Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NECİP FAZIL’DA ÖLÜM VE ÖTESİ

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 11, 47 - 66, 21.06.2017

Öz

Ölüm
bütün canlıların karşılaşacağı kaçınılmaz sondur. Ancak canlıların içerisinde
öleceğini bilerek yaşayan tek varlık insandır. Bu yüzden insanlığın başlangıcından
beri ölüm hem merak konusu hem de kendisinden korkulan bir olay olmuştur.
Sanatçılar, edebiyatçılar, kelamcılar ve filozoflar eserlerinde ölüm konusunu
ele almışlar her biri taşıdığı dünya görüşüne göre tutum geliştirmişlerdir.
Düşünce tarihine baktığımızda İlkçağdan itibaren ölüm karşında takınılan iki
tutum göze çapmaktadır. Bunlardan ilki ölümü hiç akla getirmemek iken, diğer
her an ölümü hatırlamak şeklindedir.



İslam düşüncesinde ölüm
konusu daha çok ölümden sonraki hayat ve bu hayatın mahiyeti bağlamında ele
alınmaktadır. Bu konu kelamcılar ile filozoflar arasında derinlemesine ele
alınmakla birlikte, edebiyatçılar da konuyu romanlarında, şiirlerinde
işlemektedir. Necip Fazıl Kısakürek, şiirlerinde ölüm, ölüm sonrası hayat, ruh
ve diriliş ile konuları işleyen bir düşünürümüzdür. Bu çalışmada ölüm ve
sonrasına dair düşünce tarihinde, özellikle de İslam düşünce tarihinde ileri
sürülen fikirlere yer vererek, Necip Fazıl’ın bu düşüncelerden hangisine yakın
durduğunu tespit etmeye çalıştık.

Kaynakça

  • Abdülkerim Amasî, Risâle-i rûh-i insâniyye, Risâle-i rûh-i insâniyye, 1293.
  • Aydın, Mehmet, Din Felsefesi, Selçuk Yayınları, Ankara 1997.
  • …….Kant’ta ve Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı-Ahlak İlişkisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1991.
  • Cebeci, Lütfullah, Kuran’da Şer Problemi, Akçağ Yayınları, Ankara 1985.
  • Elmalı, Osman – Özden, H. Ömer, İlkçağ Felsefe Tarihi, Arı Sanat Yayınları, İstanbul 2013.
  • Farabi, Fusulü’l-Medeni, Çev. Hanefi Özcan, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir 1987.
  • Gazali, Tehafütü’l-felasife, Çev. Mahmut Kaya-Hüseyin Sarıoğlu, Klasik Yayınları, İstanbul 2005.
  • İbn Sînâ, Metafizik II, çev. Muhittin Macit-Ömer Türker, Litera Yayıncılık, İstanbul 2005.
  • ……….” Adhaviyye fi’l-me’ad” Felsefe ve Ölüm Ötesi, hazırlayan ve çeviren Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011,
  • Kaya, Mahmut, “Takdim”, Ölüm ve Ötesi, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • Kısakürek, Necip Fazıl, Çile, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2005.
  • Koç, Turan, Ölümsüzlük Düşüncesi, İz Yayıncılık, İstanbul 2005.
  • Kutluer, İlhan, İbn Sînâ Ontolojisinde Zorunlu Varlık, İz Yayıncılık, İstanbul 2002.
  • Mevlânâ Celâleddîn Rûmî, Dîvân-ı Kebîr, I-V, Çev. Abdülbaki Gölpınarlı, Ötüken Yayınları, İstanbul 1957.
  • Plotinus, Dokuzluklar, Çev. Zeki Özcan, Birleşik Yayınları, Ankara 2011.
  • Tatçı, Mustafa, Yunus Emre Divanı II, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1990.
  • Türkben, Yaşar, İbn Sina ve Thomas Aquinas’ta Kötülük Problemi, Elis Yayınları, Ankara 2012.
  • ………… “E. M. Hamdi Yazır’ın Ölümsüzlüğe Dair Görüşleri” Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 16, Sayı 2, Sivas 2012.
  • Yazır, M. Hamdi, Hak Dini Ku’ran Dili, Eser Neşriyat ve Dağıtım, İstanbul 1979.
Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 11, 47 - 66, 21.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Abdülkerim Amasî, Risâle-i rûh-i insâniyye, Risâle-i rûh-i insâniyye, 1293.
  • Aydın, Mehmet, Din Felsefesi, Selçuk Yayınları, Ankara 1997.
  • …….Kant’ta ve Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı-Ahlak İlişkisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1991.
  • Cebeci, Lütfullah, Kuran’da Şer Problemi, Akçağ Yayınları, Ankara 1985.
  • Elmalı, Osman – Özden, H. Ömer, İlkçağ Felsefe Tarihi, Arı Sanat Yayınları, İstanbul 2013.
  • Farabi, Fusulü’l-Medeni, Çev. Hanefi Özcan, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir 1987.
  • Gazali, Tehafütü’l-felasife, Çev. Mahmut Kaya-Hüseyin Sarıoğlu, Klasik Yayınları, İstanbul 2005.
  • İbn Sînâ, Metafizik II, çev. Muhittin Macit-Ömer Türker, Litera Yayıncılık, İstanbul 2005.
  • ……….” Adhaviyye fi’l-me’ad” Felsefe ve Ölüm Ötesi, hazırlayan ve çeviren Mahmut Kaya, Klasik Yayınları, İstanbul 2011,
  • Kaya, Mahmut, “Takdim”, Ölüm ve Ötesi, Klasik Yayınları, İstanbul 2011.
  • Kısakürek, Necip Fazıl, Çile, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2005.
  • Koç, Turan, Ölümsüzlük Düşüncesi, İz Yayıncılık, İstanbul 2005.
  • Kutluer, İlhan, İbn Sînâ Ontolojisinde Zorunlu Varlık, İz Yayıncılık, İstanbul 2002.
  • Mevlânâ Celâleddîn Rûmî, Dîvân-ı Kebîr, I-V, Çev. Abdülbaki Gölpınarlı, Ötüken Yayınları, İstanbul 1957.
  • Plotinus, Dokuzluklar, Çev. Zeki Özcan, Birleşik Yayınları, Ankara 2011.
  • Tatçı, Mustafa, Yunus Emre Divanı II, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1990.
  • Türkben, Yaşar, İbn Sina ve Thomas Aquinas’ta Kötülük Problemi, Elis Yayınları, Ankara 2012.
  • ………… “E. M. Hamdi Yazır’ın Ölümsüzlüğe Dair Görüşleri” Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 16, Sayı 2, Sivas 2012.
  • Yazır, M. Hamdi, Hak Dini Ku’ran Dili, Eser Neşriyat ve Dağıtım, İstanbul 1979.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yaşar Türkben

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 11 Sayı: 11

Kaynak Göster

ISNAD Türkben, Yaşar. “NECİP FAZIL’DA ÖLÜM VE ÖTESİ”. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11/11 (Haziran 2017), 47-66.

download

   Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (BOZİFDER) Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır.