The rapid integration of artificial intelligence technologies into contemporary educational systems necessitates an in-depth examination of teachers' perceptions and attitudes toward these advancements. This study aims to reveal the perspectives of Turkish language teacher candidates on artificial intelligence (AI) technologies. A qualitative research approach was adopted, employing phenomenological design. Data was collected from 22 teacher candidates using a semi-structured interview form and analyzed through content analysis. The findings indicate that teacher candidates perceive AI technologies both as an opportunity that enhances efficiency in education and supports learning processes, and as a risk associated with professional threats and socio-economic concerns. Participants highlighted the positive aspects of AI, such as providing personalized learning experiences and saving time, while expressing concerns about its potential negative impacts, including the neglect of the human factor and the marginalization of the teaching profession. The research findings underscore the necessity of developing strategies to integrate AI technologies into educational processes in a balanced manner, while supporting teachers in maintaining their human-centric roles and using these technologies effectively.
AI in education artificial intelligence technologies turkish teacher candidates
Günümüz eğitim sisteminde yapay zekâ teknolojilerinin hızla yaygınlaşması, öğretmenlerin bu teknolojilere yönelik algılarının ve yaklaşımlarının araştırılmasını zorunlu kılmaktadır. Bu araştırma, Türkçe öğretmeni adaylarının yapay zekâ teknolojilerine yönelik görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada nitel yaklaşım benimsenmiş ve olgubilim deseni kullanılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla 22 öğretmen adayından toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulgular, öğretmen adaylarının yapay zekâ teknolojilerini hem eğitimde verimliliği artıran ve öğrenme süreçlerini destekleyen bir fırsat hem de mesleki tehditler ve sosyo-ekonomik endişeler barındıran bir risk olarak değerlendirdiklerini ortaya koymuştur. Katılımcıların görüşleri, yapay zekânın bireyselleştirilmiş öğrenme deneyimleri sunma ve zaman tasarrufu sağlama gibi olumlu yönlerine dikkat çekerken insan faktörünün göz ardı edilmesi ve öğretmenlik mesleğinin pasifleşmesi gibi olumsuz etkilerinden endişe duyduklarını göstermektedir. Araştırma sonuçları, yapay zekâ teknolojilerinin öğretim süreçlerine dengeli bir şekilde entegre edilmesinin yanı sıra öğretmenlerin insani rollerini koruyarak bu teknolojileri etkili bir biçimde kullanmalarını destekleyecek stratejilerin geliştirilmesinin gerekliliğini ortaya koymaktadır.
Eğitimde yapay zekâ Türkçe öğretmeni adayları yapay zekâ teknolojileri
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 19 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 22 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 46 |