Bu
araştırmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi ders işleme süreçlerinde
sormuş oldukları soruların düzeyini ve miktarını incelemek ve örneklerle
betimleyerek yorumlamak amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışmasının kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim ve
öğretim yılında Sakarya ilinde dördü devlet ortaokulunda bir tanesi özel
ortaokulda görev yapan iki erkek iki kadın olmak üzere dört sosyal bilgiler
öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak ise araştırmacılar
tarafından geliştirilen “Gözlem Formu, “Görüşme Formu” ve “Video Kayıtları”
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz
edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre sosyal bilgiler öğretmenlerinin en
çok alt düzeyde nitelendirilebilecek basit hatırlama ve bellek soruları ile
yakınsak sorular yani kabul edilebilir tek cevabı olan türde sorular sorduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenler öğrencilere değerlendirme soruları da
yöneltmiştir ancak ıraksak soruların az, işleyişle ilgili soruların ise hiç
sorulmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenler genellikle en fazla soruyu öğrenme
öğretme süreçleri esnasında sormuş, derslerin giriş bölümünde az soru sorulmuş
sonuç bölümlerinde ise soru sorma davranışı gözlemlenmemiştir.
The objective of this study was to examine the level and number of
questions that social studies teachers ask during the lessons they teach. Case
study which is one of the qualitative research methods was used on the study
group consisting of a total of five social studies teachers at the city of
Sakarya during the 2013-2014 school year four of whom are working at a state
secondary school and one of whom is working at a private secondary school three
of whom are male and one of whom is female.“Observation Form”, “Interview Form”
and “video records” were used as data acquisition tools. The data obtained in
the study were analyzed via descriptive analysis method. According to the
results of the study, it was concluded that social studies teachers ask very
low level simple recall and memory question in addition to convergent questions
meaning questions that have only one acceptable answer. Teachers have also
directed evaluation questions to students, however it was determined that
divergent questions and questions related with operations were never asked.
Teachers generally asked the highest number of questions during
teaching-learning processes, a small number of questions have been asked during
the introduction stage of the courses whereas questioning behavior was not
observed during the conclusion stages.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |