelektrik enerji santrallerine (HES) ilişkin görüşleri ile çevreye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 2(4), 27-38.
  • Burger, J. (2012). Rating of worry about energy sources with respect to public health, environmental health and workers. Journal of Risk Research, 15(9), 1159-1169.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (Research methods design and analysis). (Çeviri Editorü: Ahmet Alpay). Ankara: Anı.
  • Çelikler, D., Yılmaz, A., & Aksan, Z. (2016). Determining the attitudes towards renewable energy sources of twelfth grade students attending different types of high schools. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 6, Special Issue 1, 103-113.
  • Çelikler, D., Aksan, Z., & Yılmaz, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynakları konusundaki farkındalıkları. IV. International Eurasian Educational Research Congress (EJER) Bildiri Kitabı, 67-72.
  • Çolakoğlu, T. (2000). Sporun topluma yaygınlaştırılmasında medyanın etkisi (Güreş örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Fidan, T., & Öztürk, İ. (2015). Perspectives and expectations of union member and non- union member teachers on teacher unions. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi (Journal of Educational Sciences Research), 5(2), 191-220.
  • Greenberg, M., & Truelove, H.B. (2011). Energy choices and risk beliefs: Is it just global warming and fear of a nuclear power plant accident? Risk Analysis, 31(5), 9+819-831.
  • Karagöz, C. (2007). Kimya öğretmen adaylarının nükleer enerjiye karşı ilgi ve tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB (2012). Yenilenebilir enerji teknolojileri, Yenilenebilir enerji kaynakları ve önemi. Ankara. http://www.solar-academy.com/menuis/Yenilenebilir-Enerji-Teknolojileri-Kaynaklari-Onemi.164622.pdf
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mutlu, A. (2002). Nükleer Demodelik mi, Sürdürülebilir Enerji mi?. Standart, Temmuz, 66.
  • Poggenpoel, M., & Myburgh, C. (2003). The researcher as research instrument in educational research: A: Research instrument. Education, 124, 418-421.
  • Sever, R., & Kalın, Ö.U. (2011). Artvin ilinde yapılan/yapılmakta olan barajlar hakkında Artvin halkının bazı görüşleri. Doğu Coğrafya Dergisi, 23, 65-80.
  • Tuğrul, A.B. (2003). Türkiye’de yeni ve yenilenebilir enerji kaynaklarının enerji politikaları içindeki yeri. Yeni ve Yenilenebilir Enerji Kaynakları Sempozyumu, TMMOB, 3-4 Ekim, Kayseri, 319-324.
  • Yangın, S., & Geçit, Y. (2012).Öğretmen adaylarının hidroelektrik santralleri konusundaki bilişsel anlayışları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(4), 29-39.
  • Yangın, S., Geçit, Y., & Delihasan, S. (2012). Öğretmen adaylarının hidroelektrik santralleri konusundaki görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 26, 124-146.
  • Yavuz Topaloğlu, M., & Balkan Kıyıcı, F. (2017). Ortaokul öğrencilerin hidroelektrik santrali hakkındaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18 (Özel Sayı), 159-179.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Aksan 0000-0002-4401-6253

Dilek Çelikler 0000-0002-9945-7195

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksan, Z., & Çelikler, D. (2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Hidroelektrik Santraller İle İlgili Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 859-878. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.541641