Increasing water scarcity necessitates examining consumers' awareness of water use, their perceptions of responsibility, and their consumption behaviors. Therefore, the aim of this study is to examine the role of consumers' awareness of water use, their perceptions of responsibility, and their relatedness to nature in their water footprint perceptions and responsible consumption behaviors. Data were collected from 220 participants aged 18 and over via an online survey and convenience sampling. Partial least squares structural equation modeling was used to test the significance of direct and indirect effects. The study found that when consumers are aware of the consequences of excessive water use, their sense of responsibility for water use and their perceptions of their water footprint increase. Feelings of responsibility related to excessive water use increase consumers' perceptions of their water footprint and lead them to engage in ecologically and socially responsible consumption. As consumers' level of relatedness to nature and awareness of the consequences of excessive water use increases, their perception of responsibility towards water increases, leading them to engage in responsible consumption. Awareness of the consequences of using too much water is not enough to foster responsible consumption. Consumers must also believe that they are individually responsible for their water use. Another finding is that consumers' level of relatedness to nature increases their perception of their water footprint, leading them to engage in socially responsible consumption.
Water Use Awareness Responsibility Nature Relatedness Water Footprint Responsible Consumption
Ethics committee approval was obtained from the Burdur Mehmet Akif Ersoy University Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee at the meeting dated 16.04.2025 and numbered 2025/4.
The article did not receive financial support from any institution, organization or funding source.
Su kıtlığının gün geçtikçe artması tüketicilerin su kullanımına yönelik farkındalıklarının, sorumluluk algılarının ve tüketim davranışlarının irdelenmesini gerekli kılmıştır. Bu doğrultuda, araştırmanın amacı tüketicilerin su kullanımına yönelik farkındalıklarının, sorumluluk algılarının ve doğayla ilişkili olma durumlarının su ayak izi algılarındaki ve sorumlu tüketim davranışlarındaki rolünü incelemektir. Çevrim içi anket ve kolayda örnekleme yöntemi ile 18 yaş ve üstü 220 katılımcıdan veri toplanmıştır. Kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi ile doğrudan ve dolaylı etkilerin anlamlılığı test edilmiştir. Çalışma sonucunda, tüketiciler çok fazla su kullanmanın yarattığı sonuçlar hakkında farkındalığa sahip olduklarında su kullanımına yönelik sorumluluk duyguları ve su ayak izi algıları artmaktadır. Çok fazla su kullanımına ilişkin sorumluluk duyguları tüketicilerde su ayak izi algılarını artırmakta ve onları ekolojik ve sosyal açıdan sorumlu tüketime yönlendirmektedir. Tüketicilerin doğayla ilişkili olma ve çok fazla su kullanmanın yarattığı sonuçlar hakkında farkında olma düzeyleri arttıkça suya yönelik sorumluluk algıları artmakta, bu sorumluluk duygusu onları sorumlu tüketime yönlendirmektedir. Çok fazla su kullanmanın yarattığı sonuçlar hakkında farkındalık sorumlu tüketim davranışı için yeterli değildir. Bunun için tüketicilerin su kullanımında bireysel olarak da sorumlu olduklarına inanmaları gerekmektedir. Diğer bir sonuca göre ise tüketicilerin doğayla ilişkili olma durumları su ayak izi algılarını artırarak onları sosyal açıdan sorumlu tüketime yönlendirmektedir.
Su Kullanımı Farkındalığı Sorumluluk Doğayla İlişkili Olma Su Ayak İzi Sorumlu Tüketim
Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu bünyesinde 16.04.2025 tarihli, 2025/4 numaralı toplantıda etik kurul izni alınmıştır.
Makale, herhangi bir kurum, kuruluş veya fon kaynağından maddi destek almamıştır.
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Konular | Sosyal Pazarlama, Tüketici Davranışı | 
| Bölüm | Araştırma Makalesi | 
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Ekim 2025 | 
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 6 Ekim 2025 | 
| Kabul Tarihi | 26 Ekim 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |