Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademisyenlerin Gözüyle Araştırma Makalesinin Bölümleri

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 48, 1313 - 1332
https://doi.org/10.35675/befdergi.1605084

Öz

Araştırma makalesi, dört ana bölümden (giriş, yöntem, bulgular ve tartışma) oluşmaktadır. Akademisyenlerin en çok yazdığı metin türü olmasına rağmen araştırma makalesi hakkındaki görüşlerini ele alan çok fazla sayıda çalışma yapılmamıştır. Araştırmanın amacı, akademisyenlerin araştırma makalesinin bölümleri hakkındaki görüşlerini tespit etmektir. Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen bir anket formu ile toplanmıştır. Çalışmaya 13 farklı üniversiteden 414 akademisyen katılmıştır. Çalışma bulgularına bakıldığında, araştırma makalelerinin en çok başlıklarının okunduğu görülmektedir. Bunu sırasıyla özet, sonuç ve bulgular izlemektedir. Sonuç, akademisyenlere göre araştırma makalesinin hem en önemli bölümü hem akademisyenlerin yazarken en çok zorlandığı hem de en çok alıntı yaptıkları bölümdür. Disiplinler bazında bakıldığında, sosyal bilimler ile sağlık bilimlerindeki akademisyenlere göre sonuç, makalelerin en önemli bölümü iken fen bilimlerindeki akademisyenlere göre özet, makalenin en önemli bölümüdür. Çalışma sonuçlarının akademik Türkçe literatürüne katkı sunması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Akkaya, A., & Aydın, G. (2018). Academics' views on the characteristics of academic writing. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(2), 128-160. https://doi.org/10.29329/epasr.2018.143.7
  • Annesley, T. M. (2010a). The abstract and the elevator talk: a tale of two summaries. Clinical Chemistry, 56(4), 521-524.
  • Annesley, T. M. (2010b). The discussion section: your closing argument. Clinical Chemistry, 56(11), 1671-1674.
  • Barcın Güzeldere, H. K. (2023). Bilimsel araştırma makalesinde tartışma bölümü yazımı. A. Akgül, T. Birinci ve İ. Sayın (Eds.), Nitelikli bilimsel araştırma makalesi nasıl yazılır? 56-60. IUC University Press.
  • Bavdakar, S. B. (2016). Formulating the right title for a research article. Journal of the Association of Physicians of India, 64, 53-56.
  • Bazerman, C. (1985). Physicists reading physics: Schema-laden purposes and purpose-laden schema. Written Communication, 2(1), 3-23.
  • Booth, V. (1993). Communicating in science: writing a scientific paper and speaking at scientific meetings. Cambridge University Press.
  • Burrough Boenisch, J. (1999) International reading strategies for IMRD articles. Written Communication, 16(3), 296-317.
  • Cargill, M., & O'Connor, P. (2013). Writing scientific research articles: Strategy and steps. John Wiley & Sons.
  • Çivilibal, M. (2013). Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır? Haseki Tıp Bülteni, 51(3), 85-88.
  • Fitria, T. N. (2022). Analysis of EFL students’ difficulties in writing and completing English thesis. LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 25(1), 295-309. https://doi.org/10.24071/llt.v25i1.3607
  • Fox, C. W., & Burns, C. S. (2015). The relationship between manuscript title structure and success: Editorial decisions and citation performance for an ecological journal. Ecology and Evolution, 5, 1970–1980. https://doi.org/10.1002/ece3.1480
  • Gastel, B., & Day, R. A. (2022). How to write and publish a scientific paper (9th ed.). Greenwood.
  • Gülmez, S. B. (2021). Sosyal bilimlerde makale yazımı üzerine. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, Özel sayı 1, 169-180.
  • Gülüstan, F. (2023). Bilimsel araştırma makalesinde bulgular bölümü yazımı. A. Akgül, T. Birinci ve İ. Sayın (Eds.), Nitelikli bilimsel araştırma makalesi nasıl yazılır? 51-55. IUC University Press.
  • Haggan, M. (2004). Research paper titles in literature, linguistics and science: Dimensions of attraction. Journal of Pragmatics, 36(2), 293-317. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(03)00090-0
  • Hyland, K. (2017). English in the disciplines: Arguments for specificity. ESP Today, 5(1), 5-23. https://doi.org/10.18485/esptoday.2017.5.1.1
  • Kerans, M. E., Marshall, J., Murray, A., & Sabate, S. (2020). Research article title content and form in high-ranked international clinical medicine journals. English for Specific Purposes, 60, 127-139. https://doi.org/10.1016/j.esp.2020.06.001
  • Kulkarni, S. (2013). 3 basic tips on writing a good research paper title. Editage Insights. https://www.editage.com/insights/3-basic-tips-on-writing-a-good-research-paper-title?regform=article-regsuccess-registration-google adresinden 18 Aralık 2024 tarihinde alındı.
  • Mabe, M. A., & Amin, M. (2002). Dr Jekyll and Dr Hyde: author‐reader asymmetries in scholarly publishing. Aslib Proceedings, 54(3), 149-157. MCB UP Ltd.
  • Makaula, P., Sadalaki, J. R., Muula, A. S., Kayuni, S., Jemu, S., & Bloch, P. (2014). Schistosomiasis in Malawi: a systematic review. Parasites & Vectors, 7, 1-20.
  • Maznun, M. D. B., Monsefi, R., & Nimehchisalem, V. (2017). Undergraduate ESL students' difficulties in writing the introduction for research reports. Advances in Language and Literary Studies, 8(1), 9-16. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.8n.1p.9
  • Moreno Fernández, A. I., Rey Rocha, J., Burgess, S., López Navarro, I., & Sachdev, I. (2012). Spanish researchers’ perceived difficulty writing research articles for English-medium journals: the impact of proficiency in English versus publication experience. Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos, 24, 157-183.
  • Morgan, P. P., & Baker, G. (1984). Writing the right title. Canadian Medical Association Journal, 131(10), 1180. Riordan, L. (2015). Mastering the art of abstracts. Journal of Osteopathic Medicine, 115(1), 41-45. https://doi.org/10.7556/jaoa.2015.006
  • Sezgin Selçuk, G. (2019). Tarama yöntemi. H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Eds). Eğitimde araştırma yöntemleri, 140-161. Pegem Akademi.
  • Shahsavar, Z., & Kourepaz, H. (2020). Postgraduate students’ difficulties in writing their theses literature review. Cogent Education, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1784620
  • Swales, J. M. (1990). Genre analysis. Cambridge University Press.
  • Weissberg, R., & Buker, S. (1990) Writing up research: Experimental research report writing for students of English. Prentice Hall Regents.
  • Woodford, F. P. (1986). Scientific writing for graduate students: A manual on the teaching of scientific writing. Council of Biology Editors, Inc.
  • Yeldan, İ., & Türkmen, E. (2023). Bilimsel araştırma makalesinde giriş bölümü yazımı. A. Akgül, T. Birinci ve İ. Sayın (Eds.), Nitelikli bilimsel araştırma makalesi nasıl yazılır? 25-30. IUC University Press.
  • Yıldız, D., & Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında yayım testlerinin karşılanması ve yönetim verileri üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
  • YÖK (2024). Üniversite izleme ve değerlendirme genel raporu 2024. https://www.yok.gov.tr/Documents/2024/universite-izleme-ve-degerlendirme-genel-raporu-2024.pdf adresinden 18 Aralık 2024 tarihinde alındı.

Sections of a Research Article from the Perspective of Academics

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 48, 1313 - 1332
https://doi.org/10.35675/befdergi.1605084

Öz

A research article consists of four main parts (introduction, methods, results and discussion). Although it is the type of text that academics write most, there have not been many studies examining their opinions about the research article. The purpose of this research is to investigate the opinions of academics about the sections of the research article. The data of the study were collected with a survey form developed by the researcher. 414 academics from 13 different universities participated in the study. The results have shown that the titles of the research articles are read the most. This is followed by abstract, conclusion and results, respectively. The conclusion (discussion) section is both the most important part of a research article, the most difficult one to write, and the most cited part. Considering different disciplines, according to academics in the social sciences and health sciences, the conclusion is the most important part of an article, while according to academics in the physical sciences, the abstract is the most important part. The study results are expected to contribute to the academic Turkish literature.

Kaynakça

  • Akkaya, A., & Aydın, G. (2018). Academics' views on the characteristics of academic writing. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(2), 128-160. https://doi.org/10.29329/epasr.2018.143.7
  • Annesley, T. M. (2010a). The abstract and the elevator talk: a tale of two summaries. Clinical Chemistry, 56(4), 521-524.
  • Annesley, T. M. (2010b). The discussion section: your closing argument. Clinical Chemistry, 56(11), 1671-1674.
  • Barcın Güzeldere, H. K. (2023). Bilimsel araştırma makalesinde tartışma bölümü yazımı. A. Akgül, T. Birinci ve İ. Sayın (Eds.), Nitelikli bilimsel araştırma makalesi nasıl yazılır? 56-60. IUC University Press.
  • Bavdakar, S. B. (2016). Formulating the right title for a research article. Journal of the Association of Physicians of India, 64, 53-56.
  • Bazerman, C. (1985). Physicists reading physics: Schema-laden purposes and purpose-laden schema. Written Communication, 2(1), 3-23.
  • Booth, V. (1993). Communicating in science: writing a scientific paper and speaking at scientific meetings. Cambridge University Press.
  • Burrough Boenisch, J. (1999) International reading strategies for IMRD articles. Written Communication, 16(3), 296-317.
  • Cargill, M., & O'Connor, P. (2013). Writing scientific research articles: Strategy and steps. John Wiley & Sons.
  • Çivilibal, M. (2013). Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır? Haseki Tıp Bülteni, 51(3), 85-88.
  • Fitria, T. N. (2022). Analysis of EFL students’ difficulties in writing and completing English thesis. LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 25(1), 295-309. https://doi.org/10.24071/llt.v25i1.3607
  • Fox, C. W., & Burns, C. S. (2015). The relationship between manuscript title structure and success: Editorial decisions and citation performance for an ecological journal. Ecology and Evolution, 5, 1970–1980. https://doi.org/10.1002/ece3.1480
  • Gastel, B., & Day, R. A. (2022). How to write and publish a scientific paper (9th ed.). Greenwood.
  • Gülmez, S. B. (2021). Sosyal bilimlerde makale yazımı üzerine. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, Özel sayı 1, 169-180.
  • Gülüstan, F. (2023). Bilimsel araştırma makalesinde bulgular bölümü yazımı. A. Akgül, T. Birinci ve İ. Sayın (Eds.), Nitelikli bilimsel araştırma makalesi nasıl yazılır? 51-55. IUC University Press.
  • Haggan, M. (2004). Research paper titles in literature, linguistics and science: Dimensions of attraction. Journal of Pragmatics, 36(2), 293-317. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(03)00090-0
  • Hyland, K. (2017). English in the disciplines: Arguments for specificity. ESP Today, 5(1), 5-23. https://doi.org/10.18485/esptoday.2017.5.1.1
  • Kerans, M. E., Marshall, J., Murray, A., & Sabate, S. (2020). Research article title content and form in high-ranked international clinical medicine journals. English for Specific Purposes, 60, 127-139. https://doi.org/10.1016/j.esp.2020.06.001
  • Kulkarni, S. (2013). 3 basic tips on writing a good research paper title. Editage Insights. https://www.editage.com/insights/3-basic-tips-on-writing-a-good-research-paper-title?regform=article-regsuccess-registration-google adresinden 18 Aralık 2024 tarihinde alındı.
  • Mabe, M. A., & Amin, M. (2002). Dr Jekyll and Dr Hyde: author‐reader asymmetries in scholarly publishing. Aslib Proceedings, 54(3), 149-157. MCB UP Ltd.
  • Makaula, P., Sadalaki, J. R., Muula, A. S., Kayuni, S., Jemu, S., & Bloch, P. (2014). Schistosomiasis in Malawi: a systematic review. Parasites & Vectors, 7, 1-20.
  • Maznun, M. D. B., Monsefi, R., & Nimehchisalem, V. (2017). Undergraduate ESL students' difficulties in writing the introduction for research reports. Advances in Language and Literary Studies, 8(1), 9-16. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.alls.v.8n.1p.9
  • Moreno Fernández, A. I., Rey Rocha, J., Burgess, S., López Navarro, I., & Sachdev, I. (2012). Spanish researchers’ perceived difficulty writing research articles for English-medium journals: the impact of proficiency in English versus publication experience. Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos, 24, 157-183.
  • Morgan, P. P., & Baker, G. (1984). Writing the right title. Canadian Medical Association Journal, 131(10), 1180. Riordan, L. (2015). Mastering the art of abstracts. Journal of Osteopathic Medicine, 115(1), 41-45. https://doi.org/10.7556/jaoa.2015.006
  • Sezgin Selçuk, G. (2019). Tarama yöntemi. H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Eds). Eğitimde araştırma yöntemleri, 140-161. Pegem Akademi.
  • Shahsavar, Z., & Kourepaz, H. (2020). Postgraduate students’ difficulties in writing their theses literature review. Cogent Education, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1784620
  • Swales, J. M. (1990). Genre analysis. Cambridge University Press.
  • Weissberg, R., & Buker, S. (1990) Writing up research: Experimental research report writing for students of English. Prentice Hall Regents.
  • Woodford, F. P. (1986). Scientific writing for graduate students: A manual on the teaching of scientific writing. Council of Biology Editors, Inc.
  • Yeldan, İ., & Türkmen, E. (2023). Bilimsel araştırma makalesinde giriş bölümü yazımı. A. Akgül, T. Birinci ve İ. Sayın (Eds.), Nitelikli bilimsel araştırma makalesi nasıl yazılır? 25-30. IUC University Press.
  • Yıldız, D., & Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında yayım testlerinin karşılanması ve yönetim verileri üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
  • YÖK (2024). Üniversite izleme ve değerlendirme genel raporu 2024. https://www.yok.gov.tr/Documents/2024/universite-izleme-ve-degerlendirme-genel-raporu-2024.pdf adresinden 18 Aralık 2024 tarihinde alındı.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Dursun Demir 0000-0002-4882-9462

Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2024
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Demir, D. (2025). Akademisyenlerin Gözüyle Araştırma Makalesinin Bölümleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(48), 1313-1332. https://doi.org/10.35675/befdergi.1605084