In
this article the concept of ethnic identity has been discussed over Romani as one
of the ethnic groups in Turkey, within the theoretical framework of
constructivism and instrumentalism. Being a Romani is perpetually reconstructed
with discriminatory discourse and treatment by the dominant group in society. In
the social background of this reconstruction specific interest groups in labour
market are situated. The persistent reconstruction of negative stereotype
towards Romani puts them away from the labour market and prompts them to be informal,
cheap and temporary labour force. Romani labour force as being a cheap and
temporary labour force reconstructs their lifestyle as poverty, passing down
from one generation to the other. Therefore, as a collective identity, being
Romani is related with the demand for right which aims at the maintenance of
the limited sources owned by the ethnic group. Romani collective identity, as a
result, has instrumentalist characteristic which is activated by the demand for
citizen rights. It gains emotional content with the emphasis on tradition as
part of shared benefits. As an individual identity, being a Romani, similar to
collective identity, has instrumentalist characteristic; it may be prominent as
part of the individual benefits or it may be disregarded.
Bu makalBu makalede, etnik kimlik kavramı
çerçevesinde Türkiye’de yaşamakta olan etnik gruplardan biri olan Romanlar
inşacı ve araçsal teorik zeminde tartışılmıştır. Romanlık; ayrımcı/dışlayıcı
söylem ve davranış pratikleriyle toplumdaki baskın grup tarafından sürekli
yeniden inşa edilmektedir. Bu inşa sürecinin toplumsal arka planında emek
piyasasındaki belirli çıkar grupları bulunmaktadır. Romanlara yönelik olumsuz
kalıp yargıların sürekli yeniden inşası, etnik grubu; formel iş piyasasından
uzaklaştırarak enformel iş piyasasında ucuz ve geçici iş gücü olmaya
itmektedir. Ucuz ve geçici olarak kullanılabilen Roman işgücü, Roman bireylerin
yaşamlarını; nesilden nesile aktarılan yoksulluk olarak sürekli yeniden inşa
etmektedir. Kolektif kimlik olarak Roman kimliği dolayısıyla, etnik grubun
sahip olduğu sınırlı kaynakların korunmasına yönelik hak talebiyle ilişkilidir.
Roman etnik kimliği, yurttaşlık taleplerine yönelik tetiklenen araçsal
nitelikli bir kolektif kimliktir; çıkar ortaklığı temelinde geleneğe yapılan
vurgu ile duygusal içerik kazanmaktadır. Bireysel kimlik olarak Romanlık, kolektif
kimliğe benzer şekilde araçsal niteliğe sahiptir; çıkarlara yönelik birey
tarafından ön plana çıkarılabilmekte veya yok sayılabilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |