Çalışmada aile okul algısı ve katılımı ölçeği geliştirmek amaçlanmaktadır. Çalışmaya 56 maddelik 5’li Likert tipinde madde havuzu oluşturularak başlanılmıştır. Ölçek hakkında 3 uzman görüşü alındıktan sonra 20 ebeveyne pilot uygulama yapılmış ve 46 maddelik taslak ölçek öğrenci ailelerine uygulanmak üzere hazır hale getirilmiştir. Ölçek Türkiye’nin 4 bölgesinden (Karadeniz, Ege, Marmara ve İç Anadolu) uygun durum örneklemesi yolu ile seçilen 319 ebeveyne uygulanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda 26 sorudan oluşan ölçeğin 4 boyutta (okul algısı, öğrenci gelişimi, veli gelişimi, okul katılımı) toplandığı görülmüştür. Toplam Cronbach’s Alpha katsayısı 0.907 bulunan ölçeğin faktörlerinin α değerleri 0.723 ile 0.866 arasında değişmektedir. Çalışma grubundan edinilen verilerin yeterlilik düzeyini belirlemek için Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) testi, verilerin fazla değişkenli normal dağılımdan geldiğini göstermek için de Bartlett’s testi yapılmıştır (KMO= .891; Bartlett testi değeri x2=3890.110; sd=325, p=.000). Her bir maddenin anlamlı olduğu %27’lik üst ve alt grup puanlarına yapılan bağımsız t-testi sonucunda görülmüştür. Testler sonucu geçerli ve güvenilir 26 maddeden oluşan 4 faktörlü ölçek elde edilmiştir. Ailelerin okul algı ve katılımlarının demografik özelliklerine göre değişkenlik gösterme durumlarını belirlemek amaçlı kullanılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 30 |