Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Students’ Views on Creative Drama Activities Applied in Social Studies Lesson

Yıl 2021, , 174 - 196, 18.06.2021
https://doi.org/10.35675/befdergi.720684

Öz

The purpose of this research is to determine the effect of the activities prepared according to the creative drama method used in the teaching of the 'Culture and Heritage' learning area in the 5th grade social studies lesson on students' views The sample of the study consists of 33 students at the 5th grade of secondary school. In this study, a case study from qualitative research designs was used. Interview forms were used as data collection tools in the study. The data obtained after the interviews were reflected in the research results using content analysis. It was observed that creative drama activities were effective on the 5th grade “Culture and Heritage” learning area of social studies lesson. It was determined in the student views that the creative drama method increased the interest, excitement, participation and interaction between the students. Some suggestions have been made in the light of the findings.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arısoy, N. G. (2019). 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde drama yöntemi kullanımının öğrenciler üzerindeki etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Aydın, S. (2015). “Olgu bilim araştırmaları” Metin, M. (Ed.) Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2, 8-14.
  • Bertiz, H. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ve öyküleme çalışmalarına ilişkin görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Bingöl, T. K. (2015). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinin drama tekniğiyle işlenmesinin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Çolak, G. (2019). 1.sınıf öğrencilerine çıkarma işleminin öğretiminde drama yönteminin kullanımından yansımalar. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Dadük, S. (2018). 8. sınıf fen Bilimleri dersi "Maddenin Halleri ve Isı" ünitesinin yaratıcı drama yöntemiyle öğretimi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Duyar, M. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin yaratıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Eğerci, M. Z. (2018). Öğretmenlerin fen bilimleri dersinin drama yöntemi ile işlenmesine yönelik öz yeterlik, tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri, (2. baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Geçit, Y. ve Tunç, M. (2016). İşbirlikli Öğrenme Stillerine Etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic.11/9. p. 859-878.
  • Gültekin, D. (2014). Yaratıcı drama eğitiminin 60-72 aylık çocukların sosyal-duygusal gelişimine etkisi (Malatya ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Gültekin, F. (2018). Okuma yazmaya geçişte drama yönteminin kullanımına dair ilkokul birinci sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • İşyar, Ö. Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Keklik, C. A. (2018). Altıncı sınıf öğrencilerinin farklı türdeki problemleri çözme ve kurma becerilerinin yaratıcı drama yöntemi kullanılarak incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Koçpınar, Y. M. (2018). Yaratıcı drama yönteminin kelime öğrenimine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Kurt, C. (2018). 9. sınıf ilk ve orta çağlarda Avrasya ünitesinin drama Yöntemiyle öğretilmesinin akademik başarıya etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686 SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf adresinden 05. 09. 2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Mıles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994) Qualitative data analysis : An expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : Sage Publications.
  • Nalçacı, B.A. (2019). Öğretim üyelerinin, fen bilimleri öğretmenleri ve öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemi hakkındaki görüşleri. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Neelands, J. & Goode, T. (2006). Structuring Drama Work. 10th priting. Cambridge University Press.
  • Oğuz, A. (2019). Drama okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya. Tolga Erdoğan (Ed). Drama okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya. (s. 1-17). Ankara: Eğiten Yayıncılık.
  • Oğuz, A. ve Beldağ, A. (2015). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 10(15), 667-680.
  • Okay, Ö. (2019). Drama eğitmenlerinin görüşlerine göre drama eğitmenliğinin mesleki açıdan değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers college press.
  • Taş, F. (2008). İlköğretim 1- 5. sınıflar matematik dersi temel becerilerine drama tekniğinin katkısına ilişkin öğretmen görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Turan, İ., Kuğuoğlu, İ. H. Ve Albayrak, O. (2012). Öğretmen adaylarının drama öz yeterliliği ve coğrafya, tarih ve vatandaşlık bilgileri konularında drama kullanımı. e-Journal of New World Sciences Academy. 7(3), 1308-7274.
  • Uzun, A. (2016). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine yönelik tutum ve öz yeterlikleri ile hayat bilgisi dersinde kullanımına ilişkin görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.

Sosyal Bilgiler Dersinde Uygulanan Yaratıcı Drama Ekinliklerine Yönelik Öğrenci Görüşleri

Yıl 2021, , 174 - 196, 18.06.2021
https://doi.org/10.35675/befdergi.720684

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde ‘Kültür ve Miras’ öğrenme alanının öğretiminde kullanılan yaratıcı drama yöntemine göre hazırlanan etkinliklerin öğrenci görüşlerine yansımasını tespit etmektir. Çalışmanın örneklemini ortaokul 5. sınıf seviyesindeki 33 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak görüşme formları kullanılmıştır. Yapılan görüşmelerin ardından elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak araştırma sonuçlarına yansıtılmıştır. Yaratıcı drama etkinliklerinin, sosyal bilgiler dersi 5. sınıf “Kültür ve Miras” öğrenme alanı konularında etkili olduğu görülmüştür. Bununla birlikte öğrenci görüşlerinde yaratıcı drama yönteminin derse olan ilgiyi, heyecanı, katılımı ve öğrenciler arasındaki etkileşimi artırdığı belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında bazı öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2013). Eğitimde yaratıcı drama (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Arısoy, N. G. (2019). 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde drama yöntemi kullanımının öğrenciler üzerindeki etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Aydın, S. (2015). “Olgu bilim araştırmaları” Metin, M. (Ed.) Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. NursingPlus Open, 2, 8-14.
  • Bertiz, H. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumları ve öyküleme çalışmalarına ilişkin görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Bingöl, T. K. (2015). İlköğretim 4. sınıf sosyal bilgiler dersinin drama tekniğiyle işlenmesinin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Çolak, G. (2019). 1.sınıf öğrencilerine çıkarma işleminin öğretiminde drama yönteminin kullanımından yansımalar. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Dadük, S. (2018). 8. sınıf fen Bilimleri dersi "Maddenin Halleri ve Isı" ünitesinin yaratıcı drama yöntemiyle öğretimi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Duyar, M. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin yaratıcı düşünme becerilerine ilişkin görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Eğerci, M. Z. (2018). Öğretmenlerin fen bilimleri dersinin drama yöntemi ile işlenmesine yönelik öz yeterlik, tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri, (2. baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Geçit, Y. ve Tunç, M. (2016). İşbirlikli Öğrenme Stillerine Etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic.11/9. p. 859-878.
  • Gültekin, D. (2014). Yaratıcı drama eğitiminin 60-72 aylık çocukların sosyal-duygusal gelişimine etkisi (Malatya ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Gültekin, F. (2018). Okuma yazmaya geçişte drama yönteminin kullanımına dair ilkokul birinci sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • İşyar, Ö. Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Keklik, C. A. (2018). Altıncı sınıf öğrencilerinin farklı türdeki problemleri çözme ve kurma becerilerinin yaratıcı drama yöntemi kullanılarak incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Koçpınar, Y. M. (2018). Yaratıcı drama yönteminin kelime öğrenimine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Kurt, C. (2018). 9. sınıf ilk ve orta çağlarda Avrasya ünitesinin drama Yöntemiyle öğretilmesinin akademik başarıya etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • MEB. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686 SOSYAL%20B%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf adresinden 05. 09. 2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Mıles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994) Qualitative data analysis : An expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : Sage Publications.
  • Nalçacı, B.A. (2019). Öğretim üyelerinin, fen bilimleri öğretmenleri ve öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemi hakkındaki görüşleri. (Yüksek lisans tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Neelands, J. & Goode, T. (2006). Structuring Drama Work. 10th priting. Cambridge University Press.
  • Oğuz, A. (2019). Drama okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya. Tolga Erdoğan (Ed). Drama okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya. (s. 1-17). Ankara: Eğiten Yayıncılık.
  • Oğuz, A. ve Beldağ, A. (2015). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 10(15), 667-680.
  • Okay, Ö. (2019). Drama eğitmenlerinin görüşlerine göre drama eğitmenliğinin mesleki açıdan değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. Teachers college press.
  • Taş, F. (2008). İlköğretim 1- 5. sınıflar matematik dersi temel becerilerine drama tekniğinin katkısına ilişkin öğretmen görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Turan, İ., Kuğuoğlu, İ. H. Ve Albayrak, O. (2012). Öğretmen adaylarının drama öz yeterliliği ve coğrafya, tarih ve vatandaşlık bilgileri konularında drama kullanımı. e-Journal of New World Sciences Academy. 7(3), 1308-7274.
  • Uzun, A. (2016). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine yönelik tutum ve öz yeterlikleri ile hayat bilgisi dersinde kullanımına ilişkin görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Koç 0000-0003-0908-0310

Yılmaz Geçit 0000-0002-7853-653X

Yayımlanma Tarihi 18 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2020
Kabul Tarihi 12 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Koç, Z., & Geçit, Y. (2021). Sosyal Bilgiler Dersinde Uygulanan Yaratıcı Drama Ekinliklerine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(31), 174-196. https://doi.org/10.35675/befdergi.720684