This study reveals the
effect of drama instruction techniques used for the topic “Chemical Bonds” in
the unit “Structure of Matter” on students’ achievement levels. In addition,
Students’ attitudes towards Science course after the instruction are examined.
Study that took place during 2016-2017 academic years included 47 eight-grades
studying at Balikesir Dursunbey district secondary school as participants. The
study took up a quasi-experimental design with pre-test post-test control
group, and it used Chemical Bonds Achievement Test (KR21=0.77) and Science
Course Attitude Survey (Cronbach’s Alpha=0.85) as data collection tools. Drama
scenarios devised by the researcher were employed to support the instruction of
the topic for the experimental group (n:25). For the control group (n:22), on
the other hand, traditional methods were used in the instruction. The data were
analyzed by running Paired-Samples T-Test, Univariate Analysis of Variance
(ANOVA) and Levene’s test due to the matching of data with normal distribution.
The interpretation of the data indicated a significant difference between
Achievement Test gain scores of both groups considering post-tests, which was
in favor of the experimental group. Moreover, it was deducted that there was a
statistically significant difference between the groups regarding their
attitude scores (p<,011). In conclusion, it was suggested that
drama-assisted instruction increased achievements of students on Chemical
Bonds, and that it affected students’ attitudes towards Science course in a
positive way.
Bu çalışmada, Fen Bilimleri Dersi “Maddenin Yapısı ve Özellikleri”
ünitesi “Kimyasal Bağlar” konusunun drama destekli öğretiminin öğrenci
başarısına etkisi ve öğrencilerin öğretim sonrası Fen Bilimleri dersine yönelik
tutumları belirlenmiştir. Çalışmaya 2016-2017 Öğretim Yılı Balıkesir İli
Dursunbey İlçesinde bir ortaokulun 8. sınıfında öğrenim gören 47 öğrenci
katılmıştır. Çalışma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model olup
veri toplama aracı Kimyasal Bağlar Başarı Testi (KR21=0.77) ve Fen Bilimleri
Dersi Tutum ölçeğidir (Cronbach Alpha=0.85).
Deney grubunda (N:25), araştırmacı tarafından hazırlanan drama
senaryoları konunun öğretimini destekleyici şekilde uygulanmıştır. Kontrol grubunda (N:22) ise geleneksel
öğretime devam edilmiştir. Uygulama sonrasında elde edilen verilerin normal
dağılıma uyması sonucunda, veriler İlişkili Örneklemler için t testi, İki Yönlü
Varyans analizi (ANOVA) ve Levene testi ile analiz edilmiştir. Analiz
sonuçlarına göre, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin Kimyasal Bağlar Başarı
Testi son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı düzeyde fark olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca deney grubundaki
öğrencilerin tutum puanı sonuçları ile kontrol grubundaki öğrencilerin tutum
puanı sonuçları arasında anlamlı bir fark olduğu (p<,011) görülmüştür. Drama
destekli öğretimin Kimyasal Bağlar konusunda öğrenci başarısını arttırdığı ve
Fen Bilimleri dersine yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilediği öngörüsünde
bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2 |