This study aims to examine parents’ support of their children regarding early literacy and mathematics skills at home. Additionally, the effect of some variables such as gender, age, status of taking early childhood education, duration of early childhood education) on parents’ support of children’s early literacy and mathematics skills at home were examined. Screening model was preferred in the study. Sample of the study consist of 110 children who study at early childhood education centers in Aksaray and İstanbul. It was determined that parents’ support their children early literacy and mathematics skills at home in medium level. Parents’ support level at home didn’t show a significant difference according to children’s gender, age and order of birth. Status of taking early childhood education, duration of early childhood education variables made a significant effect on parents’ support in structured activities sub dimension. And lastly, a significant relation was determined between parents’ support of their children’s early literacy skills at home and parents’ support of their children’s mathematics skills at home.
Early childhood education parents early literacy mathematics
Bu araştırmada, çocukların okula hazır olmalarında önemli etkisi bulunan okuma yazmaya hazırlık ve matematik becerilerinin evde ailesi tarafından ne düzeyde desteklendiği incelenmiştir. Bununla beraber, çocuğa ilişkin çeşitli özelliklerin (yaş, cinsiyet, okul öncesi eğitim alma durumu, okul öncesi eğitim alma süresi) evde sunulan destek üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırma, betimsel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini, Türkiye’nin en büyük ili olan İstanbul ve küçük bir Anadolu şehri olan Aksaray’da okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 110 çocuk oluşturmuştur. Ailelerin okuma yazmaya hazırlık ve matematik becerilerini evde orta düzeyde desteklediği belirlenmiştir. Ailelerin çocukların okuma yazmaya hazırlık ve matematik becerilerini destekleme düzeylerinin çocuğun cinsiyetine, yaşına ve doğum sırasına göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Okul öncesi eğitimi alma durumu ve okul öncesi eğitimi alma süresi ise çocukların evde gerçekleştirdikleri yapılandırılmış etkinlikler üzerinde etkili olmuştur. Çocukların okuma yazmaya hazırlık becerilerinin evde desteklenme durumu ile matematik becerilerinin evde desteklenme durumu arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 27 |