Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Current State of Turkish STEM Researches: A Systematic Review Study

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 2, 383 - 403, 31.12.2021
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1032295

Öz

In the 21st century, STEM education is gaining importance day by day. In this study, the purpose was to reveal the content analysis of master's and dissertations conducted in the last five years in the field of Turkish Science STEM education system. A total of 117 theses and dissertations, 18 of which were dissertations and 99 of which were theses, were examined in terms of academic discipline, theoretical frameworks, instructional design models, research designs and models, research areas, statistical analyses, keywords, data collection tools, participants, variables/research focuses and related institutions. In this respect, the present study, which examined the theses and dissertations, is thought to be important with respect to revealing the current situation in the field of science education in Turkey and determining the research trends for researchers.

Kaynakça

  • Brown, J. ( 2012). The current status of STEM education research. Journal of STEM Education: . Innovations and Research, 13(5).
  • Çavaş, P., Ayar, A., Bula Turuplu, S., & Gürcan, G. (2020). Türkiye’de STEM Eğitimi Üzerine Yapılan Araştırmaların Durumu Üzerine Bir Çalışma. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 17(1), 823-854.
  • Çevik, M. (2017). Content analysis of stem-focused education research in Turkey. . Journal of Turkish Science Education, 14(2), 12-26.
  • Daşdemir, İ. C. (2018). Türkiye’de FeTeMM (STEM) eğitimi eğilim araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1161-1183.
  • Elmalı, Ş. &. (2017). Türkiye'de Yayınlanmış FeTeMM Eğitimi İle İlgili Çalışmaların İncelenmesi. . Sakarya University Journal of Education, 7(3), 684-696.
  • Gough, D. O. (2012). An introduction to systematic reviews. . Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Göztepe Yıldız, S. &. (2015). A content analysis study about STEM education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14-21.
  • Günbatar, S. A., & Tabar, V. (2019). Türkiye’de Gerçekleştirilen STEM Araştırmalarının İçerik Analizi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 16(1), 1054-1083.
  • Güntaş, S. Ö. (2019). Eğitim Alanında STEM ve Sosyal Bilimlerle İlgili Araştırmalar: İçerik Analizi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE) ISSN: 2146-9466, 8(2).
  • http://ekipedu.com/stem-nedir-dunyada-ve-turkiyedeki-gelisim-sureci-nasil-olmustur/. adresinden alınmıştır.
  • Jayarajah, K. S. (2014). A review of science, technology, engineering & mathematics (STEM) education research from 1999–2013: A Malaysian perspective. . Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 10(3),155.
  • Kaleci, D. K. (2018). STEM education research: Content analysis. Universal Journal of Educational Research 6(11), 2404-2412.
  • Kartika, H. B. (2021). Argumentation in K-12 mathematics and science education: A content analysis of articles. . International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(1), 51-64.
  • Kaya, A. (2020). Türkiye Örnekleminde Stem Eğitimi Alanında Yapılan Çalışmaların İçerik Analizi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 275-306.
  • Li, Y. W. (2020). Research and trends in STEM education: a systematic review of journal publications. International Journal of STEM Education, 7(1), , 1-16.
  • Ormancı, Ü. (2020). Thematic Content Analysis of Doctoral Theses in STEM Education: Turkey Context. . Journal of Turkish Science Education, 17(1), 126-146.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20–26.
  • Türk, N. (2019). Eğitim Fakültelerinin Lisans Programlarına Yönelik Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Öğretim Programının Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi. . Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitü.
  • Wilson, V. (2011). Research methods: content analysis. Evidence Based Library and Information Practice, 6(4), 177–179.
  • Zengin, N. K. (2020). STEM Temelli Araştırmalarda Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 329-355.
Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 2, 383 - 403, 31.12.2021
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1032295

Öz

21. yüzyılda, STEM eğitimi her geçen gün önem kazanmaktadır. Bu çalışmada fen bilimleri eğitimi alanında STEM çalışmaları konusunda son 5 yılda yapılmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin içerik analizinin ortaya konulması amaçlanmıştır. 18’i doktora 99’u yüksek lisans olmak üzere toplam 117 yüksek lisans ve doktora tezi, akademik disiplin, kuramsal çerçeveler, öğretim tasarım modelleri, araştırma desen ve modelleri, araştırma alanları, istatistiksel analizler, anahtar kelimeler, veri toplama araçları, katılımcılar, değişkenler/araştırma odakları ve ilgili kurumların belirlenmesi amacıyla incelenmiştir. Bu doğrultuda yüksek lisans ve doktora tezlerinin incelendiği bu çalışmanın Türkiye’deki Fen Bilimleri eğitimi alanında STEM çalışmaları konusunda mevcut olan durumun ortaya çıkarılması ve araştırmacılar için araştırma eğilimlerinin belirlenmesi yönünden önemli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Brown, J. ( 2012). The current status of STEM education research. Journal of STEM Education: . Innovations and Research, 13(5).
  • Çavaş, P., Ayar, A., Bula Turuplu, S., & Gürcan, G. (2020). Türkiye’de STEM Eğitimi Üzerine Yapılan Araştırmaların Durumu Üzerine Bir Çalışma. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 17(1), 823-854.
  • Çevik, M. (2017). Content analysis of stem-focused education research in Turkey. . Journal of Turkish Science Education, 14(2), 12-26.
  • Daşdemir, İ. C. (2018). Türkiye’de FeTeMM (STEM) eğitimi eğilim araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1161-1183.
  • Elmalı, Ş. &. (2017). Türkiye'de Yayınlanmış FeTeMM Eğitimi İle İlgili Çalışmaların İncelenmesi. . Sakarya University Journal of Education, 7(3), 684-696.
  • Gough, D. O. (2012). An introduction to systematic reviews. . Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Göztepe Yıldız, S. &. (2015). A content analysis study about STEM education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14-21.
  • Günbatar, S. A., & Tabar, V. (2019). Türkiye’de Gerçekleştirilen STEM Araştırmalarının İçerik Analizi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 16(1), 1054-1083.
  • Güntaş, S. Ö. (2019). Eğitim Alanında STEM ve Sosyal Bilimlerle İlgili Araştırmalar: İçerik Analizi. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE) ISSN: 2146-9466, 8(2).
  • http://ekipedu.com/stem-nedir-dunyada-ve-turkiyedeki-gelisim-sureci-nasil-olmustur/. adresinden alınmıştır.
  • Jayarajah, K. S. (2014). A review of science, technology, engineering & mathematics (STEM) education research from 1999–2013: A Malaysian perspective. . Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 10(3),155.
  • Kaleci, D. K. (2018). STEM education research: Content analysis. Universal Journal of Educational Research 6(11), 2404-2412.
  • Kartika, H. B. (2021). Argumentation in K-12 mathematics and science education: A content analysis of articles. . International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(1), 51-64.
  • Kaya, A. (2020). Türkiye Örnekleminde Stem Eğitimi Alanında Yapılan Çalışmaların İçerik Analizi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 275-306.
  • Li, Y. W. (2020). Research and trends in STEM education: a systematic review of journal publications. International Journal of STEM Education, 7(1), , 1-16.
  • Ormancı, Ü. (2020). Thematic Content Analysis of Doctoral Theses in STEM Education: Turkey Context. . Journal of Turkish Science Education, 17(1), 126-146.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20–26.
  • Türk, N. (2019). Eğitim Fakültelerinin Lisans Programlarına Yönelik Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Öğretim Programının Tasarlanması, Uygulanması Ve Değerlendirilmesi. . Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitü.
  • Wilson, V. (2011). Research methods: content analysis. Evidence Based Library and Information Practice, 6(4), 177–179.
  • Zengin, N. K. (2020). STEM Temelli Araştırmalarda Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 329-355.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gürhan Durak 0000-0003-2944-3713

Serkan Çankaya 0000-0002-3951-9809

Ali Furkan Nacak 0000-0002-4845-5245

Fatma Elif Baysal 0000-0002-1234-3540

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durak, G., Çankaya, S., Nacak, A. F., Baysal, F. E. (2021). The Current State of Turkish STEM Researches: A Systematic Review Study. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 383-403. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.1032295