Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin Derslerinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Ders İçeriklerini Kullanma Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 2, 1141 - 1165, 31.12.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.633128

Öz

Çevrimiçi bir sosyal eğitim platformu olan Eğitim
Bilişim Ağı (EBA), FATİH Projesi'nin bileşenlerinden biridir. e-içeriğin hazırlanmasını
ve yönetimini içeren EBA’nın e-içeriği, dersler, e-kitaplar, videolar,
simülasyonlar / animasyonlar, sorular, deneyler gibi farklı öğrenme / öğretim
materyallerinden oluşur. Bu çalışmada deneyimli kimya öğretmenlerinin EBA kimya
dersi e-içeriklerinin derslerinde kullanımlarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Örneklem, Türkiye'de farklı illerde ve farklı türde ortaöğretim okullarında
çalışan 40 (26 kadın ve 14 erkek) deneyimli kimya öğretmeninden oluşmuştur.
Veriler, yazarlar tarafından geliştirilen açık uçlu on soruluk bir görüş formu
ile toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmada meslek lisesi
öğretmenlerinin EBA e-içeriklerinden en fazla yararlanan öğretmenler olduğu belirlenmiştir.
Meslek lisesi öğretmenlerinin simülasyon, animasyon ve kimya deneylerini
kullanmayı tercih ettikleri, fen lisesi öğretmenlerinin daha çok test
sorularından yararlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonunda EBA
e-içeriklerinin kimya öğretmenleri tarafından daha etkin kullanılması konusunda
önerilere yer verilmiştir. 

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.Çakmak, Z. & Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (EBA) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 284-295.
  • Demircioğlu, G. & Yadigaroğlu, M. (2014). Kimya öğretmenlerinin Fatih projesine ilişkin görüşleri., Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 302-310.EBA (2019)http://fatihprojesi.meb.gov.tr/icerik.html Erişim Tarihi:04/09/2019
  • Elçiçek, Z.(2019). Öğretmen adaylarının akıllı tahta uygulamalarına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1215-1221.
  • Gay, L.R. & Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Gürfidan, H. & Koç, M. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) kullanımının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. X. International Computer and Instructional Technologies Symposium’da sunulan bildiri., Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Güvendi, G. M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (EBA) örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • İşçitürk, B.G. & Turan, E. Z. (2018). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'na ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 13(29), 35-45.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki Öğretmen ve Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’ya İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurtdede, F.N., Erbasan, Ö., & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'ndan (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Journal Of International Social Research, 9(45), 626-637.
  • Kuyubaşıoğlu, R. M. & Kılıç, F. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre EBA (eğitimde bilişim ağı) kullanım düzeylerinin incelenmesi. Journal of Advanced Education Studies, 1(1), 32-52.
  • Öner, G. (2017).Sosyal Bilgiler ve tarih dersleri için alternatif bir kaynak: eba.gov.tr. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (9), 227-257.
  • Şahin, M. & Erman, E. (2019). Tarih Dersi Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (49), 256-275.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • URL-1: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/en/about.html
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Examination of Experienced Chemistry Teachers' Usage of Education Information Network (EIN) Contents in their Chemistry Courses

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 2, 1141 - 1165, 31.12.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.633128

Öz

Education Information Network (EIN), which is an online social education
platform, is one of the components of the FATIH Project. EIN contains the
preparation and management of e-content, and e-content of EIN consists of
different learning/teaching materials such as lessons, e-books, videos,
simulations/animations, questions, experiments. In this study, it was aimed to
examine experienced chemistry teachers' usage of EIN chemistry course
e-contents in their courses. The sample consisted of 40 (26 female and 14 male)
experienced chemistry teachers working in different provinces and different
types of secondary schools in Turkey. The data 
collected with an instrument which contains ten open-ended questions
developed by the authors and analyzed through content analysis. In the study,
it was found that vocational high school teachers were the teachers who
benefited the most from the e-contents of the EBA. It was concluded that
vocational high school teachers preferred to use simulation, animation and
chemistry experiments, and science high school teachers mostly used test
questions. At the end of the study, recommendations were made for the use of
EIN e-contents more effectively by the chemistry teachers.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.Çakmak, Z. & Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (EBA) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 284-295.
  • Demircioğlu, G. & Yadigaroğlu, M. (2014). Kimya öğretmenlerinin Fatih projesine ilişkin görüşleri., Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 302-310.EBA (2019)http://fatihprojesi.meb.gov.tr/icerik.html Erişim Tarihi:04/09/2019
  • Elçiçek, Z.(2019). Öğretmen adaylarının akıllı tahta uygulamalarına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1215-1221.
  • Gay, L.R. & Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Gürfidan, H. & Koç, M. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) kullanımının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. X. International Computer and Instructional Technologies Symposium’da sunulan bildiri., Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Güvendi, G. M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (EBA) örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • İşçitürk, B.G. & Turan, E. Z. (2018). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'na ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 13(29), 35-45.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki Öğretmen ve Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’ya İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurtdede, F.N., Erbasan, Ö., & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'ndan (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Journal Of International Social Research, 9(45), 626-637.
  • Kuyubaşıoğlu, R. M. & Kılıç, F. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre EBA (eğitimde bilişim ağı) kullanım düzeylerinin incelenmesi. Journal of Advanced Education Studies, 1(1), 32-52.
  • Öner, G. (2017).Sosyal Bilgiler ve tarih dersleri için alternatif bir kaynak: eba.gov.tr. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (9), 227-257.
  • Şahin, M. & Erman, E. (2019). Tarih Dersi Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (49), 256-275.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • URL-1: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/en/about.html
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Nakiboğlu 0000-0002-7292-9690

Şengül Gacanoğlu 0000-0001-9287-8096

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nakiboğlu, C., & Gacanoğlu, Ş. (2019). Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin Derslerinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Ders İçeriklerini Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 1141-1165. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.633128