Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OTEL İŞLETMELERİ YÖNETİCİLERİNİN KRİZ DÖNEMLERİNDE UYGULADIKLARI STRATEJİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2016, İİBF 10. Yıl Özel Sayı, 149 - 166, 15.12.2016
https://doi.org/10.31795/baunsobed.662209

Öz

Kriz, bir işletmenin hayatını tehdit eden faktörlerle karşılaşmasını ifade etmektedir.
Çoğu zaman beklenmeyen veya önceden birtakım belirtileri olan bu olaylar işletme içi veya
işletme dışı birçok sebepten kaynaklanabilir. Bu krizlerden zarar görmeden veya en az zararla kurtulmak işletme yöneticilerinin uygulayacakları stratejilere dayanmaktadır. Son yıllarda yaşanan ekonomik ve siyasi krizler ve terör saldırıları turizm sektörünü de doğrudan
etkilemiştir. Turist sayısında ve turizm gelirinde azalmalar yaşanırken, bu krizlerden belirli
destinasyonların daha fazla zarar gördüğü de olmuştur. Bu bağlamda araştırmanın amacı,
otel işletmeleri yöneticilerinin kriz dönemlerinde uyguladıkları stratejileri tespit etmektir.
Elde edilen sonuçlara göre, otel işletmeleri yöneticilerinin kriz dönemlerinde, çoğunlukla
pazarlama stratejileri ve finansal önlemler almaya yönelik stratejilere yöneldikleri tespit
edilmiştir. Araştırma sonuçlarının otel işletmelerine ve turizm sektörüne, kriz dönemlerinde uygulanması gereken stratejiler açısından faydalı olması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Akıncı, Z., Kayalar, M. ve Demirel, O. (2012). Konaklama İşletmelerinde Kriz Yönetimi: Yöneticilerin Kriz Yönetimi Yaklaşımına Yönelik Bir Uygulama, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 49(572), 79-100.
  • Albayrak, A., Mil, B. ve Küçükaltan, A. (2015). Uluslararası Barışı Zedeleyen Turizm Odaklı Küresel Teröre Yönelik Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım. 16.
  • Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 12-15 Kasım 2015, Çanakkale. Ataman, G. (2001). İşletme Yönetimi: Temel Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar, İstanbul, Türkmen Kitabevi.
  • Baker, D. (2014). The Effects Of Terrorism On The Travel And Tourism İndustry. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 2, 58-67.
  • Baydaş, A., Bakan, İ. ve Özyılmaz, A. (2004). Çağdaş Yönetim Yaklaşımları: İlkeler, Kavramlar Ve Yaklaşımlar, İstanbul: Beta Yayınları
  • Çelik, C. ve Özdevecioğlu, M. (2002). Otel İşletmelerinin Ekonomik Krizden Etkilenme Düzeyleri ve Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Politikalara İlişkin Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(9), 56-74.
  • Çetin, H. ve Korkmaz, G. (2015). Turizm İşletmelerinde Kriz Yönetimi Ve Alınacak Önlemler. I. Uluslararası Avrasya Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 28-30 Mayıs 2015, Konya.
  • Demirtaş, H. (2000). Kriz Yönetimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(23), 353-373. Dinçer, Ö. (2004). Stratejik yönetim ve işletme politikası, 7. Bs., İstanbul: Beta Yayınları. Faulkner, B. (2001). Towards A Framework for Tourism Disaster Management, Tourism Management, 22(2), 135-147.
  • Glaesser, D. (2006). Crisis Management In The Tourism Industry, 3. Bs., Routledge Göçen, S., Yirik, Ş. ve Yılmaz, Y. (2011). Türkiye’de Krizler Ve Krizlerin Turizm Sektörüne Etkileri, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 493-509.
  • Haberler.com, (2016), 1 Nisan 2016 tarihinde http://www.haberler.com/rusya-krizi-turizm-sektorunde-binlerce-kisiyi-8019692-haberi/ adresinden erişildi.
  • Haşit, G. (2000), İşletmelerde Kriz Yönetimi Ve Türkiye’nin Büyük Sanayi İşletmeleri Üzerinde Yapılan Bir Uygulama, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Henderson, J. (2007). Tourism Crisis: Causes, Consequences And Management, Elsevier. Herman, C. (1963). Some Consequences Of Crisis Which Limit The Viability Of Organizations, Administrative Science Quarterly, 8(1), 61-82.
  • İslamoğlu, A. H. ve Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İstanbul, Beta Yayınevi.
  • Köroğlu, A. (2004a). Turizmde Kriz Yönetimi: Otel İşletmelerinde Ve Seyahat Acentalarında Bir Uygulama, Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Köroğlu, A. (2004b). Turizm İşletmelerinin Muhtemel Krizlere Yönelik Hazırlık Çalışmaları Ve Seyahat Acentalarında Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 69-87. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2016), 23 Kasım 2016 tarihinde http://www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr/TR,9851/turizm-istatistikleri.html adresinden erişildi.
  • Murphy, P.E. ve Bayley, R. (1989). Tourism and Disaster Planing. Geographical Review, 79(1), 36-46. doi:10.2307/215681
  • Okumuş, F. ve Karamustafa, K. (2005). Impact of an Economic Crisis: Evidence From Turkey, Annals of Tourism Research, 32(4), 942-961.
  • Öztürk, Y. ve Türkmen, F. (2006). Turizm İşletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Pazarlama Stratejilerine Yönelik Bir Araştırma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 74-95.
  • Seçilmiş, C. ve Sarı, Y. (2010). Kriz Dönemlerinde Konaklama İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 501-520.
  • Sönmez, S. ve Graefe, A. (1998). Influence of Terrorism Risk on Foreign Tourism Decision. Annals of Tourism, 25(1), 112-144.
  • Stafford, G., Yu, L., ve Armoo, A. K. (2002). Crisis Management And Recovery: How Washington, Dc, Hotels Responded To Terrorism. Cornell Hospitality Quarterly, 43(5), 27-40.
  • Tanrıverdi, A. (2002). Krizlerin Seyahat Acentaları Üzerindeki Etkileri ve Bu Etkilerin Çözümüne Yönelik Stratejiler, Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Torlak, Ö. ve Altunışık, R. (2012). Pazarlama Stratejileri: Yönetsel Bir Yaklaşım, 2. Bs., İstanbul: Beta Yayınları.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, D. Ö. (2004). Turizm İşletmelerinde Kriz Yönetimi ve Konaklama İşletmeleri Yöneticilerinin Krizlere İlişkin Yaklaşımlarına Yönelik Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.

A Study of Strategies of the Hotel Managers Performed During Crisis

Yıl 2016, İİBF 10. Yıl Özel Sayı, 149 - 166, 15.12.2016
https://doi.org/10.31795/baunsobed.662209

Öz

The crisis, express the encounter of threatening factors of a business life. These
events that are often unexpected or already shown indications can be caused from internal and
external reasons. To prevent or to minimize these crises’ effect is based on to hotel managers’
strategies. Economic and politic crises and terrorist attacks which has been done in recent years
has also effect directly to tourism sector. When it has been a decrease in the number of tourist
and tourism revenue, certain destinations has also more damaged from this crisis. In this
contex, the aim of this study is to identify the hotel business managers’ strategies performed
during crisis. The research findings reveal that hotel managers mostly tend to implement
marketing strategies and fiscal measure strategies. The results are expected to be useful to
hotel business and tourism sector in terms of the strategies that performed during crisis.

Kaynakça

  • Akıncı, Z., Kayalar, M. ve Demirel, O. (2012). Konaklama İşletmelerinde Kriz Yönetimi: Yöneticilerin Kriz Yönetimi Yaklaşımına Yönelik Bir Uygulama, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 49(572), 79-100.
  • Albayrak, A., Mil, B. ve Küçükaltan, A. (2015). Uluslararası Barışı Zedeleyen Turizm Odaklı Küresel Teröre Yönelik Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım. 16.
  • Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 12-15 Kasım 2015, Çanakkale. Ataman, G. (2001). İşletme Yönetimi: Temel Kavramlar ve Yeni Yaklaşımlar, İstanbul, Türkmen Kitabevi.
  • Baker, D. (2014). The Effects Of Terrorism On The Travel And Tourism İndustry. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 2, 58-67.
  • Baydaş, A., Bakan, İ. ve Özyılmaz, A. (2004). Çağdaş Yönetim Yaklaşımları: İlkeler, Kavramlar Ve Yaklaşımlar, İstanbul: Beta Yayınları
  • Çelik, C. ve Özdevecioğlu, M. (2002). Otel İşletmelerinin Ekonomik Krizden Etkilenme Düzeyleri ve Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Politikalara İlişkin Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(9), 56-74.
  • Çetin, H. ve Korkmaz, G. (2015). Turizm İşletmelerinde Kriz Yönetimi Ve Alınacak Önlemler. I. Uluslararası Avrasya Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 28-30 Mayıs 2015, Konya.
  • Demirtaş, H. (2000). Kriz Yönetimi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(23), 353-373. Dinçer, Ö. (2004). Stratejik yönetim ve işletme politikası, 7. Bs., İstanbul: Beta Yayınları. Faulkner, B. (2001). Towards A Framework for Tourism Disaster Management, Tourism Management, 22(2), 135-147.
  • Glaesser, D. (2006). Crisis Management In The Tourism Industry, 3. Bs., Routledge Göçen, S., Yirik, Ş. ve Yılmaz, Y. (2011). Türkiye’de Krizler Ve Krizlerin Turizm Sektörüne Etkileri, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 493-509.
  • Haberler.com, (2016), 1 Nisan 2016 tarihinde http://www.haberler.com/rusya-krizi-turizm-sektorunde-binlerce-kisiyi-8019692-haberi/ adresinden erişildi.
  • Haşit, G. (2000), İşletmelerde Kriz Yönetimi Ve Türkiye’nin Büyük Sanayi İşletmeleri Üzerinde Yapılan Bir Uygulama, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Henderson, J. (2007). Tourism Crisis: Causes, Consequences And Management, Elsevier. Herman, C. (1963). Some Consequences Of Crisis Which Limit The Viability Of Organizations, Administrative Science Quarterly, 8(1), 61-82.
  • İslamoğlu, A. H. ve Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, İstanbul, Beta Yayınevi.
  • Köroğlu, A. (2004a). Turizmde Kriz Yönetimi: Otel İşletmelerinde Ve Seyahat Acentalarında Bir Uygulama, Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Köroğlu, A. (2004b). Turizm İşletmelerinin Muhtemel Krizlere Yönelik Hazırlık Çalışmaları Ve Seyahat Acentalarında Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 69-87. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2016), 23 Kasım 2016 tarihinde http://www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr/TR,9851/turizm-istatistikleri.html adresinden erişildi.
  • Murphy, P.E. ve Bayley, R. (1989). Tourism and Disaster Planing. Geographical Review, 79(1), 36-46. doi:10.2307/215681
  • Okumuş, F. ve Karamustafa, K. (2005). Impact of an Economic Crisis: Evidence From Turkey, Annals of Tourism Research, 32(4), 942-961.
  • Öztürk, Y. ve Türkmen, F. (2006). Turizm İşletmelerinin Kriz Dönemlerinde Uyguladıkları Pazarlama Stratejilerine Yönelik Bir Araştırma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 74-95.
  • Seçilmiş, C. ve Sarı, Y. (2010). Kriz Dönemlerinde Konaklama İşletmelerinin Kriz Yönetimi Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 501-520.
  • Sönmez, S. ve Graefe, A. (1998). Influence of Terrorism Risk on Foreign Tourism Decision. Annals of Tourism, 25(1), 112-144.
  • Stafford, G., Yu, L., ve Armoo, A. K. (2002). Crisis Management And Recovery: How Washington, Dc, Hotels Responded To Terrorism. Cornell Hospitality Quarterly, 43(5), 27-40.
  • Tanrıverdi, A. (2002). Krizlerin Seyahat Acentaları Üzerindeki Etkileri ve Bu Etkilerin Çözümüne Yönelik Stratejiler, Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Torlak, Ö. ve Altunışık, R. (2012). Pazarlama Stratejileri: Yönetsel Bir Yaklaşım, 2. Bs., İstanbul: Beta Yayınları.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, D. Ö. (2004). Turizm İşletmelerinde Kriz Yönetimi ve Konaklama İşletmeleri Yöneticilerinin Krizlere İlişkin Yaklaşımlarına Yönelik Bir Araştırma, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cemali Buzlukçu

Cevdet Avcıkurt

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2016
Kabul Tarihi 12 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 İİBF 10. Yıl Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Buzlukçu, C., & Avcıkurt, C. (2016). OTEL İŞLETMELERİ YÖNETİCİLERİNİN KRİZ DÖNEMLERİNDE UYGULADIKLARI STRATEJİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(36), 149-166. https://doi.org/10.31795/baunsobed.662209

BAUNSOBED