Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN MESLEĞE YÖNELİK TUTUMU VE SERBEST ZAMAN DOYUM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2025, Sayı: Advanced Online Publication, 30 - 43, 28.12.2025

Öz

Bu çalışmanın amacı, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin mesleğe yönelik tutumu ve serbest zaman doyum düzeyleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma grubunu, Kastamonu ilindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapan 130 ve özel öğretim kurumlarında görev yapan 5 olmak üzere 135 Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni (101 erkek ve 34 kadın) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, “Serbest Zaman Doyum Ölçeği (SZDÖ)” ve “Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği (BEÖYTÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, t-testi ve Pearson Korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, cinsiyet değişkenine bağlı olarak katılımcıların BEÖYTÖ puan ortalamalarında erkeklerin lehine anlamlı farklılık tespit edilirken, SZDÖ alt boyutları ve toplam puan ortalamalarında ise anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Yaş değişkenine göre katılımcıların BEÖYTÖ ve SZDÖ puan ortalamaları arasında anlamlı ilişki tespit edilmemiştir. Meslek yılı değişkenine göre katılımcıların BEÖYTÖ ve SZDÖ puan ortalamaları arasında anlamlı ilişki tespit edilmemiştir. Ayrıca BEÖYTÖ ve SZDÖ arasında yapılan korelasyon analizi sonucuna göre anlamlı ilişki tespit edilmemiştir. Sonuç olarak, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin mesleğe yönelik tutumu serbest zaman doyum düzeyinden bağımsız olarak gelişebileceği ve serbest zamanlarını değerlendirme biçimlerinin mesleki tutumlarını doğrudan etkilemediği söylenebilir.

Kaynakça

  • 1. Chelladurai, P. (1990). Leadership in sports: A review. International Journal of Sport Psychology. 21(4), 328-354.
  • 2. Hünük D., Demirhan, G. (2003). İlköğretim sekizinci sınıf, lise birinci sınıf ve üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi. 14(4), 175-184.
  • 3. Bailey R. (2006). Physical education and sport in schools: A review of benefits and outcomes. Journal of school health. 76(8), 397-401. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00132.x
  • 4. Kağıtçıbaşı Ç. (2005). Yeni İnsan ve İnsanlar. 10. Baskı. Evrim Yayınevi. İstanbul.
  • 5. Richardson V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2nd ed., pp. 102-119). Macmillan.
  • 6. Spittle M., Byrne K. (2009). The influence of sport education on student motivation in physical education. Physical education and sport pedagogy. 14(3), 253-266. https://doi.org/10.1080/17408980801995239
  • 7. Hoy WK., Miskel CG. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice. 9th edition. McGraw-Hill Education. New York.
  • 8. Quennerstedt M. (2019). Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society. 24(6), 611-623. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1574731
  • 9. Nacar FS., Tümkay S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online. 10(2), 493-511. https://doi.org/66.2224/sbp.2008.36.7.8354
  • 10. Aloudat, A. S. (2017). Undergraduate students’ perceptions of a tour-guiding career. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(4), 333-344. https://doi.org/10.1080/15022250.2017.1330847
  • 11. Beard JG., Ragheb MG. (1980). Measuring leisure satisfaction. Journal of Leisure Research. 12, 20-33. https://doi.org/10.1080/00222216.1980.11969416
  • 12. Johnson HA., Zabriskie RB., Hill B. (2006). The contribution of couple leisure involvement, leisure time, and leisure satisfaction to marital satisfaction. Marriage & Family review. 40(1), 69-91. https://doi.org/10.1300/J002v40n01_05
  • 13. Erdemli E., Yaşartürk F. (2020). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin serbest zaman doyum düzeyi ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(3), 1871-1882. https://doi.org/10.33206/mjss.605808
  • 14. Shin K., You S. (2013). Leisure type, leisure satisfaction and adolescents’ psychological wellbeing. Journal of Pacific Rim Psychology. 7(2), 53-62. https://doi.org/10.1017/prp.2013.6
  • 15. Choi S., Yoo Y. (2017). Leisure attitude and satisfaction with leisure and life: proposing leisure prioritization and justification, World Leisure Journal. 59(2), 140-155. https://doi.org/10.1080/16078055.2016.1216886
  • 16. Iwasaki Y., Mannell RC. (2000). Hierarchical dimensions of leisure stress coping. Leisure Sciences. 22(3), 163-181. https://doi.org/10.1080/01490400050149653
  • 17. Siegenthaler KL. (1997). Health benefits of leisure. research update. Parks and Recreation. 32(1), 24-31.
  • 18. Ayhan B., Özel B. (2020). Examining the relationship between leisure attitude and life satisfaction levels of university students. International Journal of Sport Culture and Science. 8(3), 154-166. https://doi.org/14486/IntJSCS.2020.605
  • 19. Wang EST., Chen LSL., Lin JYC., Wang MCH. (2008). The relationship between leisure satisfaction and life satisfaction of adolescents concerning online games. Adolescence. 43(169). 177-184.
  • 20. Özkan A., Yaşartürk F., Elçi G. (2021). The relationship between leisure satisfaction, physical activity level and healthy life-style behaviors of sport science students during the COVID-19 pandemic. Physical Education of Students. 25(5), 257-264. https://doi.org/10.15561/20755279.2021.0501
  • 21. Siegenthaler KL., O’Dell I. (2000). Leisure attitude, leisure satisfaction, and perceived freedom in leisure within family dyads. Leisure Sciences. 22(4), 281-296. https://doi.org/10.1080/01490409950202302
  • 22. Broughton K., Beggs, BA. (2007). Leisure satisfaction of older adults. Activities, Adaptation & Aging. 31(1), 1-18. https://doi.org/10.1300/J016v31n01_01
  • 23. McDavid L., Cox AE., Amorose, AJ. (2012). The relative roles of physical education teachers and parents in adolescents’ leisure-time physical activity motivation and behavior. Psychology of Sport and Exercise. 13(2), 99-107. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2011.10.003
  • 24. McKenzie TL., LaMaster KJ., Sallis JF., Marshall SJ. (1999). Classroom teachers’ leisure physical activity and their conduct of physical education. Journal of Teaching in Physical Education. 19(1), 126-132.
  • 25. Rose TE., McDonnell J., Ellis G. (2007). The impact of teacher beliefs on the provision of leisure and physical activity education curriculum decisions. Teacher Education and Special Education. 30(3), 183-198.
  • 26. Wallhead TL., Garn AC., Vidoni C. (2014). Effect of a sport education program on motivation for physical education and leisure-time physical activity. Research quarterly for exercise and sport. 85(4), 478-487. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.961051
  • 27. Büyüköztürk Ş., Çakmak EK., Akgün ÖE., Karadeniz Ş., Demirel F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. 31. Baskı. Pegem Akademi Yayınları. Ankara.
  • 28. Karasar N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık. Ankara. 29. Ünlü H. (2011). Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği (BEÖYTÖ) geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 1(4), 2005-2020.
  • 30. Gökçe H., Orhan K. (2011). Serbest zaman doyum ölçeğinin geçerlilik güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi. 22(4), 139-145.
  • 31. Pehlivan KB. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve okul tutumları arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 14(4), 211-218.
  • 32. Curtner-Smith MD. (2001). The occupational socialization of a first-year physical education teacher with a teaching orientation. Sport, Education and Society. 6(1), 81-105. https://doi.org/10.1080/713696040
  • 33. Lawson HA. (1983). Toward a model of teacher socialization in physical education: The subjective warrant, recruitment, and teacher education (part 1). Journal of Teaching in Physical Education. 2(3), 3-16. https://doi.org/10.1123/jtpe.2.3.3
  • 34. Mirze F., Yılmaz A. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22(2), 723-737. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-894415
  • 35. Ayenalem KA., Abate SG., Mengistie TA., Lakew KA., Ayana AM., Yohannes ME. (2022). The attitude of ethiopian secondary school teachers towards the teaching profession. Teaching and Teacher Education. 117, 103785. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103785
  • 36. Stepanchenko NI., Briskin YA. (2019). Dispositional factors of personality professional development of the future teachers of physical education and sport. Physical education of students. 23(4), 202-208. https://doi.org/10.15561/20755279.2019.0407
  • 37. Ardahan F, Yerlisu-Lapa T. (2010). Examination of university students’ leisure satisfaction levels by gender and income. Journal of Sports Sciences. 1(4), 129-136.
  • 38. Della Giusta M., Jewell SL., Kambhampati US. (2011). Gender and life satisfaction in the UK. Feminist Economics. 17(3), 1-34. https://doi.org/10.1080/13545701.2011.582028
  • 39. Yerlisu-Lapa T. (2013). Life satisfaction, leisure satisfaction and perceived freedom of park recreation participants. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 93, 1985-1993. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.153
  • 40. Serdar E., Demirel M., Demirel Harmandar D., Donuk B. (2018). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman doyum düzeyleri ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. The Journal of Social Sciences. 18, 430-438. https://doi.org/10.16990/SOBIDER.4412
  • 41. Vong-Tze N. (2005). Leisure satisfaction and quality of life in Macao, China. Leisure Studies. 24(2), 195-207. https://doi.org/10.1080/02614360412331313502
  • 42. Deci EL., Ryan RM. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. 5. Edition. Plenum Press. New York.
  • 43. Coleman D, Iso-Ahola SE. (1993). Leisure and health: the role of social support and self-determination. Journal of Leisure Research. 25(2), 111-128. https://doi.org/10.1080/00222216.1993.11969913
  • 44. Akbal, M. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bartın.
  • 45. Burgul NS., Tınazcı C., Erdağ D. (2017). Attitudes of candidates of physical education pedagogy towards physical education teaching. International Journal of Economic Perspectives. 11(1), 633-638.
  • 46. Şen N., Koçak ÇV. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinde mesleki tutum, iş doyumu ve mesleki tükenmişlik ilişkisi. Aksaray University Journal of Sport and Health Researches. 3(2), 221-238.
  • 47. Day C., Stobart G., Sammons P., Kington A., Gu Q., Smees R., Mujtaba, T. (2006). Variations in teachers’ work, lives and effectiveness. Final report for the VITAE Project, DfES.
  • 48. Klassen RM., Chiu, MM. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of educational Psychology. 102(3), 741-756.
  • 49. Ayyıldız T. (2015). Rekreatif dans faaliyetlerine katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 50. Çakır VO. (2017). Üniversite öğrencilerin serbest zaman doyum düzeyleri ile serbest zaman yönetimleri arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(3), 17-27.
  • 51. Mannell R., Kleiber D. (1997). A social psychology of leisure. State College, PA: Venture.
  • 52. Caldwell LL., Smith EA., Weissinger E. (1992). Development of a leisure experience battery for adolescents: Parsimony, stability, and validity. Journal of leisure research. 24(4), 361-376.
  • 53. Baldwin CK., Norris PA. (1999). Exploring the dimensions of serious leisure: “Love me-love my dog!”. Journal of Leisure Research. 31(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/00222216.1999.11949848
  • 54. Richter E., Lucksnat C., Redding C., Richter D. (2022). Retention intention and job satisfaction of alternatively certified teachers in their first year of teaching. Teaching and Teacher Education. 114, 103704. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103704
  • 55. Jentsch A., Hoferichter F., Blömeke S., König J., Kaiser G. (2023). Investigating teachers' job satisfaction, stress and working environment: The roles of self‐efficacy and school leadership. Psychology in the Schools. 60(3), 679-690. https://doi.org/10.1002/pits.22788
  • 56. Akman Y. (2021). The relationships among teacher leadership, teacher self-efficacy and teacher performance. Journal of Theoretical Educational Science. 14(4), 720-744. https://doi.org/10.30831/akukeg.930802
  • 57. Skaalvik EM., Skaalvik S. (2023). Shared goals and values in the teaching profession, job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: The mediating role of psychological need satisfaction. Social Psychology of Education. 26(5), 1227-1244. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09787-x
  • 58. Shu K. (2022). Teachers’ commitment and self-efficacy as predictors of work engagement and well-being. Frontiers in Psychology. 13, 850204. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.850204
  • 59. Yoon I., Goddard RD. (2023). Professional development quality and instructional effectiveness: Testing the mediating role of teacher self-efficacy beliefs. Professional Development in Education. 1-15. https://doi.org/10.1080/19415257.2023.2264309
  • 60. Tokay Argan M., Mersin S. (2021). Life satisfaction, life quality, and leisure satisfaction in health professionals. Perspectives in psychiatric care. 57(2), 660-666. https://doi.org/10.1111/ppc.12592
  • 61. Marič M., Todorović I., Žnidaršič J. (2021). Relations between work-life conflict, job satisfaction and life satisfaction among higher education lecturers. Management: Journal of Sustainable Business & Management Solutions in Emerging Economies. 26(1), 63-72.
  • 62. Gregersen T., Mercer S., MacIntyre PD. (2021). Language teacher perspectives on stress and coping. Foreign Language Annals. 54(4), 1145-1163. https://doi.org/10.1111/flan.12544
  • 63. Zimmermann J., Tilga H., Bachner J., Demetriou Y. (2021). The effect of teacher autonomy support on leisure-time physical activity via cognitive appraisals and achievement emotions: A mediation analysis based on the control-value theory. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(8), 3987. https://doi.org/10.3390/ijerph18083987
  • 64. Jukić R., Ham E. (2023). Teacher Stress and Free Time as a Space for Dealing with Stress. Acta Paedagogica Vilnensia. 51, 132-145.
  • 65. Wang CC., Kao YL., Huan TC., Wu CH. (2011). Free time management contributes to better quality of life: A study of undergraduate students in Taiwan. Journal of Leisure Research. 43(4), 553-579. https://doi.org/10.1080/00222216.2011.11950283
  • 66. Wang J., Zhang L., Sun Y., Lu G., Chen Y., Zhang S. (2022). Exploring the impacts of urban community leisure on subjective well-being during COVID-19: A mixed methods case study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19(14), 8514. https://doi.org/10.3390/ijerph19148514
  • 67. Iso-Ahola SE., Baumeister RF. (2023). Leisure and meaning in life. Frontiers in Psychology. 14, 1074649.
  • 68. De Pedro Jiménez D., Meneses-Monroy A., de Diego-Cordero R., Hernández-Martín MM., Moreno-Pimentel AG., Romero-Saldaña M. (2021). Occupational and leisure-time physical activity related to job stress and job satisfaction: correspondence analysis on a population-based study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(21), 11220. https://doi.org/10.3390/ijerph182111220
  • 69. Kim M., Jasper AD., Lee J., Won H. (2022). Work, leisure, and life satisfaction for employees with physical disabilities in South Korea. Applied Research in Quality of Life. 17, 469-487. https://doi.org/10.1007/s11482-020-09893-4
  • 70. Dallmeyer S., Wicker P., Breuer C. (2023). The relationship between leisure-time physical activity and job satisfaction: A dynamic panel data approach. Journal of Occupational Health. 65(1), e12382. https://doi.org/10.1002/1348-9585.12382

THE RELATIONSHIP BETWEEN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHERS’ ATTITUDES TOWARD THE PROFESSION AND THEIR LEISURE SATISFACTION LEVELS

Yıl 2025, Sayı: Advanced Online Publication, 30 - 43, 28.12.2025

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between physical education and sports teachers’ attitudes toward the profession and their leisure satisfaction levels in relation to certain variables. The research group consists of 130 physical education and sports teachers (101 male and 34 female), including 135 employed in public schools affiliated with the Ministry of National Education and 5 working in private educational institutions in Kastamonu province. As data collection tools, the Personal Information Form prepared by the researchers, the “Leisure Satisfaction Scale (LSS)” and the “Attitude Scale for the Profession of Physical Education Teaching (ASPPET)” were used. In the analysis of the data, frequency, percentage, t-test, and Pearson correlation tests were used. According to the research findings, a significant difference was found in the ASPPET mean scores based on gender, favoring male participants, while no significant difference was observed in the subscale and total mean scores of LSS. No significant relationship was found between participants' age and their mean scores on the ASPPET and the LSS. No significant relationship was found between participants' years of professional experience and their mean scores on the ASPPET and the LSS. Additionally, the correlation analysis conducted between the ASPPET and LSS showed no significant relationship. In conclusion, it can be stated that physical education and sports teachers’ attitudes toward the profession may develop independently of their leisure satisfaction levels, and the way they utilize their leisure does not directly influence their professional attitudes.

Kaynakça

  • 1. Chelladurai, P. (1990). Leadership in sports: A review. International Journal of Sport Psychology. 21(4), 328-354.
  • 2. Hünük D., Demirhan, G. (2003). İlköğretim sekizinci sınıf, lise birinci sınıf ve üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi. 14(4), 175-184.
  • 3. Bailey R. (2006). Physical education and sport in schools: A review of benefits and outcomes. Journal of school health. 76(8), 397-401. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00132.x
  • 4. Kağıtçıbaşı Ç. (2005). Yeni İnsan ve İnsanlar. 10. Baskı. Evrim Yayınevi. İstanbul.
  • 5. Richardson V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2nd ed., pp. 102-119). Macmillan.
  • 6. Spittle M., Byrne K. (2009). The influence of sport education on student motivation in physical education. Physical education and sport pedagogy. 14(3), 253-266. https://doi.org/10.1080/17408980801995239
  • 7. Hoy WK., Miskel CG. (2013). Educational administration: Theory, research, and practice. 9th edition. McGraw-Hill Education. New York.
  • 8. Quennerstedt M. (2019). Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society. 24(6), 611-623. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1574731
  • 9. Nacar FS., Tümkay S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online. 10(2), 493-511. https://doi.org/66.2224/sbp.2008.36.7.8354
  • 10. Aloudat, A. S. (2017). Undergraduate students’ perceptions of a tour-guiding career. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 17(4), 333-344. https://doi.org/10.1080/15022250.2017.1330847
  • 11. Beard JG., Ragheb MG. (1980). Measuring leisure satisfaction. Journal of Leisure Research. 12, 20-33. https://doi.org/10.1080/00222216.1980.11969416
  • 12. Johnson HA., Zabriskie RB., Hill B. (2006). The contribution of couple leisure involvement, leisure time, and leisure satisfaction to marital satisfaction. Marriage & Family review. 40(1), 69-91. https://doi.org/10.1300/J002v40n01_05
  • 13. Erdemli E., Yaşartürk F. (2020). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin serbest zaman doyum düzeyi ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(3), 1871-1882. https://doi.org/10.33206/mjss.605808
  • 14. Shin K., You S. (2013). Leisure type, leisure satisfaction and adolescents’ psychological wellbeing. Journal of Pacific Rim Psychology. 7(2), 53-62. https://doi.org/10.1017/prp.2013.6
  • 15. Choi S., Yoo Y. (2017). Leisure attitude and satisfaction with leisure and life: proposing leisure prioritization and justification, World Leisure Journal. 59(2), 140-155. https://doi.org/10.1080/16078055.2016.1216886
  • 16. Iwasaki Y., Mannell RC. (2000). Hierarchical dimensions of leisure stress coping. Leisure Sciences. 22(3), 163-181. https://doi.org/10.1080/01490400050149653
  • 17. Siegenthaler KL. (1997). Health benefits of leisure. research update. Parks and Recreation. 32(1), 24-31.
  • 18. Ayhan B., Özel B. (2020). Examining the relationship between leisure attitude and life satisfaction levels of university students. International Journal of Sport Culture and Science. 8(3), 154-166. https://doi.org/14486/IntJSCS.2020.605
  • 19. Wang EST., Chen LSL., Lin JYC., Wang MCH. (2008). The relationship between leisure satisfaction and life satisfaction of adolescents concerning online games. Adolescence. 43(169). 177-184.
  • 20. Özkan A., Yaşartürk F., Elçi G. (2021). The relationship between leisure satisfaction, physical activity level and healthy life-style behaviors of sport science students during the COVID-19 pandemic. Physical Education of Students. 25(5), 257-264. https://doi.org/10.15561/20755279.2021.0501
  • 21. Siegenthaler KL., O’Dell I. (2000). Leisure attitude, leisure satisfaction, and perceived freedom in leisure within family dyads. Leisure Sciences. 22(4), 281-296. https://doi.org/10.1080/01490409950202302
  • 22. Broughton K., Beggs, BA. (2007). Leisure satisfaction of older adults. Activities, Adaptation & Aging. 31(1), 1-18. https://doi.org/10.1300/J016v31n01_01
  • 23. McDavid L., Cox AE., Amorose, AJ. (2012). The relative roles of physical education teachers and parents in adolescents’ leisure-time physical activity motivation and behavior. Psychology of Sport and Exercise. 13(2), 99-107. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2011.10.003
  • 24. McKenzie TL., LaMaster KJ., Sallis JF., Marshall SJ. (1999). Classroom teachers’ leisure physical activity and their conduct of physical education. Journal of Teaching in Physical Education. 19(1), 126-132.
  • 25. Rose TE., McDonnell J., Ellis G. (2007). The impact of teacher beliefs on the provision of leisure and physical activity education curriculum decisions. Teacher Education and Special Education. 30(3), 183-198.
  • 26. Wallhead TL., Garn AC., Vidoni C. (2014). Effect of a sport education program on motivation for physical education and leisure-time physical activity. Research quarterly for exercise and sport. 85(4), 478-487. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.961051
  • 27. Büyüköztürk Ş., Çakmak EK., Akgün ÖE., Karadeniz Ş., Demirel F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. 31. Baskı. Pegem Akademi Yayınları. Ankara.
  • 28. Karasar N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık. Ankara. 29. Ünlü H. (2011). Beden eğitimi öğretmenliği mesleğine yönelik tutum ölçeği (BEÖYTÖ) geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 1(4), 2005-2020.
  • 30. Gökçe H., Orhan K. (2011). Serbest zaman doyum ölçeğinin geçerlilik güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi. 22(4), 139-145.
  • 31. Pehlivan KB. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve okul tutumları arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 14(4), 211-218.
  • 32. Curtner-Smith MD. (2001). The occupational socialization of a first-year physical education teacher with a teaching orientation. Sport, Education and Society. 6(1), 81-105. https://doi.org/10.1080/713696040
  • 33. Lawson HA. (1983). Toward a model of teacher socialization in physical education: The subjective warrant, recruitment, and teacher education (part 1). Journal of Teaching in Physical Education. 2(3), 3-16. https://doi.org/10.1123/jtpe.2.3.3
  • 34. Mirze F., Yılmaz A. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22(2), 723-737. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-894415
  • 35. Ayenalem KA., Abate SG., Mengistie TA., Lakew KA., Ayana AM., Yohannes ME. (2022). The attitude of ethiopian secondary school teachers towards the teaching profession. Teaching and Teacher Education. 117, 103785. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103785
  • 36. Stepanchenko NI., Briskin YA. (2019). Dispositional factors of personality professional development of the future teachers of physical education and sport. Physical education of students. 23(4), 202-208. https://doi.org/10.15561/20755279.2019.0407
  • 37. Ardahan F, Yerlisu-Lapa T. (2010). Examination of university students’ leisure satisfaction levels by gender and income. Journal of Sports Sciences. 1(4), 129-136.
  • 38. Della Giusta M., Jewell SL., Kambhampati US. (2011). Gender and life satisfaction in the UK. Feminist Economics. 17(3), 1-34. https://doi.org/10.1080/13545701.2011.582028
  • 39. Yerlisu-Lapa T. (2013). Life satisfaction, leisure satisfaction and perceived freedom of park recreation participants. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 93, 1985-1993. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.153
  • 40. Serdar E., Demirel M., Demirel Harmandar D., Donuk B. (2018). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman doyum düzeyleri ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. The Journal of Social Sciences. 18, 430-438. https://doi.org/10.16990/SOBIDER.4412
  • 41. Vong-Tze N. (2005). Leisure satisfaction and quality of life in Macao, China. Leisure Studies. 24(2), 195-207. https://doi.org/10.1080/02614360412331313502
  • 42. Deci EL., Ryan RM. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. 5. Edition. Plenum Press. New York.
  • 43. Coleman D, Iso-Ahola SE. (1993). Leisure and health: the role of social support and self-determination. Journal of Leisure Research. 25(2), 111-128. https://doi.org/10.1080/00222216.1993.11969913
  • 44. Akbal, M. (2016). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile öz yeterlilikleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bartın.
  • 45. Burgul NS., Tınazcı C., Erdağ D. (2017). Attitudes of candidates of physical education pedagogy towards physical education teaching. International Journal of Economic Perspectives. 11(1), 633-638.
  • 46. Şen N., Koçak ÇV. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinde mesleki tutum, iş doyumu ve mesleki tükenmişlik ilişkisi. Aksaray University Journal of Sport and Health Researches. 3(2), 221-238.
  • 47. Day C., Stobart G., Sammons P., Kington A., Gu Q., Smees R., Mujtaba, T. (2006). Variations in teachers’ work, lives and effectiveness. Final report for the VITAE Project, DfES.
  • 48. Klassen RM., Chiu, MM. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of educational Psychology. 102(3), 741-756.
  • 49. Ayyıldız T. (2015). Rekreatif dans faaliyetlerine katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 50. Çakır VO. (2017). Üniversite öğrencilerin serbest zaman doyum düzeyleri ile serbest zaman yönetimleri arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(3), 17-27.
  • 51. Mannell R., Kleiber D. (1997). A social psychology of leisure. State College, PA: Venture.
  • 52. Caldwell LL., Smith EA., Weissinger E. (1992). Development of a leisure experience battery for adolescents: Parsimony, stability, and validity. Journal of leisure research. 24(4), 361-376.
  • 53. Baldwin CK., Norris PA. (1999). Exploring the dimensions of serious leisure: “Love me-love my dog!”. Journal of Leisure Research. 31(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/00222216.1999.11949848
  • 54. Richter E., Lucksnat C., Redding C., Richter D. (2022). Retention intention and job satisfaction of alternatively certified teachers in their first year of teaching. Teaching and Teacher Education. 114, 103704. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103704
  • 55. Jentsch A., Hoferichter F., Blömeke S., König J., Kaiser G. (2023). Investigating teachers' job satisfaction, stress and working environment: The roles of self‐efficacy and school leadership. Psychology in the Schools. 60(3), 679-690. https://doi.org/10.1002/pits.22788
  • 56. Akman Y. (2021). The relationships among teacher leadership, teacher self-efficacy and teacher performance. Journal of Theoretical Educational Science. 14(4), 720-744. https://doi.org/10.30831/akukeg.930802
  • 57. Skaalvik EM., Skaalvik S. (2023). Shared goals and values in the teaching profession, job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: The mediating role of psychological need satisfaction. Social Psychology of Education. 26(5), 1227-1244. https://doi.org/10.1007/s11218-023-09787-x
  • 58. Shu K. (2022). Teachers’ commitment and self-efficacy as predictors of work engagement and well-being. Frontiers in Psychology. 13, 850204. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.850204
  • 59. Yoon I., Goddard RD. (2023). Professional development quality and instructional effectiveness: Testing the mediating role of teacher self-efficacy beliefs. Professional Development in Education. 1-15. https://doi.org/10.1080/19415257.2023.2264309
  • 60. Tokay Argan M., Mersin S. (2021). Life satisfaction, life quality, and leisure satisfaction in health professionals. Perspectives in psychiatric care. 57(2), 660-666. https://doi.org/10.1111/ppc.12592
  • 61. Marič M., Todorović I., Žnidaršič J. (2021). Relations between work-life conflict, job satisfaction and life satisfaction among higher education lecturers. Management: Journal of Sustainable Business & Management Solutions in Emerging Economies. 26(1), 63-72.
  • 62. Gregersen T., Mercer S., MacIntyre PD. (2021). Language teacher perspectives on stress and coping. Foreign Language Annals. 54(4), 1145-1163. https://doi.org/10.1111/flan.12544
  • 63. Zimmermann J., Tilga H., Bachner J., Demetriou Y. (2021). The effect of teacher autonomy support on leisure-time physical activity via cognitive appraisals and achievement emotions: A mediation analysis based on the control-value theory. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(8), 3987. https://doi.org/10.3390/ijerph18083987
  • 64. Jukić R., Ham E. (2023). Teacher Stress and Free Time as a Space for Dealing with Stress. Acta Paedagogica Vilnensia. 51, 132-145.
  • 65. Wang CC., Kao YL., Huan TC., Wu CH. (2011). Free time management contributes to better quality of life: A study of undergraduate students in Taiwan. Journal of Leisure Research. 43(4), 553-579. https://doi.org/10.1080/00222216.2011.11950283
  • 66. Wang J., Zhang L., Sun Y., Lu G., Chen Y., Zhang S. (2022). Exploring the impacts of urban community leisure on subjective well-being during COVID-19: A mixed methods case study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19(14), 8514. https://doi.org/10.3390/ijerph19148514
  • 67. Iso-Ahola SE., Baumeister RF. (2023). Leisure and meaning in life. Frontiers in Psychology. 14, 1074649.
  • 68. De Pedro Jiménez D., Meneses-Monroy A., de Diego-Cordero R., Hernández-Martín MM., Moreno-Pimentel AG., Romero-Saldaña M. (2021). Occupational and leisure-time physical activity related to job stress and job satisfaction: correspondence analysis on a population-based study. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(21), 11220. https://doi.org/10.3390/ijerph182111220
  • 69. Kim M., Jasper AD., Lee J., Won H. (2022). Work, leisure, and life satisfaction for employees with physical disabilities in South Korea. Applied Research in Quality of Life. 17, 469-487. https://doi.org/10.1007/s11482-020-09893-4
  • 70. Dallmeyer S., Wicker P., Breuer C. (2023). The relationship between leisure-time physical activity and job satisfaction: A dynamic panel data approach. Journal of Occupational Health. 65(1), e12382. https://doi.org/10.1002/1348-9585.12382
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erdem Erdemli 0000-0002-5069-1650

Fatih Yaşartürk 0000-0003-4934-101X

Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2025
Kabul Tarihi 3 Haziran 2025
Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2025
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: Advanced Online Publication

Kaynak Göster

APA Erdemli, E., & Yaşartürk, F. (2025). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN MESLEĞE YÖNELİK TUTUMU VE SERBEST ZAMAN DOYUM DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi(Advanced Online Publication), 30-43.

Amaç ve Kapsam

Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisinin amacı; spor bilimleri alanına ilişkin güncel gelişmeleri bütüncül ve kapsayıcı bir biçimde inceleyerek bu doğrultuda ortaya çıkan özgün makale ve derlemeleri hedef kitle ile paylaşmaktır.


Bu amaçla dergimiz Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri alanı içerisinde yer alan, Beden Eğitimi ve Spor Öğretimi, Hareket ve Antrenman Bilimleri, Biyomekanik ve Kinesiyoloji, Spor Eğitimi, Spor Sağlık Bilimleri, Sporda Beslenme, Egzersiz Fizyolojisi, Spor Anatomisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi, Spor Sosyolojisi, Spor Felsefesi, Spor Bilişim Teknolojisi, Spor Yönetim Bilimleri, Spor İşletmeciliği, Spor Pazarlaması, Sporda Organizasyon, , Rekreasyon, Rekreasyon Liderliği, Spor Turizmi alanında yayınlar yayınlamaktadır. Buna ek olarak sporun disiplinler arası özelliği nedeniyle farklı bilim alanlarıyla kesişim noktalarında yapılan özgün araştırmalar, derinlemesine inceleme ve yorumlamalara dayalı derleme çalışmaları ve Editöre mektup da dergimizde yayınlanmaktadır. Dergiye yayınlanması için başvurulan bilimsel makaleler ile teorik veya deneysel araştırmaların veya spor bilimleri alanındaki pratik uygulamaların yeni verileri içermesi beklenmektedir.

Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2007 yılından bu yana yayın yaşamını sürdüren, yılda üç kez (Mart, Ağustos Aralık) yayımlanan hakemli bir dergidir. Derginin dili Türkçe ve ve İngilizcedir.


Dergimizde, spor bilimlerinin tüm alanları ile ilgili nicel, nitel araştırmalara, en son literatürü kapsamlı biçimde değerlendiren derleme çalışmalarına, model önerilerine ve benzeri özgün yazılara yer verilir.

Dergimizde ileri araştırma yöntem ve teknikleri kullanılan güncel çalışmalara öncelik tanınır. 

Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yayın süreçleri, bilginin bilimsel yöntemle yansız biçimde üretilmesi, geliştirilmesi ve paylaşılmasına dayanır.

Hakemli makaleler, bilimsel yöntemin uygulanmasını, yansızlığı sağlayan çalışmalardır. Bilimsel üretimin gerçekleştirilmesinde yayın sürecinin tüm bileşenlerinin; yayıncı, editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucuların etik ilkelere uymaları gerekir. Bu kapsamda Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisinin yayın etiği ile açık erişim politikası da, Yayın Etiği Komitesi’nin (Committee on Publication Ethics, COPE) açık erişimde yayınladığı kılavuzlar ve politikalar doğrultusunda (Örneğin “Yayın Etiği Komitesi (COPE) Davranış Kuralları ve Dergi Editörleri için En İyi Uygulama Kılavuzları; “Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors” ve “COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors”) yayın sürecinin tüm bileşenlerinin etik ilkelere uymasını gerektirmektedir.

Yazarlar çalışmayı yüklerken intihal raporunu da yüklemelidir. İntihal, bilimsel yazıları etkileyen en yaygın ve ciddi bir etik sorundur. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, herhangi bir intihal biçimine izin vermemek için gerekli tedbirleri almaya çalışmaktadır. Ayrıca makalelerin, örtüşen ve benzer metin örneklerini tespit etmek için bir intihal yazılımı (iTenthicate, Turnitin) ile taranır. Benzerlik puanı % 20' ten fazla olan makaleler yayınlanmak için kabul edilmez.

Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi' ne makalelerin gönderim, değerlendirme ve yayınlanma olmak üzere hiçbir aşamasında ücret talep etmez. Yazarlar dergiye gönderdikleri çalışmalar için makale işlem ücreti veya gönderim ücreti ödemezler. Derginin tüm giderleri Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi tarafından karşılanmaktadır.

Editör

Egzersiz ve Spor Bilimleri

Editör Yardımcısı

.

Egzersiz ve Spor Bilimleri, Antrenman

İngilizce Dil Editörü

Nükleer Tıp, Radyoterapi, Nükleer Fizik, Biyofizik, Nükleer Kimya, Dedektör Teknolojisi

Yayın Kurulu

Lisans eğitimini ve yüksek lisans eğitimini Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Spor Yöneticiliği bölümünde tamamlayan Halil Erdem Akoğlu, doktorasını ise Ankara Üniversitesi'nde Spor Bilimleri alanında yapmıştır. Halen Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi'nde Dr. Öğr. Üyesi olarak görev yapan Akoğlu'nun sporcularda lüks marka tüketimi, spor tüketicilerinde online satın alma davranışı, marka deneyimi, elektronik ağızdan ağıza iletişim, iletişim ve liderlik, gençlik ve spor politikaları gibi konularda çalışmaları bulunmaktadır.

Spor Faaliyetleri Yönetimi, Dijital Pazarlama, Tüketici Davranışı, Ürün ve Marka Yönetimi, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Egzersiz Fizyolojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi
Antrenman, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Kamu Yönetimi, Yerel Yönetimler, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Spor ve Rekreasyon, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi
Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Motor Kontrol, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Spor Sosyolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Spor Hukuku, Spor Sosyolojisi, Egzersiz ve Spor Bilimleri, Spor Faaliyetleri Yönetimi, Spor ve Rekreasyon, Spor Tarihi
Egzersiz ve Spor Bilimleri, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Egzersiz ve Spor Bilimleri
Spor Faaliyetleri Yönetimi

Editör Kurulu

Egzersiz ve Spor Bilimleri, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Spor Sosyolojisi, Spor Faaliyetleri Yönetimi, Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış, Spor ve Dinlence İşletmeciliği

Lisans eğitimini Cumhuriyet Üniversitesi Spor Yöneticiliği bölümünde tamamlayan Kadir Yıldız, yüksek lisansını Erciyes Üniversitesi'nde, doktorasını ise Abant İzzet Baysal Üniversitesi'nde Spor Yöneticiliği alanında yapmıştır. Halen Manisa Celal Bayar Üniversitesi'nde Doçent olarak görev yapan Yıldız'ın doğa ve macera eğitimi, dağcılık, oryantiring, doğa sporları, spor ve iletişim, fitness endüstrisi, hizmet kalitesi konularında çalışmaları bulunmaktadır.

Egzersiz ve Spor Bilimleri, Spor Faaliyetleri Yönetimi, Spor ve Rekreasyon
Spor Sosyolojisi, Spor ve Rekreasyon
Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer)

Dr. Halil SAROL Almanya’da doğmuştur. Lisans, yüksek lisans ve doktora eğitimini Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde tamamlamıştır. Doktora tez konusu “Uyarlanmış Rekreasyonel Fiziksel Aktivitenin Otizmli Bireylerin Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi” isimli çalışmadır. 2005-2015 yılları arasında Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spor Yöneticiliği Bölümünde öğretim elemanı olarak görev yapmıştır. 2005-2011 yılları arasında Gazi Üniversitesi Doğa Sporları ve Arama Kurtarma Merkezi Başkan Yardımcılığı görevlerini yürütmüştür. 2015-2022 yılları arasında Kırıkkale Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spor Yöneticiliği Bölümünde öğretim üyesi olarak görev yapan Dr. Halil SAROL, 2016-2022 yılları arasında Spor Yöneticiliği Bölüm Başkanı ve 2016-2020 yılları arasında Dekan Yardımcılığı görevlerini yürütmüştür. Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulama alanında birçok projede görev alan Dr. Halil SAROL’un rekreasyon alanı ile özel gereksinimli bireylerde fiziksel aktivite, otizm ve fiziksel aktivite konularında ulusal ve uluslararası alanda birçok bilimsel çalışmaları bulunmaktadır. Sherborne Gelişimsel Hareket Eğitimi I. ve II. Düzey sertifika sahibi olan Dr. Halil SAROL halen Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Rekreasyon Bölümünde öğretim üyesi görev yapmaktadır.

Spor ve Rekreasyon

Dr. Hazar conducts research in the field of movement and training science in the areas of training information, sport psychology, sport biology and sport physiology.

Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Fiziksel Uygunluk, Spor Biliminde Biyomekanik, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Spor ve Rekreasyon, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Antrenman, Egzersiz Fizyolojisi
Fiziksel Aktivite ve Sağlık, Motor Kontrol, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Antrenman, Spor Biliminde Hareket Eğitimi
Antrenman, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Spor Sosyolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Egzersiz ve Spor Bilimleri, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Spor Faaliyetleri Yönetimi, Spor ve Dinlence İşletmeciliği
Egzersiz ve Spor Bilimleri
Egzersiz ve Spor Bilimleri, Egzersiz Fizyolojisi, Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Spor Sosyolojisi, Spor Faaliyetleri Yönetimi
Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite

16227

16228

16229

16230