The aim of this study is to determine the perception of peace in gifted
students. Participants are comprised of 12 gifted students who attend to a
training center for gifted children in Kırıkkale in Turkey. The study has been
prepared in a phenomenological pattern with a qualitative approach. In data
collection, techniques such as drawing-writing and interviewing were employed.
The data acquired was content-analyzed. As a result of data analysis, three
categories related to techniques of drawing-writing and interviewing appeared.
It has been settled that the students emphasized values such as unity and
solidarity, pacifism and reconciliation along with the concept of peace. It has
been observed that the students also emphasized the concept of violence. In the
drawings of the students, images of children, sky, butterflies, and birds have
been reported to be symbols of peace.
Bu
çalışmanın amacı üstün yetenekli öğrencilerin barış kavramına yönelik
algılarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Kırıkkale İl Özel
İdaresi Bilim ve Sanat Merkezi’ne devam üstün yetenekli 12 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma nitel yaklaşıma uygun olarak tasarlanmış,
fenomenoloji deseninden yararlanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında,
çizme- yazma ve görüşme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma
verilerinin analizi sonucunda, çizme–yazma ve görüşme tekniğine ilişkin 3’er
kategori ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin barış kavramına
ilişkin olarak birlik ve beraberlik, savaş karşıtlığı ve uzlaşı gibi değerleri
sıklıkla yinelediklerine görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin şiddet kavramını da
sıklıkla vurguladıkları dikkati çekmektedir. Öğrencilerin çizimlerinde ise
gökyüzü, kelebek ve kuş sembolleri barışın simgesi olarak belirtilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |