Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Problem Çözme Başarı Testinin Geliştirilmesi

Yıl 2023, , 811 - 838, 28.09.2023
https://doi.org/10.35675/befdergi.1211836

Öz

Bu araştırmanın amacı ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin matematik dersi sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki problem çözme başarılarını belirlemeye yönelik, geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda 3. Sınıf matematik öğretim programında bulunan kazanımlar incelenerek sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki problem çözme kazanımları belirlenmiştir. Belirlenen bu kazanımlara yönelik Polya’nın problem çözme basamakları göz önünde bulundurularak her bir kazanıma yönelik altı problem cümlesi, cevap seçeneği ve çeldirici seçenekler hazırlanmıştır. Hazırlanan taslak problem çözme başarı testi uzmanların görüşlerine sunulmuş ve uzmanlardan gelen dönütlere göre gerekli düzeltmeler yapılarak problem sayısı 20’ye düşürülmüştür. Hazırlanan taslak testin deneme uygulaması 250 üçüncü sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Testin deneme uygulamasından elde edilen veriler üzerinden geçerlik, güvenirlik ve madde analizleri yapılmıştır. Hazırlanan testin KR-20 güvenirlik katsayısı 0,78 bulunmuştur. Testin hesaplanan ortalama güçlük değeri 0,58 bulunmuştur. Testtin nihai formu 18 maddeden oluşmaktadır. Sonuç olarak ilkokul 3. Sınıf öğrencilerine yönelik matematik dersi sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki problem çözme kazanımları çerçevesinde, yeterli düzeyde geçerlilik ve güvenilirliğe sahip bir başarı testti elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O. C ve Özdoğru, F. (2013). Üniversitelerde ortak zorunlu yabancı dil I dersine yönelik bir akademik başarı testinin geliştirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-11. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200337
  • Adıgüzel, O. C. (2016). Eğitim programlarının geliştirilmesinde ihtiyaç analizi el kitabı. (1. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Akkaş, E. ve Toluk Uçar, Z. (2020). Toplumun matematik hakkındaki düşünceleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 473-491 https://dergipark.org.tr/en/ download/article-file/1310730
  • Aktan Karakuş, E.N. (2019). Okuma stratejisi eğitiminin ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama ve matematik dersindeki problem çözme becerilerine etkisi. (Tez No: 567554) [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi–Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Alan, S. (2017). Problem genişletme etkinliklerinin problem çözme ve üst bilişe etkisi. (Tez No: 481333) [Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi- Ordu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Alpar, R. (2012). Uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. (2. Baskı). Detay Yayıncılık.
  • Atılgan, H. (2013). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Aydoğdu, M. ve Ayaz, M.F. (2008). Matematikte öğrencilere problem çözme yeteneğinin kazandırılması. e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 3, (4), 588-596.
  • Bademci, V. (2011). Kuder-Rıchardson 20, cronbach’ın alfası, Hoyt’un varyans analizi, genellenirlik kuramı ve ölçüm güvenirliği üzerine bir çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 173-193. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/zgefd/issue/47948/606661
  • Balcı, G. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sözel matematik problemlerini çözme düzeylerine göre bilişsel farkındalık becerilerinin incelenmesi. (Tez No: 220614) [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi-Adana]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: klasik test teorisi ve uygulaması. ÖSYM Yayınları.
  • Baykul, Y. (2015). Eğitimde ve psikolojide ölçme. (3. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Bircan, M., ve Çalışıcı, H. (2022). STEM Eğitimi Etkinliklerinin İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin STEM’e Yönelik Tutumlarına, 21. Yüzyıl Becerilerine ve Matematik Başarılarına Etkisi. Eğitim ve Bilim, 47(211). doi:http://dx.doi.org/10.15390/ EB.2022.10710
  • Boyraz, C. (2018). Investigation of achievement tests used in doctoral dissertations department of primary education (2012-2017). Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(3), 14-28. Doi: 10.17679/inuefd.327321.
  • Brooks, G. P., & Johanson, G. A. (2003). Test Analysis Program. Applied Psychological Measurement, 27, 305-306. https://doi.org/10.1177/01466216030270040
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (17. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, O. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (16. Baskı). Pegem Akademi.
  • Ceylan, F. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin günlük hayat problemlerini çözme envanteri puanları ile matematik problemlerini çözme başarıları arasındaki ilişki. (Tez No: 219667) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. A. Aypay (Ed.), Değişkenlerin Ölçümü ve Örneklem. (1. Baskı, s. 153-160) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E. ve S. Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. (1. Baskı). Pegem Akademi.
  • Crocker, L. & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Harcourt,
  • Çoban, H., ve Tezci, E. (2019). Ortaokul 6. Sınıf Öğrencileri İçin Problem Çözme Başarı Testinin geliştirilmesi [Bildiri sunumu]. 1. ICHES Uluslararası İnsani Bilimler ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İzmir, Türkiye. https://tr-scales.arabpsychology.com/wp-content/uploads/pdf/problem-cozme-basari-testi-toad.pdf
  • Daly, E. J., Martens, B. K., Barnett, D., Witt, J. C. & Olson, S.C. (2007). Varying intervention delivery in response to intervention: Confronting and resolving challenges with measurement instruction and intensity. School Psychology Review, 36, 562–581. Doi:10.1080/02796015.2007.12087918
  • Ebert, A. (2015). Etkinlik temelli matematik öğretiminin 3. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ve matematiğe ilişkin tutumlarına etkisi. (Tez No: 430692) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi- Konya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Ercan, İ. ve Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/ pub/uutfd/issue/35255/391149
  • Fan, X. & Sun, S. (2013). Item response theory. T. Teo (Edt.) In Handbook of quantitative methods for educational research. (1st edition, s.45-67). Sense Publishers.
  • Gongden, E. J. (2016). The effects of analogy on male and female chemistry students’ problem-solving ability in electrolysis. Int J of Scientific Research in Edu, 9 (1), 1-6.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 40-57. Retrieved from https://dergipark.org.tr/ tr/pub/yyuefd/issue/13707/165951
  • Gronlund, N. E. (1977). Constructing achievement test. Prentice Hall, Inc.
  • Haladyna M. T. (2011). Handbook of test development. Taylor and Francis Ldt.
  • Hinkle, D.E., Wiersma, W. & Jurs, S.G. (2003). Applied statistic for the behavioral sciences. Houghton Mifflin Company.
  • İncesöz, E. (2019). 2009 – 2017 İlkokul matematik öğretim programlarının karşılaştırılması ve öğretmen görüşleri. (Tez No: 560451) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi- Konya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • İpek Akbulut, H. ve Çepni, S. (2013). Bir Üniteye Yönelik Başarı Testi Nasıl Geliştirilir?: İlköğretim 7. Sınıf Kuvvet ve Hareket Ünitesine Yönelik Bir Çalışma . Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 18-44. https://dergipark.org.tr/tr /pub/ amauefd/issue/1728/21171
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaplan, A., Doruk, M. ve Öztürk, M. (2017). Üstün Yetenekli kişiler Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin İncelenmesi: Gümüşhane Örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (23), 415-435. Retrieved from https://dergipark.org.tr/ tr/pub/befdergi/issue/30012/323920
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2001). Fen Eğitiminde Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 185–192. http://efdergi.hacettepe. edu.tr/yonetim/icerik/ makaleler/1005-published.pdf
  • Mayer, R. E. (1992). Thinking, problem solving, cognition. Freeman.
  • Metin, Ö.F. (2019). Lise öğrencilerinin akademik streslerinin, matematik kaygılarının ve matematiğe yönelik tutumlarının incelenmesi. (Tez No: 544130) [Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi- Kahramanmaraş]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim 1-5. Türkçe ders kitaplarının hazırlanmasında dikkat edilmesi gereken hususlar. Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının 2589 Sayılı Tebliğler Dergisi. http://dhgm.meb.gov.tr/tebligler-dergisi/2006/2589-_ekim_2006.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Metin, M. (2014). Nicel veri toplama araçları. M. Metin (Edt.) Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri içinde. (1. Baskı, s. 161-214) içinde Pegem Akademi.
  • National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Author, Reston.
  • Polya, G. (1997). Nasıl çözmeli? (Çev.: F. Halatçı). (1.Baskı, s. 4-20). (Orijinal çalışma basım tarihi 1990) Sistem Yayıncılık.
  • Salkind, N.J. (2015). İstatistikten nefret edenler için istatistik. A. Çuhadaroğlu (Ed.), Yalnızca Gerçekler: Güvenirlik ve Geçerliği Anlamaya İlk Adım. (s. 101-123) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Saraç, H. (2018). Fen Bilimleri Dersi ‘Maddenin Değişimi’ ünitesi İle İlgili Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445. Doi: 10.17240/aibuefd.2018..-388815
  • Schifter, D. & Fosnot, C. T. (1993). Reconstructing mathematics education: Stories of teachers meeting the challenges of reform. Teachers College Press.
  • Skinner, C. H. (2008). Theoretical and applied implications of precisely measuring learning rates. School Psychology Review, 37, 309–314. Doi:10.1080/02796015.2008.12087878
  • Şahin, M.G. ve Boztunç Öztürk, N. (2018). Eğitim alanında ölçek geliştirme süreci: Bir içerik analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 191-199. Doi: 10.24106/ kefdergi.375863
  • Şakar, O. (2018). Problem kurma etkinliklerine dayalı öğrenme ortamının öğrencilerin problem çözme ve problem kurma başarılarına göre değerlendirilmesi. (Tez No: 532773) [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi- Rize]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Özdemir, E. Ç. ve Akyol, H. (2019). The Development of a Reading Comprehension Test. Universal Journal of Educational Research, 7(2), 563-570. Doi:10.13189/ ujer.2019.070229
  • Özçelik, D. (2014). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama. Pegem Akademi
  • Özçelik, D. (1992). Ölçme ve değerlendirme. ÖSYM Yayınları.
  • Özçelik, D. (2013). Test hazırlama kılavuzu. (5. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Tan, Ş. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Tekin. H. (2017). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (25. Baskı). Yargı Yayınevi
  • Tekindal, S. (2009). Duyuşsal özeliklerin ölçülmesi için araç oluşturma. (1. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Temur, D. (2018). Senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin dört işlem problemleri çözme ve kurma becerilerine etkisi. (Tez No: 505416) [Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi- Kocaeli]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Topal, T. (2020). Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Sürecinde Gösterdikleri Dönüt ve Düzeltme Davranışları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Eğitim ve Toplum Özel Sayısı, 6150-6166. DOI: 10.26466/opus.
  • Turgut, M. F. (1992). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Saydam Matbaacılık.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (4. Baskı). Pegem Akademi.
  • Ulu, M. (2011). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problemlerde yaptıkları hataların belirlenmesi ve giderilmesine yönelik bir uygulama. (Tez No: 310798) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi- Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yılmaz, S. (2019). İlkokul matematik dersinde problem çözme becerisinin kazandırılmasında oyunla öğretim yöntemi kullanılmasının tutum ve başarıya etkisi. (Tez No: 555809) [Yüksek lisans tezi, Giresun Üniversitesi- Giresun]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Yılmaz, H. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma düzeyi ile okuduğunu anlama ve rutin olmayan problem çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No: 618581) [Yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi- Kırıkkale]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Şahin 0000-0001-8960-5636

İrfan Başkurt 0000-0003-0690-816X

Yasemin Deringöl 0000-0003-3030-7049

Erken Görünüm Tarihi 18 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2022
Kabul Tarihi 20 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Şahin, M., Başkurt, İ., & Deringöl, Y. (2023). İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Matematik Problem Çözme Başarı Testinin Geliştirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(39), 811-838. https://doi.org/10.35675/befdergi.1211836