Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Kinetik Enerji ve Sıcaklık Kavramlarının Öğretimi
Yıl 2022,
Cilt: 17 Sayı: 34, 606 - 624, 30.06.2022
Aydın Kızılaslan
,
Mustafa Sözbilir
Öz
Görme yetersizliği olan öğrenciler, temel eğitime erişim noktasında pek çok sorunlar yaşamaktadır. Fen kavramlarının öğretiminde yaşanan sıkıntılar göz önünde bulundurulduğunda görme yetersizliği olan öğrencilerin fen kavramlarını daha iyi öğrenebilmeleri için uygun materyal ve etkinliğin geliştirilmesi bu etkinliklerin uygulanması ve değerlendirilmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Biri total kör beşi ise az gören olan toplam altı öğrenci bu çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması kullanılarak yapılan çalışmada Fen Etkinlik Gözlem Formu (FEGF) veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Buna göre görme yetersizliği olan öğrencilere “Kinetik Enerji ve Sıcaklık” kavramının öğretimine yönelik geliştirilen fen etkinliğinin öğretim, öğrenme, işlevsellik ve kullanışlılık boyutlarında belirlenen gereksinimlerin çoğunu karşıladığı tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Abner, G.H., & Lahm, E.A. (2002). Implementation of assistive technology with students who are visually impaired: Teachers’ readiness. Journal of Visual Impairment and Blindness 96(2), 98–105.
- Arslan, Y., Şahin, H. M., Gülnar, U. ve Şahbudak, M. (2014). Görme Engellilerin Toplumsal Hayatta Yaşadıkları Zorluklar. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-14.
- Ataman, A. (2012). Özel eğitimin temelleri. Ankara: Vize Basın Yayın
- Aydın, E.A. (2011). Görme Engelli Üniversite Öğrencilerinin Bilgiye Erişim Sorunları. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilgi ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
- Bromfield-Lee, D.C., & Oliver-Hoyo, M.T. (2009). An esterification kinetics experiment that relies on the sense of smell. Journal of Chemistry Education, 86(1), 82-84.
- Buyurgan, S. ve Demirdelen, H. (2009). Total kör bir öğrencinin öğrenmesinde dokunma, işitsel bilgilendirme, hissetme ve müze. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 563-580.
- Cascella, P.W., Bruce, S., & Trief, E. (2015). Sign language, speech, and communication repair abilities by children who are congenitally deaf-blind. Journal of Visual Impairment & Blindness, 109. 141-146.
- Duman, B. (2013). Beyin temelli öğrenme. G. Ekici ve M. Güven (Ed.), Öğrenme öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri (s. 236-296). Ankara: Pegem Akademi.
- Dünya Sağlık Örgütü [DSÖ], (2013). Visual impairment and blindness. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs282/en/ Erişim tarihi: 10.07.2018
- Evmez, S. (2018). Fen bilimleri dersi kapsamında geliştirilen bilim içerikli oyunların ortaokul öğrencileri üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Fen bilimleri Enstitüsü, Edirne.
- Enç, M. (2005). Görme özürlüler, gelişim, uyum ve eğitimleri (2. Baskı). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
- Gustafson, K.L. ve Branch, R.M. (2002). Survey of Instructional Models. New York: Eric Clearinghouse on Information & Technology.
- Gürsel, O. (2012). Görme yetersizliği olan öğrenciler. Ankara: Pegem Akademi
- Hamilton, D. ve Keten, B. (2011). Görme engelli kullanıcılar için erişilebilir kütüphaneler: kütüphanecilere yönelik pratik öneriler. Türk Kütüphaneciliği, 25, 4, 509-518.
- Holbrook, M. C., & Koenig, A. J. (2000). Basic techniques for modifying instruction. In A. Koenig, & M. Holbrook, (Ed.), Foundations of education: Instructional strategies for teaching children and youths with visual impairments içinde (ss. 173-195). New York, NY: AFB Press.
- Huebner, K.M., Merk-Adam, B., Stryker, D., & Wolffe, K. (2004). The national agenda for the education of children and youths with visual impairments, including those with multiple disabilities. New York: AFB Press.
- Kalra, N., Lauwers T., Dewey, D., Stepleton, T. ve Dias, M. B. (2009). Design of a Braille writing tutor to combat illiteracy. Information Systems Frontiers, 11, 2, 117-128.
- Karakoç, T. (2016). Görme yetersizliği olan öğrencilerin araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı modellerinden rehberli keşfetme modelinin deneysel işlem becerilerine, akademik başarılarına ve fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına etkisi. (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 419357)
- Kızılaslan, A., Sözbilir, M., & Zorluoğlu, S. L. (2019). Making Science Accessible to Students with Visual Impairments. Insulation Materials Investigation. Journal of Chemical Education, 96(7), 1383–1388.
- Kumar, D.D, Rangasamy, R., & Stefanich, G.P. (2001). Science for students with visual impairments: teaching suggestions and policy implications for secondary educators. Electronic Journal of Science Education, 5(3), http://ejse.southwestern.edu/article/view/7658/5425.
- Lang, H.G. (1983). Preparing science teachers to deal with handicapped students. Science Education, 67(4), 541-547.
- Maguvhe, M. O. (2005). A study of inclusive education and its effect on the teaching of biology to learners with visual impairments. Thesis (Abstract), Department of Curriculum Studies, Faculty of Education, University of Pretoria, Pretoria.
- McBride, B.J., & Schwartz, I.S. (2003). Effects of teaching early interventionists to use discrete trials during ongoing classroom activities. Topics in Early Childhood Special Education, 23, 5-17.
- Okcu, B., Yazıcı, F. ve Sözbilir, M. (2016). Ortaokul düzeyindeki görme engelli öğrencilerin okuldaki öğrenim sürecine dair görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 51-83.
- Özyürek, M. (1998). Görme engelliler. İçinde S. Eripek (Edt.), Özel eğitim (ss. 127-152). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları
- Rule, A., Stefanich, G.P., Boody, R.M., & Peiffer, B. (2011). Impact of adaptive materials on teachers and their students with visual impairments in secondary science and mathematics classes. International Journal of Science Education, 33(6), 865–887.
- Schleppenbach, D. (1996). Teaching science to the visually impaired: Purdue University’s Visions Lab. Information Technology and Disabilities E-Journal, 3(4), 1-5.
- Shah, I., & Rahat, T. (2014). Effect of activity based teaching method in science, International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS), 2(1), 39-44.
- Sözbilir, M., Zorluoğlu, S. L. ve Kizilaslan, A. (2019). Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik geliştirilen fen etkinliklerin bilimsel süreç becerileri öğrenimine etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(8), 172–192.
- Şafak, P. (2007). Az gören öğrencilere eldeli toplama öğretiminde uyarlanmış basamaklı öğretim yönteminin etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 27-46.
- Şahin, M. ve Yorek, N., 2009. Teaching science to visually impaired students: A small-scale qualitative study, US-China Education Review, 6(4), 19-26
- Yazıcı, F. (2017). 6. sınıf görme engelli öğrencilere “vücudumuzdaki sistemler” ünitesinde yer alan kavramların öğretimi. (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 463093)
- Wang, F., & Hannafin, M.J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23.
- Welty, G. (2007). The design phase of the ADDIE model. Journal of GXP Compliance, 11(4), 37-38
- Zorluoğlu, S. L. (2017). 6. sınıf görme engelli öğrencilere maddenin tanecikli yapısıyla ilgili kavram öğretimi. (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 458738)
- Zorluoğlu, S. L., & Kızılaslan, A. (2019). Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Eğitimi İlkeler ve Stratejiler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 315–337.