Düzeltme
BibTex RIS Kaynak Göster

Düzeltme: Düzeltme

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 128 - 128, 15.06.2023
Bu makalenin ilk hali 15 Aralık 2022 tarihinde yayımlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bider/issue/73830/1191031

Düzeltme Notu

Dergimizin 4. cilt 2. sayında yayınlanan "Ebu’l-Berekât en-Nesefî’nin Nesih Anlayışı" adlı makalenin ilk sayfasında yazar Fatih Doğan'ın isminin altında "Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Öğrencisi" ibaresi yer almamıştı. Düzeltilmiş hali dergimizin 5.cildi. 1. sayısında düzeltme başlığı altında yer almaktadır.

Öz

Bu çalışmada Hanefî fıkıh usûlü âlimlerinden Ebü’l-Berekât en-Nesefî’nin nesih anlayışı hakkında bilgi verilmiştir. Usulcüler arasında neshin sözlük anlamını belirlemede farklı görüşler ortaya konulmuştur. Nesefî’ye göre nesih sözlükte ref, izâle ve nakil anlamlarında kullanılmaktadır. Terim olarak nesih, Allah katında malum olan mutlak hükmün müddetinin bittiğini beyan etmektir. Nesefî, İslam dininde neshin olmadığı ve olamayacağı görüşünü savunan müslümanları, aklî ve naklî deliller getirerek neshi kabul etmeyen Yahudileri ve neshi kabul etmekle birlikte neshin hakiki manasını ref olarak gören Gazâlî ve Bakıllânî’yi ve Ku’an’ın Kur’an’ı, sünnetin de sünneti neshedebileceği savunan imam Şâfiî’yi eleştirmektedir. Nesefî’ye göre aynı bilgi değerine sahip olan Kur’an ve mütevâtir sünnet birbirlerini neshedebilir. Ancak haber-i vâhid, kıyas ve icmâ kesin bilgi değerine sahip olmadıkları için nâsih olamazlar. Nesih, hükmün ve metnin neshedilmesi, metni bâki kalıp hükmün neshedilmesi ve hükmü bâki kalıp metnin neshedilmesi olmak üzere üç şeklinde gerçekleşmiştir. İmam Şâfiî’ye göre nass üzerine yapılan ziyade tahsis ifade etmektedir. Nesefî ise nass üzerine yapılan ziyadeyi nesih olarak görmüştür

Destekleyen Kurum

Cü İlahiyat Fakültesi

Teşekkür

İlgi ve alakanızdan ötürü teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Aclûnî, İsmail b. Muhammed. Keşfu’l-hafâ ve müzîlü’l-ilbâs ‘amme’ştehere mine’l-ehâdîs ‘alâ elsineti’n-nâs. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye. 1408/1988. 1/86- II/423-424. Buhâri, Alâddin Abdülaziz b. Ahmed. Keşfu’l-Esrar an usûli Fahri’l-İslam el-Pezdevî. tahk.: Abdullah Mahmud Muhammed Ömer. 4 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye. 2009.
  • Cüveynî, İmâmu’l-Haremeyn Ebu’l Abdülmelik b. Abdullah. el-Burhân fi usûlü’l-fıkıh. nşr. Salah b. Muhammed b. Arîza en- Nîsâbûrî. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye. 1997. 2/246.
  • Ebû Hâka, Ahmed. Mu’cemu’ı-Nefâis. Beyrut: Dâru’n-Nefâis. 2007.
  • Gazâlî, Ebu Hamid Muhammed b. Muhammed. el-Mustasfâ min ulumu’l-usul. tahk. Muhammed Süleyman Eşkır. 2 Cilt. Beyrut: Risâletü’l-âlem. 1/207.
  • el-Muʿcemü’l-Vasîd, Mecmeʿu’l-Lügati’l-Arabiyye. Kahire: Mektebetü’l-İslamiyye. 1960.
  • Hüseynî, Seyyid Muhammed Murtaza ibn Muhammed. Tâcu’l-A’rûs min Cevâhiri’l-Kâmûs. Beyrut: Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye. 1967.
  • İbn Manzûr, Muhammed b. Mükerrem b. Ali Ebu’l-Fazl Cemalüddîn. Lisânü’lArab, Beyrut: Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye. 2013.
  • Nesefî, Ebü’l-Berekât Hâfızüddîn Abdullah b. Ahmed b. Mahmûd, Keşfü’l-esrâr fî şerhi’l- musannifi alâ’l- Menâr. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye. 2002.
  • Razî, Fafreddin Muhammed b. Ömer b. Hüseyin. el-Mahsûl. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’r-Risale. 2016.
  • Serahsî, Ebu Bekir b. Ahmed b. Ebi Sehl. Usûlü’s-Serahsî. tahk. Ebu’l-Vefâ el-Afkânî. 2 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye. 2005.
  • Süyûtî, Ebü’l-Fazl Celâlüddîn Abdurrahmân b. Ebî Bekr b. Muhammed el-Hudayrî. el-Câmiu’s-Sağîr. 2 Cilt. Mekke: Dâru’l- minhâc. 1998.
  • Şâfiî, Muhammed b. İdrîs. er-Risâle. tahk. Ahmed M. Şâkir. Beyrut: Dâru’l-Kütübü’l-İlmiyye. 1940.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Düzeltme
Yazarlar

Fatih Doğan 0000-0002-4674-0093

Erken Görünüm Tarihi 4 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Doğan, Fatih. “Düzeltme”. Bitlis İslamiyat Dergisi 5/1 (Haziran 2023), 128-128.