Z Kuşağının Öğretmenlerinde Bulunması Gereken Yeterlilikler: Bir Durum Çalışması
Yıl 2022,
, 1155 - 1173, 31.12.2022
Ayfer Şahin
,
Rabia Asal Özkan
,
Büşra Nur Turan
Öz
Bu çalışmanın amacı; Z kuşağına öğretmenlik yapacak sınıf öğretmenin sahip olması gereken yeterliliklerin sınıf öğretmeni, öğrenci ve veli görüşleri ile belirlemektir. Çalışmada; nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri ilinde yaşayan 30 sınıf öğretmeni, 30 ilkokul öğrencisi ve 30 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine başvurularak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; sınıf öğretmenlerine göre z kuşağına öğretmenlik yapan sınıf öğretmenlerinde bulunması gereken en önemli mesleki yeterlilik; öğretmenlik mesleğini ve çocukları sevmek, yenilik ve değişimlere açık olmak, güncel olayları takip etmek, sınıf yönetiminde başarılı olmaktır. İlkokul öğrencilerine göre z kuşağına öğretmenlik yapan sınıf öğretmenlerinde bulunması gereken en önemli alan bilgisi yeterlilikleri; teknoloji etkili kullanmak ve yeterli alan bilgisine sahip olmaktır. Velilere göre ise z kuşağına öğretmenlik yapan sınıf öğretmenlerinde bulunması gereken en önemli kişisel yeterlilikler; yaratıcı ve adaletli olmaktır. Çalışmadan ulaşılan sonuçlara göre; öğretmenlerin hızla gelişen ve değişen dünyaya ayak uydurabilmeleri için mesleki gelişimlerini destekleyecek eğitimler (STEM, robotik kodlama, dijital oyun vb.) düzenlenmesi önerilmiştir.
Kaynakça
- Adıgüzel, O., Batur, H. Z., & Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 165-182.
- Ayhün, S. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 93 – 112.
- Barford, I. N., & Hester, P. T. (2011). Analysis of generation Y workforce motivation using multi attribute utility theory. Virginia: A Publication of the Defense Acquisition University.
- Borich, G. D, (1996). Effective teaching metods. (3rd ed.). Prentice-hall.
- Bourne, B.B. (2009). Phenomenologıcal study of response to organizational change: baby boomers, generation X, and generation Y (Thesis Number: 3357438) [Unpublished PhD Thesis], University of Phoenix.
- Bulgan, G., & Göktaş, P. (2016). X, Y ve Z kuşağı engellilerinin turizme erişilebilirliğinin karşılaştırılması. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 24–48.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. Baskı). Pegem Akademi.
- Chester, E. (2002). Employing generation why?. Tucker House Books.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal Kitabevi.
- Çetin, C., & Karalar, S. (2016). X, Y ve Z kuşağı öğrencilerin çok yönlü ve sınırsız kariyer algıları üzerine bir araştırma, Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), 157- 197.
- Darling Hammond, L., & Baratz Snowden, J. (2007). A good teacher every classroom: Preparing the highly qualified teachers our children deserve. Educational Horizons. 85(2), 111-132.
- Desai, S. P., & Lele, V. (2017). Correlating internet, social networks and workplace- a case of generation Z students. Journal of Commerce & Management Thought, 8(4), 802–815. DOI: 10.5958/ 0976-478X.2017.00050.7
- Duvendack, C.M. (2010) Correlaton of work-life balance decisions of different generations of physicians (Thesis Number: 28326957 [Unpublished PhD Thesis], Capella University.
- Eacute, J., & Esteve, M. (2000). The Transformation of the teachers’ role at the and of the Twentieth century: New channels for the future. Educational Review. 52(2), 197-209.
- Erden Ayhün, S. (2013). Kuşaklar arasındaki farklılıklar ve örgütsel yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi. 2(1), 93-112.
- Gürbüz, S. (2015). Kuşak farklılıkları: Mit mi, gerçek mi?. İş ve İnsan Dergisi, 2(1), 39-57.
- Hazır Bıkmaz, F., & Güler, D. S. (2002). Velilerin sınıf öğretmenlerinden beklentileri ve sınıf öğretmenlerinin bu beklentilere uygunluğu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2), 445-472.
- Jones, V. F., & Jones, L. S. (1995). Comprehensive classroom management: Creating positive learning environments for all students. (4th ed.). Allyn and Bacon
- Karadoğan, A. (2019). Z kuşağı ve öğretmenlik mesleği. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 9-41.
- Kavalcı, K., & Ünal, S. (2016). Y ve Z kuşaklarının öğrenme stilleri ve tüketici karar verme tarzları açısından karşılaştırılması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (3), 1033-1050.
- Kekeş, H., N. (2011). Y kuşağı çalışanlarının motivasyon profillerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 129-139.
- Kellough, R. D. (1997). A Resourch guide for teaching: K-12 (4th ed.). Prentice-hall
- Küçükahmet, L. (1999). İdeal bir öğretmen nasıl davranır? (Öğretmenlik mesleğine giriş). Alkım Yayınevi.
Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87(6), 53-55.
- Levickaite, R. (2010), Generations X Y Z: How social networks form the concept of the world without borders the case of lithuania. Limes Cultural Regionalistics, 3(2), 170-183. https://doi.org/10.3846/limes.2010.17
- Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları.
- McCrindle, M. (2010). Management: Generation y at work: Part 2: A snapshot of emerging leaders. Keeping Good Companies, 62 (9), 566–569.
- M.E.B. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu, Ankara
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd ed.). Sage.
- Mishra, R. K., Sarkar, S, & Singh, P., (2012). Today’s HR for a sustainable tomorrow, Allied Publishers.
- Oblinger, D. G. ve Oblinger, J. L. (2005). Is ıt age or ıt: First steps toward understanding the net generation. Retrieved October 01, 2021, from https://www.educause.edu/research-and-publications/books/educating-net-generation/it-age-or-it-first-steps-toward-understanding-net-generation
- Peacock, A. & Gates, S. (2000). Newly qualified primary teachers perseptions of the role of text material in teaching sciences. Research in Science & Technological Education. 18(2), 155-171.
- Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
- Reeves, T.C., & Oh, E. (2008). Generational differences, in handbook of research on educational communications and technology, (3th ed.), J.Michael Spector, M.David Merrill, Jeroen Van Merrienboer, Marcy P.Driscoll (Eds.), Taylor&Francis Group.
- Renfro, A. 2012, Meet Generation Z. Retrieved October 12, 2021, from http://www.gettingsmart.com/2012/12/meet-generation-z/
- Reynolds, J., Stewart, M., MacDonald, R. & Sischo, L. (2006). Have adolescents become too ambitious? High school seniors’ educational and occupational plans, 1976 to 2000. Social Problems, 53(2), 186-206.
https://doi.org/10.1525/sp.2006.53.2.186
- Richardson, J., & Stop, P. (1987) Becoming a primary teacher. First Published.
- Sessa, V. I., Kabacoff, R. I., Deal, J., & Brown, H. (2007). Generational differences in leader values and leadership behaviors. The Psychologist-Manager Journal, 10(1), 47–74. https://doi.org/10.1080/10887150709336612
- Smola, K. W. & Sutton, C. D. (2002). Generational differences: revisiting generational work values for the new millennium, Journal of Organizational Behavior, 23(4), 363–382. DOI: 10.1002/job.147
- Stanton, H., (1985). What makes a good teacher? Education news, Australian education index, 19.
- Sterbenz, C. (2015). Here’s who comes after Generation Z and they’ll be the most transformative age group ever. Retrieved October 12, 2021, from https://www.businessinsider.com/generation-alpha-2014-7-2
- Susaeta, L., Pin, J.R., Idrovo, S., Bellizon, M.J., Espejo, A., Gallifa, A., Aguirre, M. & Avila Pedrozo, E. (2013). Generation or culture? Work attitude drivers: an analysis in Latin America and Iberian countries. Cross Cultural Management, 20(3), 321-360.
- Şahin, A. (2011). Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 239-259.
- Şahin, M. & Yiğitoğlu, A. (2018). Öğretmen adaylarına göre etkili bir öğretmende bulunması gereken özellikler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 248-260.
- Şimşek, A. (2000). Eğitim iletişimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(2), 283-298.
- Twenge, J.M., & Campell S.M. (2008), Generational differences in psychological traits and their ımpact on the workplace, Journal of Managerial Psychology, 23(8), 862-877.
- Uygur, M., & Kanadlı, S. (2020). İyi sınıf öğretmeni özelliklerine yönelik öğrenci öğretmen ve veli görüşler: Bir temel nitel çalışma. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 35-39.
- Wallace, J. (2006). Work commitment in the legal profession: A study of baby boomers and generation Xers, International Journal of the Legal Profession, 13(2), 137–151.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yin, R.K., (1984). Case study research: Design and methods. Sage Publications.