Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ahlaki Kimliğin Motivasyonel Kararlılık Üzerindeki Etkisi: Yükseköğretimdeki Turizm Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2020, , 28 - 45, 30.09.2020
https://doi.org/10.33905/bseusbed.729584

Öz

Turizm sektörünün başarısı onun sahip olduğu nitelikli işgücüne bağlıdır. Ahlaki kimlik ve motivasyonel kararlılık ise işgörenlerin niteliği açısından önemlidir. Turizm sektöründe ihtiyaç duyulan çalışanların büyük çoğunluğunu turizm eğitim kurumları karşılamaktadır. Bu nedenle işgücü kalitesinin hem alınan eğitimle hem de kişisel özelliklerle yakından ilişkisi vardır. Bu çalışmanın amacı turizm eğitimi almakta olan yükseköğretim öğrencilerinin ahlaki kimliklerinin onların motivasyonel kararlılıkları üzerinde herhangi bir etkisi olup olmadığının tespit edilmesidir. Çalışmanın yükseköğretim öğrencileri üzerinde yapılmasının nedeni onların meslek hayatına atılmadan önce son aşamada şekillenen karakterlerinin sektördeki başarıyı da etkileyebileceği düşüncesidir. Araştırma, 25.03.2020-19.04.2020 tarih aralığında çevrimiçi anket aracılığı ile yapılmıştır. Veriler, Türk üniversitelerinin turizm bölümlerinde öğrenim gören 313 öğrenciden toplanmıştır. Analizlerden elde edilen verilere göre ahlaki kimliğin motivasyonel kararlılık üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisi bulunmaktadır. Bu verilerin turizm stratejileri ve istihdam politikaları açısından önemli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Ağca, Veysel. ve Ertan, Hayrettin. (2008). “Duygusal Bağlılık İçsel Motivasyon İlişkisi: Antalya’da Beş Yıldızlı Otellerde Bir İnceleme”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 110, 135-156.
  • Aquino, Karl F. ve Reed II, Americus, Thau, Stefan. ve Freeman, Dan. (2007), “A Grotesque and Dark Beauty: How Moral Identity and Mechanisms of Moral Disengagement Influence Cognitive and Emotional Reactons to War”, Journal of Experimental Social Psychology, 43, 385-392.
  • Aquino, Karl F. ve Reed II, Americus. (2002). “The Self-Importance of Moral Identity, Journalist of Personality And Social Psychology, 83(6), 1423-1440.
  • Aquino, Karl F. ve Reed, Americus. (2003). “Moral Identity And The Expanding Circle Of Moral Regard Toward Out-Groups, Journal of Personality and Social Psychology, 84, 1270-1286. Barutçugil, İsmet. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Blasi, Augusto. (2004). Neither Personality Nor Cognition: An Alternative Approach To The Nature Of The Self. C. Lightfot, C. Lalonde ve M. Chander (Eds.), Changing conceptions of pschological life (s. 3-26). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Constantin, Ticu., Holman, Adrei., ve Hojbotă, Maria Ana. (2011). Development And Validation of a Motivational Persistence Scale. Psihologija, 45(2), 99-120.
  • Deci, Edward L., Koestner, Richard, ve Ryan, Richard M. (1999). A Meta-Analytic Review Of Experiments Examining The Effects Of Extrinsic Rewards On İntrinsic Motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 627-668.
  • Eren, Erol (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayıncılık. Eroğlu, Feyzullah (2004). Davranış Bilimleri, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Ersarı, Göknur ve Naktiyok, Atılhan (2012). “İş Görenin İçsel ve Dışsal Motivasyonunda Stresle Mücadele Tekniklerinin Rolü”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 81-101.
  • Eryılmaz, Ali (2013). “Okulda Motivasyon ve Amotivasyon: Derse Katılmada Öğretmenden Beklentiler Ölçeği’nin Geliştirilmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 1-18.
  • Glenn, Andrea L., Koleva, Spassena, Iyer, Ravi, Graham, Jesse ve Ditto, Peter H. (2010), “Moral Identity in Psychopathy”, Judgment and Decision Making, 5(7), 497-505.
  • Gredler, Margaret E. (2001). Learning and instruction: Theory into practice. (4th ed.). Prentice-Hall, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
  • Hardy, Sam. A. (2006). “Identity, Reasoning, and Emotion: An Empirical Comparison of Three Sources of Moral Motivation”, Motiv Emot. 30, 207-215.
  • Koçel, Tamer (2005). İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Luthans, Fred (1998). Organisational Behaviour, 8th ed. Boston: Irwin McGraw-Hill.
  • Newstrom, John W. ve Davis, Keith (2002). Organizational Behaviour (Human Behaviour At Work), 11th edition, Mc-Graw-Hill, Minnesota.
  • Onat, Oya (2011). “Genç Yetişkinlerin Ahlaki Kimliklerinin İncelenmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Önen, Levent ve Tüzün, Burak (2005). Motivasyon, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Özdaşlı, Kürşad ve Akman, Hüseyin, (2012). “İçsel ve Dışsal Motivasyonda Cinsiyet Ve Örgütsel Statü Farklılaşması: Türk Telekomünikasyon A.Ş. Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi, Vizyoner Dergisi 4(7), 73-81.
  • Sarıçam, Hakan, Akın, Ahmet, Akın, Ümran, ve İlbay, Azmi B. (2013). “The Validity and Reliability of the Turkish Version of the Motivational Persistence Scale”, Turkish Journal of Education, 3(1), 60-69.
  • Shao, Ruodan, Aquino, Karl ve Freeman, Dan, (2008). “Beyond Moral Reasoning: A Review of Moral Identity Research and Its Implications for Business Ethics”, Business Ethics Quarterly, 18(4), 513-540.
  • Solmuş, Tarık (2000). “İnsan Kaynakları Yönetiminde Bir Uygulama Alanı Olarak Motivasyon”, Türk Psikoloji Bülteni, 6(19), 65-74.
  • Solmuş, Tarık. (2004). İş Yaşamında Duygular ve Kişilerarası İlişkiler: Psikoloji Penceresinden İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Stipek, Deborah, Feiler, Rachelle, Daniels, Denise, & Milburn, Sharon. (1995). Effects of Different Instructional Approaches on Young Children’s Achievement and Motivation, Child Development, 66(1), 209–223.
  • Stipek, Deborah. J. (1996). Motivation and Instruction, In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 85–113). New York: Macmillan.
  • Swann, William B. Jr., Rentfrow, Peter J., & Guinn, Jennifer (2003). Self-verification: The search for coherence. In M. Leary & J. Tangney (Eds.), Handbook of Self and Identity (pp. 367–383). New York, NY: Guilford press.
  • Şimşek, Sefa (2002). “Günümüzün Kimlik Sorunu ve Bu Sorunun Yaşandığı Temel Çatışma Eksenleri”, Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(3), 29-39.
  • Taylor, Charles (1989). Sources of th Self: The Making of Modern Identity. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Turhan, Mithat ve Çetinsöz, Burçin C. (2019). Duygusal Zekâ Ve Motivasyon Arasındaki İlişki: Turizm Programı Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 18(69), 268-287.
  • Türker Nuray, Uçar, Mehmet ve Ateş, Muzaffer A. (2016). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm Sektörü Algıları: Karabük Üniversitesi Öğrencileri Üzerine bir Araştırma, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 311-333.
  • Us, Ahmet Talat (2007). İşletmelerde Motivasyon, İstanbul: İgiad Yayınları.
  • Vitell, Scoth J., Bing, Mark N., Davison, H.Kristl, Ammeter, Anthony P., Garner, Barth L. ve Novicevic, Milorad M. (2009). “Religiosity and Moral Identity: The Mediating Role of Self-Control”, Journal of Business Ethics, 88, 601-613.
  • Winterich, Karen P., Aquino, Karl, Mittal, Vikas ve Swartz, Richard (2013). “When Moral Identity Symbolization Motivates Prosocial Behavior: The Role of Recognition and Moral Identity Internalization”, Journal of Applied Psychology, 98(5), 759-770.
  • Winterich, Karen P., Mittal, Vikas ve Aquino, Karl (2013). “When Does Recognition Increase Charitable Behavior? Towards a Moral Identity-Based Model”, Journal of Marketing, 77(3), 1-45.
  • Yılmaz, Ferat ve Ersoy, Ali (2015). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Hayır Diyebilme Becerilerinin Ahlaki Anatominin Bileşenleri Açısından İncelenmesi”, 2. Uluslararası Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresi, 8-10 Haziran 2015, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, Ferat ve Yılmaz, Fatih (2015). “Ahlaki Kimlik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4),111-133.

Effect of Moral Identity on Motivational Stability: A Research on Tourism Students in Higher Education

Yıl 2020, , 28 - 45, 30.09.2020
https://doi.org/10.33905/bseusbed.729584

Öz

The success of the tourism sector depends on its qualified workforce. Moral identity and motivational stability are important for the quality of the employees. Tourism education institutions provide the majority of the employees needed in the tourism sector. Therefore, the quality of the workforce has a close relationship with both the training and personal characteristics. The purpose of this paper is to determine whether the moral identity of higher education students who studying tourism have any effect on their motivational stability. The reason why the study was carried out on higher education students is that their characters, which were shaped at the last stage before they embarked on their professional life, may also affect the success in the industry. The research was carried out through an online survey between 25.03.2020-19.04.2020. The data were collected from 313 students who studying in the tourism departments of Turkish universities. According to the data obtained from the analyzes, moral identity has a positive and significant effect on motivational stability. These data are considered important in terms of tourism strategies and employment policies.

Kaynakça

  • Ağca, Veysel. ve Ertan, Hayrettin. (2008). “Duygusal Bağlılık İçsel Motivasyon İlişkisi: Antalya’da Beş Yıldızlı Otellerde Bir İnceleme”. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 110, 135-156.
  • Aquino, Karl F. ve Reed II, Americus, Thau, Stefan. ve Freeman, Dan. (2007), “A Grotesque and Dark Beauty: How Moral Identity and Mechanisms of Moral Disengagement Influence Cognitive and Emotional Reactons to War”, Journal of Experimental Social Psychology, 43, 385-392.
  • Aquino, Karl F. ve Reed II, Americus. (2002). “The Self-Importance of Moral Identity, Journalist of Personality And Social Psychology, 83(6), 1423-1440.
  • Aquino, Karl F. ve Reed, Americus. (2003). “Moral Identity And The Expanding Circle Of Moral Regard Toward Out-Groups, Journal of Personality and Social Psychology, 84, 1270-1286. Barutçugil, İsmet. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Blasi, Augusto. (2004). Neither Personality Nor Cognition: An Alternative Approach To The Nature Of The Self. C. Lightfot, C. Lalonde ve M. Chander (Eds.), Changing conceptions of pschological life (s. 3-26). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Constantin, Ticu., Holman, Adrei., ve Hojbotă, Maria Ana. (2011). Development And Validation of a Motivational Persistence Scale. Psihologija, 45(2), 99-120.
  • Deci, Edward L., Koestner, Richard, ve Ryan, Richard M. (1999). A Meta-Analytic Review Of Experiments Examining The Effects Of Extrinsic Rewards On İntrinsic Motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 627-668.
  • Eren, Erol (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, İstanbul: Beta Yayıncılık. Eroğlu, Feyzullah (2004). Davranış Bilimleri, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Ersarı, Göknur ve Naktiyok, Atılhan (2012). “İş Görenin İçsel ve Dışsal Motivasyonunda Stresle Mücadele Tekniklerinin Rolü”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (1), 81-101.
  • Eryılmaz, Ali (2013). “Okulda Motivasyon ve Amotivasyon: Derse Katılmada Öğretmenden Beklentiler Ölçeği’nin Geliştirilmesi”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(25), 1-18.
  • Glenn, Andrea L., Koleva, Spassena, Iyer, Ravi, Graham, Jesse ve Ditto, Peter H. (2010), “Moral Identity in Psychopathy”, Judgment and Decision Making, 5(7), 497-505.
  • Gredler, Margaret E. (2001). Learning and instruction: Theory into practice. (4th ed.). Prentice-Hall, Inc., Upper Saddle River, New Jersey.
  • Hardy, Sam. A. (2006). “Identity, Reasoning, and Emotion: An Empirical Comparison of Three Sources of Moral Motivation”, Motiv Emot. 30, 207-215.
  • Koçel, Tamer (2005). İşletme Yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Luthans, Fred (1998). Organisational Behaviour, 8th ed. Boston: Irwin McGraw-Hill.
  • Newstrom, John W. ve Davis, Keith (2002). Organizational Behaviour (Human Behaviour At Work), 11th edition, Mc-Graw-Hill, Minnesota.
  • Onat, Oya (2011). “Genç Yetişkinlerin Ahlaki Kimliklerinin İncelenmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Önen, Levent ve Tüzün, Burak (2005). Motivasyon, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Özdaşlı, Kürşad ve Akman, Hüseyin, (2012). “İçsel ve Dışsal Motivasyonda Cinsiyet Ve Örgütsel Statü Farklılaşması: Türk Telekomünikasyon A.Ş. Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi, Vizyoner Dergisi 4(7), 73-81.
  • Sarıçam, Hakan, Akın, Ahmet, Akın, Ümran, ve İlbay, Azmi B. (2013). “The Validity and Reliability of the Turkish Version of the Motivational Persistence Scale”, Turkish Journal of Education, 3(1), 60-69.
  • Shao, Ruodan, Aquino, Karl ve Freeman, Dan, (2008). “Beyond Moral Reasoning: A Review of Moral Identity Research and Its Implications for Business Ethics”, Business Ethics Quarterly, 18(4), 513-540.
  • Solmuş, Tarık (2000). “İnsan Kaynakları Yönetiminde Bir Uygulama Alanı Olarak Motivasyon”, Türk Psikoloji Bülteni, 6(19), 65-74.
  • Solmuş, Tarık. (2004). İş Yaşamında Duygular ve Kişilerarası İlişkiler: Psikoloji Penceresinden İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Stipek, Deborah, Feiler, Rachelle, Daniels, Denise, & Milburn, Sharon. (1995). Effects of Different Instructional Approaches on Young Children’s Achievement and Motivation, Child Development, 66(1), 209–223.
  • Stipek, Deborah. J. (1996). Motivation and Instruction, In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 85–113). New York: Macmillan.
  • Swann, William B. Jr., Rentfrow, Peter J., & Guinn, Jennifer (2003). Self-verification: The search for coherence. In M. Leary & J. Tangney (Eds.), Handbook of Self and Identity (pp. 367–383). New York, NY: Guilford press.
  • Şimşek, Sefa (2002). “Günümüzün Kimlik Sorunu ve Bu Sorunun Yaşandığı Temel Çatışma Eksenleri”, Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(3), 29-39.
  • Taylor, Charles (1989). Sources of th Self: The Making of Modern Identity. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Turhan, Mithat ve Çetinsöz, Burçin C. (2019). Duygusal Zekâ Ve Motivasyon Arasındaki İlişki: Turizm Programı Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 18(69), 268-287.
  • Türker Nuray, Uçar, Mehmet ve Ateş, Muzaffer A. (2016). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm Sektörü Algıları: Karabük Üniversitesi Öğrencileri Üzerine bir Araştırma, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 311-333.
  • Us, Ahmet Talat (2007). İşletmelerde Motivasyon, İstanbul: İgiad Yayınları.
  • Vitell, Scoth J., Bing, Mark N., Davison, H.Kristl, Ammeter, Anthony P., Garner, Barth L. ve Novicevic, Milorad M. (2009). “Religiosity and Moral Identity: The Mediating Role of Self-Control”, Journal of Business Ethics, 88, 601-613.
  • Winterich, Karen P., Aquino, Karl, Mittal, Vikas ve Swartz, Richard (2013). “When Moral Identity Symbolization Motivates Prosocial Behavior: The Role of Recognition and Moral Identity Internalization”, Journal of Applied Psychology, 98(5), 759-770.
  • Winterich, Karen P., Mittal, Vikas ve Aquino, Karl (2013). “When Does Recognition Increase Charitable Behavior? Towards a Moral Identity-Based Model”, Journal of Marketing, 77(3), 1-45.
  • Yılmaz, Ferat ve Ersoy, Ali (2015). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Hayır Diyebilme Becerilerinin Ahlaki Anatominin Bileşenleri Açısından İncelenmesi”, 2. Uluslararası Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresi, 8-10 Haziran 2015, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, Ferat ve Yılmaz, Fatih (2015). “Ahlaki Kimlik Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4),111-133.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Polat 0000-0002-5591-5422

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2020
Kabul Tarihi 25 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Polat, M. (2020). Ahlaki Kimliğin Motivasyonel Kararlılık Üzerindeki Etkisi: Yükseköğretimdeki Turizm Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(TBMM 100. YIL Özel Sayısı), 28-45. https://doi.org/10.33905/bseusbed.729584