Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Dışı Eğitim Etkinliklerine İlişkin Okul Yöneticileri, Sınıf Öğretmenleri ve Veli Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, , 1672 - 1699, 30.03.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1322777

Öz

İlkokul öğrencileri ile gerçekleştirilen sınıf dışı eğitim etkinliklerine ilişkin okul yöneticileri, sınıf öğretmenleri ve öğrenci velilerinin görüşlerinin değerlendirildiği bu araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırma, 30 ilkokul öğrencisiyle sınıf dışı eğitim etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen etkinliklere yönelik gözlemler, okul yöneticileri, sınıf öğretmenleri ve öğrenci velileri için hazırlanan çevrimiçi formlar kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca araştırmacılar tarafından gözlemler yapılmıştır. Gözlemler ile okul yöneticileri ve sınıf öğretmenlerinden elde edilen veriler betimsel; velilerden elde edilen veriler ise içerik analizine uygun olarak çözümlenmiştir. Analizler sonucunda, sınıf dışı eğitim etkinliklerinin her çocuk için önemli olduğu; çocukları bilişsel, duyuşsal, psikomotor ve sosyal gelişim gibi farklı gelişim alanlarına katkıları olduğu görülmüştür. Dolayısıyla, özellikle oyun çağında ve bilişsel açıdan somut işlemler döneminde olan okul öncesi ve ilkokul kademelerinde öğrenim gören öğrencilerin çok yönlü gelişimlerinin desteklenmesi bakımından sınıf dışı eğitim etkinliklerinin tasarlanmasının gerekli olduğu ve hayat bilgisi gibi farklı disiplinlere ve kazanımlara yönelik etkinlikler geliştirilmesinin önemli olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Abdullah, A., Zakaria, S. Z. S., & Razman, M. R. (2018). Environmental education through outdoor education for primary school children. International Journal of Malay World and Civilisation, 6(Special Issue 1), 27-34. https://doi.org/10.17576/jatma-2018-06SI1-05
  • Anaya Zamora, S. (2021). A classroom without four walls? Paving the way for more outdoor education. [Master theses]. California State University.
  • Andre, E. K., Williams, N., Schwartz, F., & Bullard, C. (2017). Benefits of campus outdoor recreation programs: A review of the literature. Journal of Outdoor Recreation, Education and Leadership, 9 (1), 15-25. https://doi.org/10.18666/JOREL-2017-V9-I1-7491
  • Avcı, G., & Gümüş, N. (2019). Sınıf dışı eğitim etkinliklerine yönelik öğrenci görüşleri. Turkish Studies, 14(3), 351-377. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22855
  • Avcı, G., & Gümüş, N. (2020). Sınıf dışı eğitime dayalı etkinliklerle işlenen Sosyal bilgiler dersine yönelik ilkokul 4. sınıf öğrenci tutumlarının incelenmesi, The Western Anatolia Journal of Educational Sciences, 11(1), 89-106.
  • Ay, Y., Anagün, Ş. S., & Demir, Z. M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde okul dışı öğrenme hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 10(15). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8702
  • Aydın, B. (2023). Sınıf dışı eğitimde öğrenme ortamları A. Cirit Gül (Ed.) Disiplinlerötesi sınıf dışı eğitim içinde. Eğiten Kitap.
  • Ayotte Beaudet, J., Chastenay, P., Beaudry, M., L’Heureux, K., Giamellaro, M., Smith, J., Desjaslais, E., & Paquette, A. (2021). Exploring the impacts of contextualized outdoor science education on learning: The case of primary school students learning about ecosystem relationships. Journal of Biological Education, 1-18. https://doi.org/10.1080/00219266.2021.1909634
  • Balkan Kıyıcı, F., Atabek Yiğit, E., & Darçın, E. S. (2014). Doğa eğitimi ile öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerindeki değişimin ve görüşlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 17-27.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örneklem yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Becker, C., Lauterbach, G., Spengler, S., Dettweiler, U., & Mess, F. (2017). Effects of regular classes in outdoor education settings: A systematic review on students’ learning, social and health dimensions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(5), 485. https://doi.org/10.3390/ijerph14050485
  • Birinci, O. (2013). İlkokul 3. sınıf Hayat bilgisi dersine yönelik geliştirilen doğa eğitimi etkinliklerinin öğrencilerin doğa algılarına etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bodur, Z., & Yıldırım, M. (2018). Sınıf dışı etkinliklerinin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 47(47), 125-140. https://doi.org/10.15285/maruaebd.271564
  • Bozkurt, F. (2021). Öğretmen adaylarının sınıf dışı sosyal bilgiler deneyimleri. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 183-203.
  • Bunting, C. J. (2006). Interdisciplinary Teaching Through Outdoor Education. Human Kinetics.
  • Ceylan, S. (2021). Okul dışı eğitim bağlamında sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan etkinliklerin değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cirit Gül, A. (2023). Argümantatif sınıf dışı eğitim etkinlikleri ile öğrencilerin başarılarının, argümantasyon becerilerinin ve çevre tutumlarının değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Cirit Gül, A., Apaydın, Z., Çobanoğlu, E. O., & Tağrikulu, P. (2018). Fen öğretiminde Toulmin argümantasyon modelinin sınıf dışı (outdoor) eğitim süreci ile bütünleştirilmesi: Örnek Etkinlikler, Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(2), 103-120.
  • Civelek, P., & Özyılmaz Akamca, G. (2018). Açık alan etkinliklerinin okul öncesi dönemdeki çocukların bilimsel süreç becerilerine etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2011-2020. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2297
  • Cottrell, J. R., & Cottrell, S. P. (2020). Outdoor skills education: what are the benefits for health, learning and lifestyle?. World Leisure Journal, 62(3), 219-241.
  • Çağlar Karapınar, B., & Arıbaş, K. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğa eğitimi hakkındaki metaforik algıları, Journal of Anatolian Cultural Research, 1(2), 40-66.
  • Çelik, A. (2012). Okul öncesi eğitim kurumlarında açık alan kullanımı: Kocaeli örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 43(1), 79-88.
  • Çengelci Köse, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf dışı öğrenmeye ilişkin görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1823-1841.
  • Çetingüney, H., & Büyük, U. (2022). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme faaliyetlerine yönelik öğretmen öz yeterlik inançları. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(2), 33-65.
  • Çobanoğlu, E. O., & Cirit Gül, A. (2017). İlkokul dördüncü sınıf müfredatında yer alan cümlenin öğeleri konusunun sınıf dışı (outdoor) etkinliklerle desteklenerek öğretilmesi, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 521-531.
  • Demir, E., & Çetin, F. (2022). Öğretmenlerin okul dışı öğrenme faaliyetlerine yönelik tutumları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 1443-1461.
  • Demirtas, S., & Akkocaoğlu Çayır, N. (2021). Sınıf öğretmenlerinin sınıf dışı eğitim etkinlikleri projesine yönelik deneyimleri üzerine bir araştırma. Education and Science, 46(208), 1-31. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2021.9565
  • Dyment, J., Downing, J., Hill, A., & Smith, H. (2018). I did think it was a bit strange taking outdoor education online: Exploration of initial teacher education students’ online learning experiences in a tertiary outdoor education unit. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 18(1), 70-85. https://doi.org/10.1080/14729679.2017.1341327
  • Dyment, J., Morse, M., Shaw, S., & Smith, H. (2014). Curriculum development in outdoor education: Tasmanian teachers’ perspectives on the new pretertiary outdoor leadership course. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 14(1), 82-99. https://doi.org/10.1080/14729679.2013.776863
  • Eaton, D. (2000). Cognitive and affective learning in outdoor education. [Doctoral dissertation]. University of Toronto School of Graduate Studies, Toronto.
  • Erdoğan, M., & Özsoy, A. M. (2007). Graduate students’ perspectives on the human-environment relationship. Journal of Turkish Science Education, 4(2), 21-30.
  • Fiskum, T. A., & Jacobsen, K. (2012). Individual differences and possible effects from outdoor education: long time and short time benefits. World Journal of Education, 2(4), 20-33.
  • Ford, P. (1986). Outdoor Education: Definition and Philosophy. ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools, Las Cruces, New Mexico.
  • Gilkes, B., Wintle, J., & Reed, J. (2023). A small-scale evaluation of instructional approaches and perspectives on the benefits of anventurous education for young people. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning. https://doi.org/10.1080/14729679.2022.2160993
  • Győrössy, F., & Földes Lesko, G. (2021). Nature wandering as a means of environmental education. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11(2), 36-58. https://doi.org/10.24368/jates.v11i2.221
  • Harvey, D., Montgomery, L. N., Harvey, H., Hall, F., Gance, A. C., & Watling, D. (2020). Psychological benefits of a biodiversity-focussed outdoor learning program for primary school children. Journal of Environmental Psychology, 67, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2019.101381
  • Harvey, D. J., Montgomery, L. N., & White, R. (2021). Just how much time outdoors in nature is enough? School Science Review, 381, 27.
  • Hipolito, E. R. (2021). Indoor ve outdoor teaching: Implıcation to performance and attitude in environmental literacy, European Scholar Journal, 2(11), 49-65.
  • Hobbs, W., McMahan, K., & Stawski, J. (2018). The value of accreditation for outdoor leadership education programs, Journal of Outdoor Recreation Education and Leadership, 10(4), 288-293. https://doi.org/10.18666/JOREL-2018-V10-I4-8356
  • James, J. K., & Williams, T. (2017). School-based experiential outdoor education: A neglected necessity. Journal of Experiential Education, 40(1), 58-71. https://doi.org/10.1177/1053825916676190
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları: nicel, nitel ve karma yaklaşımlar. Selçuk Beşir Demir (Çev. Ed.). Eğiten Kitap.
  • Kahyaoğlu, M. (2016). Türkiye’de doğa eğitimi üzerine yapılan çalışmalarının analizi: Bir meta sentez çalışması, Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-14.
  • Karakaş Özür, N., & Şahin, S. (2017). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 324-347.
  • Louv, R. (2018). Doğadaki son çocuk, Ceyhan Temürcü (Çev.). Salmat Basım Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2019). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Dışı Öğrenme Ortamları Kılavuzu. Ankara.
  • Miller, D. P. (2018). Determining the effects of using outdoor instruction on increasing students’ academic achievement and attitudes towards the environment. [Master thesis]. Montana State University, Bozeman.
  • Okur Berberoğlu, E. O. B., & Uygun, S. (2013). Sınıf dışı eğitimin dünyadaki ve Türkiye’deki gelişim durumunun örgün ve yaygın eğitim kapsamında incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 32-42.
  • Öztürk Aynal, Ş. (2013). Haydi çocuklar doğaya ve bahçelere açılıyoruz: Mekan dışı eğitim İsveç’ten örnekler, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(1), 371-384.
  • Parks, R. L. (2020). The ımpact of place-based environment on elementary students. [Doctoral dissertation]. William Woods University, Fulton, Missouri.
  • Payne, P. G., & Wattchow, B. (2008). Slow pedagogy and placing education in post-traditional outdoor education. Journal of Outdoor and Environmental Education, 12(1), 25-38.
  • Pirchio, S., Passiatore, Y., Panno, A., Cipparone, M., & Carrus, G. (2021). The effects of contact with nature during outdoor environmental education on students’ wellbeing, connectedness to nature and pro-sociality. Frontiers in Psychology, 12, 648458.
  • Phillips, H. (2017). A comparison of ındoor and outdoor education in non-formal environmental education. [Master dissertation]. Gulf Coast University, Florida.
  • Quintanilla, F. (2017). The effects of outdoor classroom ınstruction on english language learners’ science achievement. [Doctoral dissertation]. Texas A&M University- Kingsville.
  • Rios, J. M., & Brewer, J. (2014). Outdoor education and science achievement. Applied Environmental Education & Communication, 13(4), 234-240. https://doi.org/10.1080/1533015X.2015.975084
  • Ruether, S. (2018). Barriers to teachers’ use of environmentally based education in outdoor classrooms. [Doctoral dissertation]. Walden University, Minneapolis, Minnesota.
  • Sheldrake, R., & Reiss, M. J. (2023). Primary children’s views about appreciating, supporting, and learning about nature. Journal of Biological Education, 57(2), 401-421.
  • Şahin, F., & Sağlamer Yazgan, B. (2013). Araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuvar etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi, Sakarya University Journal of Education, 3(3), 107-122.
  • Tatar, N., & Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri, Elementary Education Online, 11(4), 882-896.
  • Wigglesworth, J., & Heintzman, P. (2021). A qualitative study of the perceived significant life impacts of a university summer outdoor education course. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 21(4), 385-397. https://doi.org/10.1080/14729679.2020.1854097
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayça Cirit Gül 0000-0003-4765-1153

Elif Omca Çobanoğlu 0000-0002-3691-8273

Erken Görünüm Tarihi 26 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 16 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Cirit Gül, A., & Çobanoğlu, E. O. (2024). Sınıf Dışı Eğitim Etkinliklerine İlişkin Okul Yöneticileri, Sınıf Öğretmenleri ve Veli Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(41), 1672-1699. https://doi.org/10.35675/befdergi.1322777