Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müşteri segmentasyonu ve davranış analizi: Random forest algoritması kullanılarak gelir ve harcama davranışlarının incelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 52 - 66, 10.03.2025
https://doi.org/10.58308/bemarej.1646966

Öz

Bu çalışma, bir müşteri veri setinin kullanımı ile müşteri segmentasyonu ve davranış analizi yapılarak gerçekleştirilmiştir. Veri seti, 1000 müşteriden oluşmakta ve 9 farklı değişken içermektedir. Çalışma ile Random Forest algoritması kullanılarak; gelir, harcama skoru, üyelik süresi gibi özelliklerin müşteri davranışlarını nasıl etkilediği araştırılmıştır. Gerçekleştirilen özellik önemi analizi ile gelirin ve satın alma sıklığının, müşteri davranışlarının tahmin edilmesinde en etkili faktörler olduğu, yaş, harcama skoru ve üyelik süresi değişkenlerinin ise daha düşük öneme sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca, cinsiyet, tercih edilen kategori ve gelir dağılımı gibi demografik faktörlerin de, müşteri segmentasyonuna etkileri bulunmaktadır. Çalışma; müşteri değerlemesi ve pazarlama stratejilerinin geliştirilmesinde kullanılabilecek önemli içgörüler sunmaktadır. Segmentasyon analizi sonucunda, yüksek gelirli ve yüksek harcama gerçekleştiren müşteri gruplarına yönelik olarak özel stratejiler geliştirilmesi gerekliliği sonucuna ulaşılmıştır. Bu tür analizlerin, işletmelerin müşteri kitlelerini daha iyi anlamalarına ve stratejik kararlar almalarına yardımcı olabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alaca, Y. (2023). Siber güvenlikte CIC-Darknet2020 veri seti kullanarak VPN/NoVPN ve Tor/NoTor sınıflandırması: Basit ve karmaşık modellerin kullanımı. Fırat Üniversitesi Müh. Bil. Dergisi, 35(2), 569-579.
  • Alfajr, N. H., & Defiyanti, S. (2024). Prediksi penyakit jantung menggunakan metode random forest dan penerapan principal component analysis (PCA). Jurnal Informatika Dan Teknik Elektro Terapan, 12(3S1). https://doi.org/10.23960/jitet.v12i3S1.5055.
  • Dai, Z., Hu, Z., Shen, T., & Zhang, Y. (2023). Risk prediction of diabetes based on spark and random forest algorithm. 2023 IEEE 2nd International Conference on Electrical Engineering, Big Data and Algorithms (EEBDA), 535–539. https://doi.org/10.1109/EEBDA56825.2023.10090801
  • Doğanlı, B., & Çelik, S. (2024). Pazarlama stratejileri için veri bilimi ve Python (1st ed.). All Sciences Academy.
  • Gürsakal, N., & Çelik, S. (2021). Büyük veri ve pazarlama (Birinci Baskı). Dora Yayınevi. Ignatenko, V., Surkov, A., & Koltcov, S. (2024). Random forests with parametric entropy-based information gains for classification and regression problems. PeerJ Computer Science, 10, e1775. https://doi.org/10.7717/peerj-cs.1775
  • Kumar, D., Kothiyal, A., Kumar, R., Hemantha, C., & Maranan, R. (2024). Random Forest approach optimized by the Grid Search process for predicting the dropout students. 2024 International Conference on Innovations and Challenges in Emerging Technologies (ICICET), 1–6. https://doi.org/10.1109/ICICET59348.2024.10616372
  • Li, Y., & Mu, Y. (2024). Research and performance analysis of random forest-based feature selection algorithm in sports effectiveness evaluation. Scientific Reports, 14(1), 26275. https://doi.org/10.1038/s41598-024-76706-1
  • Madhiraju, B., Reddy, S., & Sasikala, G. (2024). Customer Segmentation Using RFM Analysis. EPRA International Journal of Economic and Business Review, 15-22. https://doi.org/10.36713/epra17685
  • Miao, Y., & Xu, Y. (2024). Random forest-based analysis of variability in feature ımpacts. 2024 IEEE 2nd International Conference on Image Processing and Computer Applications (ICIPCA), 1130–1135. https://doi.org/10.1109/ICIPCA61593.2024.10708791
  • Mrg, R. A., & Hasibuan, M. S. (2024). Best student classification using ensemble random forest method. Sistemasi, 13(3), 1188. https://doi.org/10.32520/stmsi.v13i3.4101
  • Salman, H. A., Kalakech, A., & Steiti, A. (2024). Random forest algorithm overview. Babylonian Journal of Machine Learning, 2024, 69–79. https://doi.org/10.58496/BJML/2024/007
  • Wong, C.-G., Tong, G.-K., & Haw, S.-C. (2024). Exploring customer segmentation in e-commerce using RFM analysis with clustering techniques. Journal of Telecommunications and the Digital Economy, 12(3), 97–125. https://doi.org/10.18080/jtde.v12n3.978

Customer segmentation and behavior analysis: Examining income and spending behaviors using random forest

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 52 - 66, 10.03.2025
https://doi.org/10.58308/bemarej.1646966

Öz

ABSTRACT
In this study, customer segmentation and behavior analysis were performed using a customer dataset. The dataset consists of 1000 customers and includes 9 different variables. In the study, how features such as income, spending score, and membership duration affect customer behavior was investigated using the Random Forest algorithm. With feature importance analysis, it was determined that income and purchase frequency are the most effective factors in predicting customer behavior. Age, spending score, and membership duration are less important. In addition, demographic factors such as gender, preferred category, and income distribution also affect customer segmentation. The study provides important insights that can be used in customer evaluation and development of marketing strategies. Segmentation analysis emphasizes the need to develop special strategies for high-income and high-spending customer groups. Such analyses can help businesses better understand their customer base and make strategic decisions.

Kaynakça

  • Alaca, Y. (2023). Siber güvenlikte CIC-Darknet2020 veri seti kullanarak VPN/NoVPN ve Tor/NoTor sınıflandırması: Basit ve karmaşık modellerin kullanımı. Fırat Üniversitesi Müh. Bil. Dergisi, 35(2), 569-579.
  • Alfajr, N. H., & Defiyanti, S. (2024). Prediksi penyakit jantung menggunakan metode random forest dan penerapan principal component analysis (PCA). Jurnal Informatika Dan Teknik Elektro Terapan, 12(3S1). https://doi.org/10.23960/jitet.v12i3S1.5055.
  • Dai, Z., Hu, Z., Shen, T., & Zhang, Y. (2023). Risk prediction of diabetes based on spark and random forest algorithm. 2023 IEEE 2nd International Conference on Electrical Engineering, Big Data and Algorithms (EEBDA), 535–539. https://doi.org/10.1109/EEBDA56825.2023.10090801
  • Doğanlı, B., & Çelik, S. (2024). Pazarlama stratejileri için veri bilimi ve Python (1st ed.). All Sciences Academy.
  • Gürsakal, N., & Çelik, S. (2021). Büyük veri ve pazarlama (Birinci Baskı). Dora Yayınevi. Ignatenko, V., Surkov, A., & Koltcov, S. (2024). Random forests with parametric entropy-based information gains for classification and regression problems. PeerJ Computer Science, 10, e1775. https://doi.org/10.7717/peerj-cs.1775
  • Kumar, D., Kothiyal, A., Kumar, R., Hemantha, C., & Maranan, R. (2024). Random Forest approach optimized by the Grid Search process for predicting the dropout students. 2024 International Conference on Innovations and Challenges in Emerging Technologies (ICICET), 1–6. https://doi.org/10.1109/ICICET59348.2024.10616372
  • Li, Y., & Mu, Y. (2024). Research and performance analysis of random forest-based feature selection algorithm in sports effectiveness evaluation. Scientific Reports, 14(1), 26275. https://doi.org/10.1038/s41598-024-76706-1
  • Madhiraju, B., Reddy, S., & Sasikala, G. (2024). Customer Segmentation Using RFM Analysis. EPRA International Journal of Economic and Business Review, 15-22. https://doi.org/10.36713/epra17685
  • Miao, Y., & Xu, Y. (2024). Random forest-based analysis of variability in feature ımpacts. 2024 IEEE 2nd International Conference on Image Processing and Computer Applications (ICIPCA), 1130–1135. https://doi.org/10.1109/ICIPCA61593.2024.10708791
  • Mrg, R. A., & Hasibuan, M. S. (2024). Best student classification using ensemble random forest method. Sistemasi, 13(3), 1188. https://doi.org/10.32520/stmsi.v13i3.4101
  • Salman, H. A., Kalakech, A., & Steiti, A. (2024). Random forest algorithm overview. Babylonian Journal of Machine Learning, 2024, 69–79. https://doi.org/10.58496/BJML/2024/007
  • Wong, C.-G., Tong, G.-K., & Haw, S.-C. (2024). Exploring customer segmentation in e-commerce using RFM analysis with clustering techniques. Journal of Telecommunications and the Digital Economy, 12(3), 97–125. https://doi.org/10.18080/jtde.v12n3.978
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bilge Doğanlı 0000-0002-1985-0430

Yayımlanma Tarihi 10 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2025
Kabul Tarihi 7 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğanlı, B. (2025). Müşteri segmentasyonu ve davranış analizi: Random forest algoritması kullanılarak gelir ve harcama davranışlarının incelenmesi. Business Economics and Management Research Journal, 8(1), 52-66. https://doi.org/10.58308/bemarej.1646966

Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.

Makaleniz Türkçe ise Şablon için tıklayınız... 

Makaleniz İngilizce ise Şablon için tıklayınız...