Matematiği gerçek yaşamla
ilişkilendirmek, onu yaşayarak öğrenmeyi sağlamak ve yaşamında matematiği
kullanabilen bireyler yetiştirmek amacıyla geçmişten günümüze çeşitli yöntemler
önerilmiştir. Model oluşturma etkinlikleri (MOE) de bu konudaki ihtiyacı gidermek
üzere geliştirilen ve bu amaca hizmet etmek konusunda iddialı olan bir araç
olarak göze çarpmaktadır. MOE’nin bu amaca uygunluğunun altında yatan
etkenlerden biri de bu etkinlikler geliştirilirken dikkate alınması gereken
prensiplerdir. Araştırmada ortaokul 5. sınıf matematik uygulamaları dersi
öğretim materyalinde yer alan 36 adet problem çözme etkinliğinin kullanışlı MOE
tasarlanırken dikkate alınması gereken prensiplere uygunluk düzeylerini
belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmacılar etkinliklerin prensiplere uygunluk
düzeyini belirlemek amacıyla 19 kriterin yer aldığı bir form oluşturmuşlardır.
Ardından bu form yardımıyla yapılan inceleme sonucu elde edilen nitel veriler
sayısallaştırılarak betimsel analizler yapılmıştır. Sonuç olarak öğretim materyalinde
yer alan etkinliklere genel olarak bakıldığında MOE tasarlama prensiplerini
sağlama düzeyinin orta seviyenin üzerinde olduğu görülmüştür. En düşük sağlanma
düzeyine sahip prensiplerin ise “model genelleştirme” ve “model oluşturma”
olduğu belirlenmiştir. MOE tasarlama prensiplerini sağlama düzeyleri orta
seviyenin altında olan etkinlikler ayrıntılı olarak incelenerek bu
etkinliklerin karşılamak konusunda zayıf kaldığı kriterler belirlenmiş ve bu
doğrultuda gelecekteki olası güncellemelerde daha güçlü etkinliklerin
tasarlanması konusunda katkı sağlayıcı önerilerde bulunulmuştur.
Matematiksel modelleme model oluşturma etkinlikleri tasarım prensipleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 2 |