In this research, it was studied in a social dialectic mobile argumentation domain as an enrichment
application for the education of gifted. So in this domain, it was aimed to enhance gifted individuals’
critical thinking through forensic science applications skills. The research was conducted at a school for
gifted with 12 gifted students by their researcher teacher in 2017-2018 educational year on the basis of
case study being as one of the qualitative research designs. Data was collected through mobile group in
the research. Gifted students written arguments were data. These arguments were the answers of seven
case studies which were given by the teacher. After writing these arguments as a text, descriptive analysis
was utilized. At the end of the research, it was found that gifted students’ critical thinking skills were
enhanced through criticizing their own and others thinking strategies via social dialectic mobile group on
forensic science topic. Also at the end of the research, suggestions were given for teachers who would want
to construct similar teaching domains.
The education of the gifted Mobile argumentation Teaching Forensic Sciences Critical Thinking
Bu araştırmada, özel yetenekli bireylerin eğitiminde bir zenginleştirme uygulaması olarak mobil
argümantasyonla sosyal diyalektik bir bağlamda çalışılmıştır. Bu kapsamda özel yetenekli bireylerin adli
bilimler uygulamalarıyla eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2017-
2018 öğretim yılında Ankara’da özel yetenekli bireylerle öğretim yapan bir kurumda 12 öğrenci ile kendi
araştırmacı öğretmenleriyle nitel araştırma desenlerinden durum çalışması temelinde yürütülmüştür.
Araştırmada veri toplama mobil grup ortamında sağlanmıştır. Veriler mobil gruptan araştırmacı öğretmenin
sunduğu yedi adet adli bilimler etkinliğine özel yetenekli öğrencilerin sunduğu yazılı argümanlardır. Bu
argümanlar yazılı metinlere dönüştürüldükten sonra veriler betimsel analizle çözümlenmiştir. Araştırma
sonucunda adli bilimler öğretiminde özel yetenekli bireylerin kendilerinin ve diğerlerinin düşünme
stratejilerini sosyal diyalektik bir bağlamda mobil grup üzerinden kritik etmek suretiyle eleştirel düşünme
becerilerinin geliştirildiği bulunmuştur. Ayrıca araştırma sonucunda kendi öğretim ortamlarını benzer
bağlamlı yapılandırmak isteyen öğretmenler için de öneriler mevcuttur.
Özel yetenekli bireylerin eğitimi Mobil argümantasyon Adli bilimler öğretimi Eleştirel düşünme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |