Biyoloji Öğrencilerinin Laboratuvar Güvenliği Konusundaki Görüşlerinin İncelenmesi (Investigation of Biology Students’ Perception Regarding Laboratory Safety) Doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000161902
Year 2016,
Volume: 5 Issue: 1, 178 - 187, 20.02.2016
Mustafa Derman
Mürşet Çakmak
Abstract
Bu çalışma biyoloji öğrencilerinin laboratuvar güvenliği konusundaki görüşleri, bilgi düzeyleri ve laboratuvara güvenlik kurallarına uyma konusundaki görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçek iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümünde yer alan 12 madde ile laboratuvar güvenliğine ilişkin görüşler, son bölümünde yer alan 9 soru ile öğrencilerin laboratuvar güvenlik kurallarına uyma hususundaki görüşlerini incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın verilerine göre öğrencilerin genel olarak biyoloji laboratuvar güvenliği konusunu önemli buldukları ancak bu konuda yeterince bilgi sahibi olmadıklarını, laboratuvar güvenlik kurallarına uyma konusuna dikkatli davranış sergiledikleri tespit edilmiştir.
References
- Alaimo, P., Langenhan, M ve Tanner, J. (2010). Safety teams: an approach to engage students in laboratory safety. Journal of Chemical Education. 87 (8), 856-861.
- Aydın, S., Diken, H. E., Yel, M. ve Yılmaz, M. (2011). Fen ve Teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2), 583-604.
- Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15, 30-35.
- Beck, C., Butler, A. ve Burke da Silva, K. (2014). Promoting inquiry-based teaching in laboratory courses: Are we meeting the grade? CBE-Life Sciences Education 13, 444–452. doi:10.1187/ cbe.13-12-0245.
- Can, Ş. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuar uygulamalarına yönelik düşüncelerinin cinsiyet, öğretim türü, sınıf düzeyi ve lise laboratuar deneyimleri açısından araştırılması. Journal of Turkish Science Education. 9(1), 3-12.
- Can, Ş., Aksay, Ç. E. ve Orhan, Y. T. (2015). Investigation of pre-service science teachers’ attitudes towards laboratory safety. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 174, 3131 – 3136. International Conference on New Horizons in Education, INTE 2014, 25-27 June 2014, Paris, France.
- Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F. Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28, 65-72.
- Çifçili, V. ve Kırbaşlar, G. F. (2015). Investigating perceptions of pre-service science teachers towards laboratories by using phenomenological pattern. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 174, 1371–1378.
- Feszterová, M. (2015). Education for future teachers to OHS principles - safety in chemical laboratory. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 191, 890 – 895. The Proceedings of 6th World Conference on educational Sciences.
- Garnett, P. J. ve Garnett, P. J. (1995). Refocussing the chemistry lab: a case for laboratory- based investigations. Australian Science Teachers Journal. 41(2).
- Geçer, K. (2005). Fen bilgisi dersleri laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan bazı güçlükler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü yıl üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
- Hamurcu, H. (1998). Fen derslerinde güvenlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14, 29-32.
- Karakaya, İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Abdurrahman Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 55-84). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kaya, H. ve Böyük, U. (2011). Fen bilimleri öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlikleri. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 27(1), 126-134.
- Kılıç, A., Erdoğmuş, E., Sevinç, Ö. S. ve İnan, S. (2004). İlklöğretim okulları fen ve tabiat dolabının kapasite, kullanım ve eğitim-öğretme katkısıyla ilgili öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi Dergisi, 40, 544-561. [Online]: www.pegem.net/.../682-20110624104251-abrurrahmankilic.pdf adresinden 04.07.2012 tarihinde indirilmiştir.
- Kırbaşlar, G. F., Güneş, Ö. Z. ve Derelioğlu, Y. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği konusuna yönelik düşünce ve bilgi düzeylerinin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30(3), 801-818.
- Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2005). Biyoloji dersinde araç-gereç kullanımı açısından öğretmen yeterlilikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28: 150-158.
- Laboratuvar Güvenliği ve Çalışma Kuralları (LGÇK) (2011a). Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü, http://biyoloji.ege.edu.tr/files/html/LabKurallari.pdf (Erişim Tarihi: 2011 10 Haziran).
- Laboratuvar Güvenliği ve Çalışma Kuralları (LGÇK) (2011b). ESOGÜ Kimya Mühendisliği Bölümü, http://kimyamuh.ogu.edu.tr/belgeler/labkurallari.pdf (Erişim Tarihi: 2011 10 Haziran).
- Ocak, İ., Kıvrak, E. ve Özay, E. (2005). Biyoloji laboratuvarlarının önemi ve laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan problemlerin öğretmen görüşlerine dayanılarak tespiti (Erzurum ili örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 7 (2), 65-75.
- Ottander, C. ve Grelsson, G. (2006). Laboratory work: the teachers' perspective. Journal of Biological Education. 40(3), 113-118.
- Tan, A. (2008). Tensions in the biology laboratory: what are they?. International Journal of Science Education. 30(12), 1661-1676.
- Tobin, K. (1986). Secondary science laboratory activities. European Journal of Science Education. 8(2), 199-211.
- Turan, Y. (2005). Ortaöğretim kimya derslerinde laboratuar kullanımının öğretmen ve öğrenciler açısından değerlendirilmesi (Balıkesir örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Tsai, C. C. (2003). Taiwanese science students' and teachers' perceptions of the laboratory learning environments: Exploring epistemological gaps. International Journal of Science Education. 25(7), 847-860.
- Yılmaz, A. (2005). Lise 1 ders kitabındaki bazı deneylerde kullanılan kimyasalların tehlikeli özelliklerine yönelik öğrencilerin bilgi düzeyleri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28, 226-235.
- West, S. S., Westerlund, F. J., Stephenson, L. A., Nelson, C. N., & Nyland, K. C. (2003). Safety in science classrooms: what research and best practice say. The Educational Forum. 67(2), 174-183.
- Wolf, J. S., & Fraser, B. J. (2008). Learning environment, attitudes and achievement among middle-school science students using ınquiry-based laboratory activities. Res. Sci. Educ. 38, 321–341.
Year 2016,
Volume: 5 Issue: 1, 178 - 187, 20.02.2016
Mustafa Derman
Mürşet Çakmak
References
- Alaimo, P., Langenhan, M ve Tanner, J. (2010). Safety teams: an approach to engage students in laboratory safety. Journal of Chemical Education. 87 (8), 856-861.
- Aydın, S., Diken, H. E., Yel, M. ve Yılmaz, M. (2011). Fen ve Teknoloji ile biyoloji öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2), 583-604.
- Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15, 30-35.
- Beck, C., Butler, A. ve Burke da Silva, K. (2014). Promoting inquiry-based teaching in laboratory courses: Are we meeting the grade? CBE-Life Sciences Education 13, 444–452. doi:10.1187/ cbe.13-12-0245.
- Can, Ş. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuar uygulamalarına yönelik düşüncelerinin cinsiyet, öğretim türü, sınıf düzeyi ve lise laboratuar deneyimleri açısından araştırılması. Journal of Turkish Science Education. 9(1), 3-12.
- Can, Ş., Aksay, Ç. E. ve Orhan, Y. T. (2015). Investigation of pre-service science teachers’ attitudes towards laboratory safety. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 174, 3131 – 3136. International Conference on New Horizons in Education, INTE 2014, 25-27 June 2014, Paris, France.
- Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F. Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28, 65-72.
- Çifçili, V. ve Kırbaşlar, G. F. (2015). Investigating perceptions of pre-service science teachers towards laboratories by using phenomenological pattern. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 174, 1371–1378.
- Feszterová, M. (2015). Education for future teachers to OHS principles - safety in chemical laboratory. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 191, 890 – 895. The Proceedings of 6th World Conference on educational Sciences.
- Garnett, P. J. ve Garnett, P. J. (1995). Refocussing the chemistry lab: a case for laboratory- based investigations. Australian Science Teachers Journal. 41(2).
- Geçer, K. (2005). Fen bilgisi dersleri laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan bazı güçlükler. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü yıl üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
- Hamurcu, H. (1998). Fen derslerinde güvenlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14, 29-32.
- Karakaya, İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Abdurrahman Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 55-84). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kaya, H. ve Böyük, U. (2011). Fen bilimleri öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlikleri. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 27(1), 126-134.
- Kılıç, A., Erdoğmuş, E., Sevinç, Ö. S. ve İnan, S. (2004). İlklöğretim okulları fen ve tabiat dolabının kapasite, kullanım ve eğitim-öğretme katkısıyla ilgili öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi Dergisi, 40, 544-561. [Online]: www.pegem.net/.../682-20110624104251-abrurrahmankilic.pdf adresinden 04.07.2012 tarihinde indirilmiştir.
- Kırbaşlar, G. F., Güneş, Ö. Z. ve Derelioğlu, Y. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği konusuna yönelik düşünce ve bilgi düzeylerinin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30(3), 801-818.
- Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2005). Biyoloji dersinde araç-gereç kullanımı açısından öğretmen yeterlilikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28: 150-158.
- Laboratuvar Güvenliği ve Çalışma Kuralları (LGÇK) (2011a). Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü, http://biyoloji.ege.edu.tr/files/html/LabKurallari.pdf (Erişim Tarihi: 2011 10 Haziran).
- Laboratuvar Güvenliği ve Çalışma Kuralları (LGÇK) (2011b). ESOGÜ Kimya Mühendisliği Bölümü, http://kimyamuh.ogu.edu.tr/belgeler/labkurallari.pdf (Erişim Tarihi: 2011 10 Haziran).
- Ocak, İ., Kıvrak, E. ve Özay, E. (2005). Biyoloji laboratuvarlarının önemi ve laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan problemlerin öğretmen görüşlerine dayanılarak tespiti (Erzurum ili örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi. 7 (2), 65-75.
- Ottander, C. ve Grelsson, G. (2006). Laboratory work: the teachers' perspective. Journal of Biological Education. 40(3), 113-118.
- Tan, A. (2008). Tensions in the biology laboratory: what are they?. International Journal of Science Education. 30(12), 1661-1676.
- Tobin, K. (1986). Secondary science laboratory activities. European Journal of Science Education. 8(2), 199-211.
- Turan, Y. (2005). Ortaöğretim kimya derslerinde laboratuar kullanımının öğretmen ve öğrenciler açısından değerlendirilmesi (Balıkesir örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Tsai, C. C. (2003). Taiwanese science students' and teachers' perceptions of the laboratory learning environments: Exploring epistemological gaps. International Journal of Science Education. 25(7), 847-860.
- Yılmaz, A. (2005). Lise 1 ders kitabındaki bazı deneylerde kullanılan kimyasalların tehlikeli özelliklerine yönelik öğrencilerin bilgi düzeyleri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 28, 226-235.
- West, S. S., Westerlund, F. J., Stephenson, L. A., Nelson, C. N., & Nyland, K. C. (2003). Safety in science classrooms: what research and best practice say. The Educational Forum. 67(2), 174-183.
- Wolf, J. S., & Fraser, B. J. (2008). Learning environment, attitudes and achievement among middle-school science students using ınquiry-based laboratory activities. Res. Sci. Educ. 38, 321–341.