Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinin Sınıf İçi Güven Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2022, , 93 - 100, 20.02.2022
https://doi.org/10.14686/buefad.927699

Öz

Bu araştırmanın amacı; öğrencilerin sınıf içi güven düzeylerini belirlemek ve bazı değişkenlere göre karşılaştırmaktır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli benimsenmiştir. Araştırmanın evrenini 2019–2020 eğitim-öğretim yılında Antalya merkez ilçelerinde öğrenim gören ortaöğretim öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemi ise basit seçkisiz (olasılıklı) örnekleme yöntemiyle belirlenen 271 ortaöğretim öğrencisi oluşmaktadır. Araştırmada, Akbaş (2005) tarafından geliştirilen “Sınıf İçi Güven Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veri toplama aracı, 3 alt boyutta [Temel Güven (25 madde), İfade Özgürlüğü (5 madde) ve Tehdit Algısı (4 madde)] 34 maddeden oluşan 5’li likert tipi bir ölçektir. Bu araştırmada sınıf içi güven ölçeğinin tümü için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .80 olarak bulunmuştur. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız örneklemler için t-testi ve tek faktörlü varyans (ANOVA) analizleri uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğrencilerin sınıf içi güven düzeylerinin orta seviyelerde olduğuna ulaşılmıştır. Cinsiyete göre yapılan karşılaştırma sonucunda sınıf içi güven boyutlarının tamamında anlamlı fark tespit edilmiş ve tüm boyutlarda erkeklerin ortalamaları kadınlara göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Öğrencilerin sınıflarına göre yapılan karşılaştırmada da 11.sınıfların temel güven duygusunun diğer sınıflara göre daha yüksek olduğu; 9.sınıfların 10.sınıflara göre, 10.sınıflarında 11.sınıflara göre ifade özgürlüğünün daha yüksek seviyede olduğu görülmüştür. 11.sınıf öğrencilerinin 9. ve 10. sınıf öğrencilerine göre tehdit algısının da daha yüksek seviyede olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2005). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Güven Düzeylerinin Belirlenmesi [Determination of the High School Freshmens Level of Confidence in the Class]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 275-292. Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/t r/pub/issue/6756/90859
  • Asunakutlu, T. (2002). Örgütsel Güvenin Oluşturulmasına İlişkin Unsurlar ve Bir Değerlendirme [An Evaluation of the Factors Related to Creation of Organizational Trust]. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 1-13.
  • Bacanlı, H. (2003). Gelişim ve Öğrenme [Development and Learning]. 6.Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma [Research in Social Sciences.]. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bilge, F. (2002). Gestalt ve İnsancıl Yaklaşımda Öğrenme. (Editör: B. Yeşilyaprak) Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi [Educational Psychology-Development-Learning-Teaching}. Ankara: Pegem A Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786053186724.09
  • Bilgic, O. & Gumuseli, A. I. (2012). Research on Teacher's Level of Trust to the Collegues, The Students And the Parents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (46), 5470-5474. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.459
  • Bökeoğlu, Ö. Ç. & Yılmaz, K. (2008). İlköğretim Okullarında Örgütsel Güven Hakkında Öğretmen Görüşleri [Teachers’ Perceptions about the Organizational Trust in Primary School]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 211-233. https://doi.org/10.14527/kuey.2014.017
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabi, Istatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorumu [Data Analysis Handbook for Social Sciences Statistics, Research Design SPSS Applications and Interpretation]. Ankara: PegemA. https://doi.org/10.14527/9789756802748
  • Caine, R. N. & Caine, G. (2002). Beyin Temelli Öğrenme [Brain Based Learning]. (Çeviri Editörü: Gülten Ülgen) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Can, G. (2002). Kişilik Gelişimi. (Editör: B. Yeşilyaprak) Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi [Personality Development. Development and Learning Psychology] Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Covey, S.R. (2002). Etkili İnsanların Yedi Alışkanlığı. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Demircan, N. & Ceylan, A. (2003). Örgütsel Güven Kavramı: Nedenleri ve Sonuçları [Organizational Trust Concept: Causes and Consequences]. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 139-150.
  • Doney, P.M. & Cannon, J.P. (1997). An Examination of The Nature of Trust in Buyer-Seller Relationships, Journal Of Marketing, 61(2), 35-51. https://doi.org/10.1177/002224299706100203
  • Duncan, C. (2003). Advanced Quantitative Data Analysis. England: McGraw-Hill Education.
  • Dündar, N. (2018). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okulla Özdeşleşme Düzeyleri ve Öğretmene Güven Algıları [The Levels of Identification with School and Student Sense of Trust in Teachers of High School Students]. (Unpublished master dissertation), İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Esmer, Y. (1999). Devrim, Evrim, Statüko: Türkiye’de Sosyal, Siyasal ve Ekonomik Değerler [Revolution, Evolution, Status Quo: In Turkey, Social, Political and Economic Values]. İstanbul: TESEV Yayınları, No:7.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS, 3.Baskı, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Forsyth, P. B., Adams, C. M., & Hoy, W. K. (2011). Collective trust: Why schools can't improve without it. Amsterdam Avenue, New York, NY: Teachers College Press. https://doi.org/10.1108/09578231211210611
  • Fukuyama, F. (2000). Güven: Sosyal Erdemler ve Refahın Yaratılması [Trust: Social Virtues and the Creation of Wealth]. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Goddard, R. D., Tschannen-Moran, M., & Hoy, W. K. (2001). A Multilevel Examination of theDdistribution and Effects of Teacher Trust in Students and Parents in Urban Elementary Schools. The Elementary School Journal, 102(1), 3-17. https://doi.org/10.1086/499690
  • Hoy, W. K. & Tschannen-Moran, M. (2003). The Conceptualization and Measurement of Faculty Trust in Schools: The omnibus T-Scale.” In W.K. Hoy & C.G. Miskel, Theory and Research in Educational Administration. Greenwich: CT Information Age Publishing. https://doi.org/10.1037/t65808-000
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Scientific Research Methods]. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lee, S. J. (2007). The relations between the student–teacher trust relationship and school success in the case of Korean middle schools. Educational Studies, 33(2), 209-216. https://doi.org/10.1080/03055690601068477
  • Leech, N.L., Barrett, K.C. ve Morgan, G.A. (2005). SPSS For Intermediate Statistics: Use and Interpretation (Second Edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. https://doi.org/10.4324/9781410616739
  • Maddux, W. W. & Brewer, M. B. (2005). Gender differences in the relational and collective bases for trust. Group Processes & Intergroup Relations, 8(2), 159-171. https://doi.org/10.1177/1368430205051065
  • Maslow, A.(1996). Dinler, Değerler ve Doruk Deneyimler [Religions, Values and Peak Experiences]. (Çeviren: H.Koray Sönmez) İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • Muijs, D. (2004). Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage Publications.
  • Omarov, A. (2009). Örgütsel Güven ve İş Doyumu: Özel Bir Sektörde Uygulama [Organizational Trust and Job Satisfaction: A Research in the Private Sector]. (Unpublished master dissertation), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Özer, N., Atik, S., Şad, S. N. & Kış, A. (2018). Turkish College Students’ Trust in Professors and Engagement: I Trust Therefore I Engage.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(3), 553-578. https://doi.org/10.14527/kuey.2018.014
  • Özer, N., Dönmez, B. & Atik, S. (2016). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Okul Müdürüne ve Öğretmenlere Güven Düzeylerinin Incelenmesi [Analysis of the Trust Levels of Secondary School and High School Students in the School Manager and Teachers]. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40(1), 259-280.
  • Polat, S. (2009). İlköğretim Dört ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Güven Algıları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Investigation of the Relationship Between Classroom Trust Perceptions and Academic Achievement of Fourth and Fifth Grade Primary School Students]. Çağdaş Eğitim Dergisi, 34, (368): 4-12.
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2013). Örgütsel Davranış [Organizational Behavior].(Çev. Edt. İnci Erdem). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Rosen, R. H. (1998). İnsan Yönetimi [People Management]. (Çev: Gündüz Bulut). İstanbul: MESS Yayınları.
  • Solomon, R.C & Flores, F. (2001). İş Dünyasında, Politikada, İlişkilerde ve Yaşamda Güven Yaratmak [Building Trust: In Business, Politics, Relationships, and Life]. (Çeviren: Ahmet Kardam) İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası Yayınları. Spector, M. D. & Jones, G. E. (2004). Trust in the Workplace: Factors Affecting Trust Formation Between Team Members. The Journal of Social Psychology, 144(3), 311-321. https://doi.org/10.3200/socp.144.3.311-321
  • Tschannen-Moran, M. (2001). Collaboration and the Need for Trust. Journal of Educational Administration, 39(4), 308-331. https://doi.org/10.1108/eum0000000005493
  • Yılmaz, K. (2006). Güven Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması [Validity and Reliability Study of the Confidence Scale]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 82–87.

Determination of In-Class Trust Levels of Secondary Education Students

Yıl 2022, , 93 - 100, 20.02.2022
https://doi.org/10.14686/buefad.927699

Öz

The purpose of this research is to determine students' in-class trust levels and compare them according to some variables. In the research, survey, one of the quantitative research methods, was adopted. The population of the research consists of the secondary school students participating in the central districts of Antalya in the 2019-2020 academic year. The sample consists of 271 secondary school students determined by simple random (probabilistic) sampling method. In the study, the "In-Class Confidence Scale" was used as a data collection tool. The data collection tool is a 5-point Likert-type scale consisting of 3 sub-dimensions and 34 items [Basic Trust (25 items), Freedom of Expression (5 items) and Threat Perception (4 items)]. In this study, the Cronbach alpha reliability coefficient was found to be .80 for the whole in-class confidence scale. Frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, t-test for independent samples and One-Way ANOVA analyzes were used to analyze the data. As a result of the research, it was found that the students' in-class confidence levels were at medium levels. As a result of the comparison made according to gender, a significant difference was found in all dimensions of in-class confidence, and it is seen that the averages of males are higher than females in all dimensions. In the comparison made according to the classes of the students, it was observed that the sense of basic trust of the 11th grades is higher than the other classes; the freedom of expression was higher in the 9th graders compared to the 10th graders, and the 10th graders compared to the 11th grades. It was concluded that the threat perception of 11th grade students was higher than the 9th and 10th grade students.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2005). Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Güven Düzeylerinin Belirlenmesi [Determination of the High School Freshmens Level of Confidence in the Class]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 275-292. Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/t r/pub/issue/6756/90859
  • Asunakutlu, T. (2002). Örgütsel Güvenin Oluşturulmasına İlişkin Unsurlar ve Bir Değerlendirme [An Evaluation of the Factors Related to Creation of Organizational Trust]. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (9), 1-13.
  • Bacanlı, H. (2003). Gelişim ve Öğrenme [Development and Learning]. 6.Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma [Research in Social Sciences.]. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bilge, F. (2002). Gestalt ve İnsancıl Yaklaşımda Öğrenme. (Editör: B. Yeşilyaprak) Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi [Educational Psychology-Development-Learning-Teaching}. Ankara: Pegem A Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9786053186724.09
  • Bilgic, O. & Gumuseli, A. I. (2012). Research on Teacher's Level of Trust to the Collegues, The Students And the Parents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (46), 5470-5474. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.459
  • Bökeoğlu, Ö. Ç. & Yılmaz, K. (2008). İlköğretim Okullarında Örgütsel Güven Hakkında Öğretmen Görüşleri [Teachers’ Perceptions about the Organizational Trust in Primary School]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(2), 211-233. https://doi.org/10.14527/kuey.2014.017
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabi, Istatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorumu [Data Analysis Handbook for Social Sciences Statistics, Research Design SPSS Applications and Interpretation]. Ankara: PegemA. https://doi.org/10.14527/9789756802748
  • Caine, R. N. & Caine, G. (2002). Beyin Temelli Öğrenme [Brain Based Learning]. (Çeviri Editörü: Gülten Ülgen) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Can, G. (2002). Kişilik Gelişimi. (Editör: B. Yeşilyaprak) Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi [Personality Development. Development and Learning Psychology] Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Covey, S.R. (2002). Etkili İnsanların Yedi Alışkanlığı. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Demircan, N. & Ceylan, A. (2003). Örgütsel Güven Kavramı: Nedenleri ve Sonuçları [Organizational Trust Concept: Causes and Consequences]. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 139-150.
  • Doney, P.M. & Cannon, J.P. (1997). An Examination of The Nature of Trust in Buyer-Seller Relationships, Journal Of Marketing, 61(2), 35-51. https://doi.org/10.1177/002224299706100203
  • Duncan, C. (2003). Advanced Quantitative Data Analysis. England: McGraw-Hill Education.
  • Dündar, N. (2018). Ortaöğretim Öğrencilerinin Okulla Özdeşleşme Düzeyleri ve Öğretmene Güven Algıları [The Levels of Identification with School and Student Sense of Trust in Teachers of High School Students]. (Unpublished master dissertation), İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Esmer, Y. (1999). Devrim, Evrim, Statüko: Türkiye’de Sosyal, Siyasal ve Ekonomik Değerler [Revolution, Evolution, Status Quo: In Turkey, Social, Political and Economic Values]. İstanbul: TESEV Yayınları, No:7.
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS, 3.Baskı, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Forsyth, P. B., Adams, C. M., & Hoy, W. K. (2011). Collective trust: Why schools can't improve without it. Amsterdam Avenue, New York, NY: Teachers College Press. https://doi.org/10.1108/09578231211210611
  • Fukuyama, F. (2000). Güven: Sosyal Erdemler ve Refahın Yaratılması [Trust: Social Virtues and the Creation of Wealth]. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Goddard, R. D., Tschannen-Moran, M., & Hoy, W. K. (2001). A Multilevel Examination of theDdistribution and Effects of Teacher Trust in Students and Parents in Urban Elementary Schools. The Elementary School Journal, 102(1), 3-17. https://doi.org/10.1086/499690
  • Hoy, W. K. & Tschannen-Moran, M. (2003). The Conceptualization and Measurement of Faculty Trust in Schools: The omnibus T-Scale.” In W.K. Hoy & C.G. Miskel, Theory and Research in Educational Administration. Greenwich: CT Information Age Publishing. https://doi.org/10.1037/t65808-000
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Scientific Research Methods]. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lee, S. J. (2007). The relations between the student–teacher trust relationship and school success in the case of Korean middle schools. Educational Studies, 33(2), 209-216. https://doi.org/10.1080/03055690601068477
  • Leech, N.L., Barrett, K.C. ve Morgan, G.A. (2005). SPSS For Intermediate Statistics: Use and Interpretation (Second Edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. https://doi.org/10.4324/9781410616739
  • Maddux, W. W. & Brewer, M. B. (2005). Gender differences in the relational and collective bases for trust. Group Processes & Intergroup Relations, 8(2), 159-171. https://doi.org/10.1177/1368430205051065
  • Maslow, A.(1996). Dinler, Değerler ve Doruk Deneyimler [Religions, Values and Peak Experiences]. (Çeviren: H.Koray Sönmez) İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • Muijs, D. (2004). Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage Publications.
  • Omarov, A. (2009). Örgütsel Güven ve İş Doyumu: Özel Bir Sektörde Uygulama [Organizational Trust and Job Satisfaction: A Research in the Private Sector]. (Unpublished master dissertation), Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Özer, N., Atik, S., Şad, S. N. & Kış, A. (2018). Turkish College Students’ Trust in Professors and Engagement: I Trust Therefore I Engage.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(3), 553-578. https://doi.org/10.14527/kuey.2018.014
  • Özer, N., Dönmez, B. & Atik, S. (2016). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Okul Müdürüne ve Öğretmenlere Güven Düzeylerinin Incelenmesi [Analysis of the Trust Levels of Secondary School and High School Students in the School Manager and Teachers]. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40(1), 259-280.
  • Polat, S. (2009). İlköğretim Dört ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Güven Algıları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Investigation of the Relationship Between Classroom Trust Perceptions and Academic Achievement of Fourth and Fifth Grade Primary School Students]. Çağdaş Eğitim Dergisi, 34, (368): 4-12.
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2013). Örgütsel Davranış [Organizational Behavior].(Çev. Edt. İnci Erdem). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Rosen, R. H. (1998). İnsan Yönetimi [People Management]. (Çev: Gündüz Bulut). İstanbul: MESS Yayınları.
  • Solomon, R.C & Flores, F. (2001). İş Dünyasında, Politikada, İlişkilerde ve Yaşamda Güven Yaratmak [Building Trust: In Business, Politics, Relationships, and Life]. (Çeviren: Ahmet Kardam) İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası Yayınları. Spector, M. D. & Jones, G. E. (2004). Trust in the Workplace: Factors Affecting Trust Formation Between Team Members. The Journal of Social Psychology, 144(3), 311-321. https://doi.org/10.3200/socp.144.3.311-321
  • Tschannen-Moran, M. (2001). Collaboration and the Need for Trust. Journal of Educational Administration, 39(4), 308-331. https://doi.org/10.1108/eum0000000005493
  • Yılmaz, K. (2006). Güven Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması [Validity and Reliability Study of the Confidence Scale]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 82–87.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serdar Özçetin 0000-0003-0797-5268

Yayımlanma Tarihi 20 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özçetin, S. (2022). Determination of In-Class Trust Levels of Secondary Education Students. Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(1), 93-100. https://doi.org/10.14686/buefad.927699

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education