Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Animations on Idiom Learning and Permanence of the Idioms

Yıl 2019, , 53 - 70, 27.06.2019
https://doi.org/10.35675/befdergi.466127

Öz

The purpose of this study is to determine the effect of animation on learning idioms and permanence of the idiom. The mixed method design was used. The sample group of the research study is composed of 130 students who are in fifth grade in the academic year of 2017-2018. Throughout the process of teaching idioms, a learning environment supported with animations was provided for the experimental group and the direct narrative technique within the framework of the traditional approach was utilized in the control group. Multiple choice test was utilized and semi-structured interview form was used. The Mann-Whitney U test and the Wilcoxon Marked Rank test were used to analyse the quantitative data obtained; descriptive analysis method was used in the analysis of the qualitative data. As a result of the statistical analyses, it was found that the animations had a positive and statistically significant effect on idiom learning; however, it has been found that there is no effect on the idiomatic learning of teaching by traditional understanding. Another result obtained from the research is that animations provide persistence in idiomatic knowledge. In addition, a large majority of the students in the experimental group who participated in the research study stated that the animations contributed positively to idiom learning (89%) and that their interest on class increased (86%).

Kaynakça

  • KaynakçaAkkoyunlu, B. & Yılmaz, M. (2005). Türetimci çoklu ortam öğrenme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 9-18.Arslan, Ö. (2008). İlköğretim 8. sınıf TC İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde görsel ve işitsel materyal kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve hatırda tutma düzeyleri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Aslan Efe, H. (2015). Animasyon destekli çevre eğitiminin akademik başarıya, akılda kalıcılığa ve çevreye yönelik tutuma etkisi. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 130-143.Bayat, N. (2014). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeyleri ile akademik yazma başarıları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 39(173), 155-168. Bayat, N. & Çetinkaya, G. (2014). Tanınırlık ve saydamlık derecesi bakımından deyimlerin anlaşılabilirliği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 205-232.Bilgin, M. (2013). Anlamdan anlatıma Türkçemiz. 3, baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.Bulut, S. (2017). 101 deyim 101 öykü. 5. baskı, İstanbul: Can Çocuk. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş. & Demirel F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. 21. Baskı, Ankara: Pegem Akademi. Cacciari, C. & Tabossi, P. (1988). "The comprehension of idioms". Journal of Memory and Language, 27(6), 668-683.Creswell, J., W. (2016). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem ve yaklaşımları. 2. baskı, Selçuk Beşir Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap.Daşdemir, İ. & Doymuş K. (2012). Fen ve Teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 33-42. Göçmenler, G. (2002). Uzaktan eğitim teknolojileri ve çağdaş yönelimler. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 4.Güneş, S. (2009). Yabancı dil öğretiminde deyim öğretimi: yöntemler, teknikler ve uygulamalar. Dilbilim, 2(2), 59-78.Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları: Nicel, nitel ve karma yaklaşımlar. 4. Baskı, S. B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap.Freeman, D., L. & Anderson, M. (2014). Dil öğretiminde teknik ve ilkeler. 3. Baskı, Mehrali Calp (çev.). Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Yayınları.Kaya, E. & Çengelci, T. (2011). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler eğitiminde filmlerden yararlanılmasına ilişkin görüşleri. Journal Of Social Studies Education Research, 2(1), 116-135. Koç, Y., Şimşek, Ü. & Has, C. (2013). Işık ünitesinin öğretiminde bilgisayar animasyonlarının etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 145-156. Langlotz, A. (2006). Idiomatic creativity: A cognitive-linguistic model of ıdiomrepresentation and idiom-variation in English (Vol. 17). Amsterdam, Philadelphia. John Benjamins Publishing Company.Li, E.H., Hew, S.H. & Choo, S.H. (2016). The learning of Chinese idioms through multimedia storytelling prototype. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 25(1), 37-52. Lowe, R.K. (2004). Animation and learning: Value for money? In R. Atkinson, C. McBeath, D. Jonas-Dwyer and R. Phillips (Eds.), Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference (pp. 558-561). Perth. McCarthy, M., O'Keeffe, A. & Walsh, S. (2010). Vocabulary matrix: Understanding, learning, teaching. United Kingdom: Cengage Learning.Mayer, R.E. & Anderson, R.B. (1992). The instructive animation: Helping students build connections between words and pictures in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 84(4), 444-452. Mayer, R. E. & Moreno, R. (2002). Animation as an aid to multimedia learning. Educational Psychology Review, 14, 87–99.Raupers, P. M. (2000). Effects of accommodating learning-style preferences on long-term retention of technology training content. In National Forum of Applied Educational Research Journal, 13(2), 23-26.Sağır, M. & Demir Atalay, T. (2016). Etkinliklerle dil bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.Sanaeifar, S. H. (2017). The effect of watching English language animation movies on learning idioms: A case of Iranıan EFL learners. European Journal of English Language Teaching, 2(3), 20-38.Şirin, E., Işık, S., Çevik, C., Doğru, T., Dalkıç, T. & Solar, B. (2017). Deyim yerindeyse. Yusuf Doğan (Ed.). Ankara: Pegem Akademi. Tompkins, G. (2005). Language arts: Patterns of practice. 6. Press, Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.Tran, H. Q. (2012). An explorative study of idiom teaching for pre-service teachers of English. English Language Teaching, 5(12), 76.Tsou, W., Wang, W. & Tzeng, Y. (2006). Applying a multimedia storytelling website in foreign language learning. Computers & Education, 47(1), 17-28.Ünal, F. T. & Bursalı, H. (2015). Çizgi dizilerle kalıp (ilişki) söz öğretimi: Cille örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 69-83. Williams, L., Bannister, C., Arribas-Ayllon, M., Preece, A. & Spasic, ´ I. (2015). The role of idioms in sentiment analysis. Expert Systems with Applications, 42(21), 7375–7385.Yavuz, N. (2010). Yabancı dilde deyimlerin öğretimi için bir araç geliştirme denemesi. Dil Dergisi, 147, 7-21. Yıldırım, A. & Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yılmaz, A. & Özgür, S. D. (2012). Türetimci çoklu ortamın öğretmen adaylarının öğrenme stillerine göre başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 441-452. Yılmaz, F., & Talas, Y. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal olarak animasyon kullanımı ve önemi. International Journal Of Languages’ Education And Teaching, 3(1), 114-127. Yılmaz, M. & Akkoyunlu, B. (2006). Farklı öğrenme ortamlarının kalıcılığa etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 23, 209-218. Yünkül, E. & Er, K. O. (2014). Çoklu ortam yazılımının derse yönelik tutuma etkisi. Eğitimde

Deyimlerin Öğrenilmesi ve Kalıcılığında Animasyonların Etkisi

Yıl 2019, , 53 - 70, 27.06.2019
https://doi.org/10.35675/befdergi.466127

Öz

Bu çalışmanın amacı, animasyonların deyim öğrenimi ve kalıcılığı üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada karma desen benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim yılında beşinci sınıfa devam eden 130 öğrenci oluşturmaktadır. Deyimlerin öğretilmesi sürecinde deney grubuna animasyonlarla desteklenmiş öğrenme ortamı sunulmuş; kontrol grubunda ise geleneksel yaklaşım çerçevesinde sadece düz anlatım tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada çoktan seçmeli deyim testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesinde Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi; nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme yöntemi kullanılmıştır. Yapılan istatistiksel çözümlemeler sonucunda, animasyonların deyim öğrenimini olumlu yönde ve anlamlı düzeyde etkilediği; buna karşın geleneksel anlayışla yapılan öğretimin deyim öğrenimi üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen diğer bir sonuç, animasyonların deyim bilgisinde kalıcılığı sağladığı yönündedir. Ayrıca araştırmaya katılan deney grubu öğrencilerinin büyük bir çoğunluğu, animasyonların deyim öğrenimlerine olumlu yönde katkısının olduğu (%89) ve derse karşı ilgilerini artırdığı (%86) yönünde görüş bildirmiştir.

Kaynakça

  • KaynakçaAkkoyunlu, B. & Yılmaz, M. (2005). Türetimci çoklu ortam öğrenme kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 9-18.Arslan, Ö. (2008). İlköğretim 8. sınıf TC İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde görsel ve işitsel materyal kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve hatırda tutma düzeyleri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir. Aslan Efe, H. (2015). Animasyon destekli çevre eğitiminin akademik başarıya, akılda kalıcılığa ve çevreye yönelik tutuma etkisi. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 130-143.Bayat, N. (2014). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeyleri ile akademik yazma başarıları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 39(173), 155-168. Bayat, N. & Çetinkaya, G. (2014). Tanınırlık ve saydamlık derecesi bakımından deyimlerin anlaşılabilirliği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 205-232.Bilgin, M. (2013). Anlamdan anlatıma Türkçemiz. 3, baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.Bulut, S. (2017). 101 deyim 101 öykü. 5. baskı, İstanbul: Can Çocuk. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş. & Demirel F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. 21. Baskı, Ankara: Pegem Akademi. Cacciari, C. & Tabossi, P. (1988). "The comprehension of idioms". Journal of Memory and Language, 27(6), 668-683.Creswell, J., W. (2016). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem ve yaklaşımları. 2. baskı, Selçuk Beşir Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap.Daşdemir, İ. & Doymuş K. (2012). Fen ve Teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 33-42. Göçmenler, G. (2002). Uzaktan eğitim teknolojileri ve çağdaş yönelimler. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 4.Güneş, S. (2009). Yabancı dil öğretiminde deyim öğretimi: yöntemler, teknikler ve uygulamalar. Dilbilim, 2(2), 59-78.Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları: Nicel, nitel ve karma yaklaşımlar. 4. Baskı, S. B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Eğiten Kitap.Freeman, D., L. & Anderson, M. (2014). Dil öğretiminde teknik ve ilkeler. 3. Baskı, Mehrali Calp (çev.). Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Yayınları.Kaya, E. & Çengelci, T. (2011). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler eğitiminde filmlerden yararlanılmasına ilişkin görüşleri. Journal Of Social Studies Education Research, 2(1), 116-135. Koç, Y., Şimşek, Ü. & Has, C. (2013). Işık ünitesinin öğretiminde bilgisayar animasyonlarının etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 145-156. Langlotz, A. (2006). Idiomatic creativity: A cognitive-linguistic model of ıdiomrepresentation and idiom-variation in English (Vol. 17). Amsterdam, Philadelphia. John Benjamins Publishing Company.Li, E.H., Hew, S.H. & Choo, S.H. (2016). The learning of Chinese idioms through multimedia storytelling prototype. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 25(1), 37-52. Lowe, R.K. (2004). Animation and learning: Value for money? In R. Atkinson, C. McBeath, D. Jonas-Dwyer and R. Phillips (Eds.), Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference (pp. 558-561). Perth. McCarthy, M., O'Keeffe, A. & Walsh, S. (2010). Vocabulary matrix: Understanding, learning, teaching. United Kingdom: Cengage Learning.Mayer, R.E. & Anderson, R.B. (1992). The instructive animation: Helping students build connections between words and pictures in multimedia learning. Journal of Educational Psychology, 84(4), 444-452. Mayer, R. E. & Moreno, R. (2002). Animation as an aid to multimedia learning. Educational Psychology Review, 14, 87–99.Raupers, P. M. (2000). Effects of accommodating learning-style preferences on long-term retention of technology training content. In National Forum of Applied Educational Research Journal, 13(2), 23-26.Sağır, M. & Demir Atalay, T. (2016). Etkinliklerle dil bilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.Sanaeifar, S. H. (2017). The effect of watching English language animation movies on learning idioms: A case of Iranıan EFL learners. European Journal of English Language Teaching, 2(3), 20-38.Şirin, E., Işık, S., Çevik, C., Doğru, T., Dalkıç, T. & Solar, B. (2017). Deyim yerindeyse. Yusuf Doğan (Ed.). Ankara: Pegem Akademi. Tompkins, G. (2005). Language arts: Patterns of practice. 6. Press, Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.Tran, H. Q. (2012). An explorative study of idiom teaching for pre-service teachers of English. English Language Teaching, 5(12), 76.Tsou, W., Wang, W. & Tzeng, Y. (2006). Applying a multimedia storytelling website in foreign language learning. Computers & Education, 47(1), 17-28.Ünal, F. T. & Bursalı, H. (2015). Çizgi dizilerle kalıp (ilişki) söz öğretimi: Cille örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 69-83. Williams, L., Bannister, C., Arribas-Ayllon, M., Preece, A. & Spasic, ´ I. (2015). The role of idioms in sentiment analysis. Expert Systems with Applications, 42(21), 7375–7385.Yavuz, N. (2010). Yabancı dilde deyimlerin öğretimi için bir araç geliştirme denemesi. Dil Dergisi, 147, 7-21. Yıldırım, A. & Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yılmaz, A. & Özgür, S. D. (2012). Türetimci çoklu ortamın öğretmen adaylarının öğrenme stillerine göre başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 441-452. Yılmaz, F., & Talas, Y. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal olarak animasyon kullanımı ve önemi. International Journal Of Languages’ Education And Teaching, 3(1), 114-127. Yılmaz, M. & Akkoyunlu, B. (2006). Farklı öğrenme ortamlarının kalıcılığa etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 23, 209-218. Yünkül, E. & Er, K. O. (2014). Çoklu ortam yazılımının derse yönelik tutuma etkisi. Eğitimde
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kadir Kaan Büyükikiz

Onur Dölek

Fatma Kızdırıcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2018
Kabul Tarihi 27 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Büyükikiz, K. K., Dölek, O., & Kızdırıcı, F. (2019). Deyimlerin Öğrenilmesi ve Kalıcılığında Animasyonların Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 53-70. https://doi.org/10.35675/befdergi.466127