Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Visual Literacy Competencies of the Students of Education Faculty

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 344 - 362, 10.12.2013

Öz

The purpose of this paper is to determine competencies of visual literacy of the students
of education faculty and to clarify whether there is a relation between some variables and the level of visual
literacy. In the study, general screening and relational screening models have been utilized. 347 teacher
candidates who study at Bartın University and Mehmet Akif Ersoy University have comprised the sample of
the study. In the study, “Personal Information Form” and the scale of “Visual Literacy” have been utilized as
the data collection tool. According to the results of the study, it has been revealed that the level of visual
literacy competency of the students of faculty of education is high in general and there is a significant and
positive correlation between the level of visual literacy competency and academic achievement score.

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. Sınıflar Türkçe Öğretim Programları Görsel Okuma ve Sunu
  • Öğrenme Alanının Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34 (154), 37-49.
  • Bleed, R. ( 2005). Visual Literacy in Higher Education, ELI Explorations, Educause Learning Initiative, 02.02.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Braden, R. A. (1996). Visual literacy. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of Rresearch for Educational Communications and Technology (pp. 491-520).New York: Simon & Schuster.
  • Brill, J., Kim, D. ve Branch, R. (2007). Visual Literacy Defined – The Results of a Delphi Study: Can IVLA (operationally) Define Visual Literacy? Journal of Visual Literacy, 27(1), 47-60.
  • Burmark. L. (2002). Visual Literacy: Learn to See, See to Learn. Virginia, USA: ASCD Publication.
  • Burns, M. (2006). A Thousand Words: Promoting Teachers’ Visual Literacy Skills. Multimedia & Internet @ Schools, 13(1), 16–20.
  • Carter, R. (2003). Teaching Visual Design Principles for Computer Science Students. Computer Science Education, 13(1), 67-90.
  • Christopherson, J. T. (1996). The Growing Need for Visual Literacy at The University. In R. E. Griffin, J. M. Hunter, C. B. Schiffman, & W. J. Gibbs (Eds.). VisionQuest: Journeys Toward Visual Literacy. IVLA Book of Selected Readings (pp. 169-174).
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(19), 207-237.
  • DeFrance, N., Khasnabis, D. ve Palincsar, A. S. (2010). Reading and Technology. (3th Edition). Peterson, P., Baker, E. ve McGaw, B. (Ed.) International Encyclopaedia of Education
  • Felten, P. (2008). Visual Literacy. Change, 40(6), 60-64.
  • Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D. ve Smaldino, S. E. (1999). Instructional Media and Technologies for Learning (6th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • IVLA-International Visual Literacy Association. http://www.ivla.org/org_what_vis_lit.htm.adresinden 02.02.2013 tarihinde alınmıştır. What is “visual literacy?”.
  • İşler, A. (2002). Günümüzde Görsel Okuryazarlık ve Görsel Okuryazarlık Eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 153-161.
  • Karaman, M. K ve Kurtoğlu, M. (2009, Şubat). Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılığı Hakkındaki Görüşleri. Akademik Bilişim’09 - XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, M. F. (2011). Öğrencilerde Görsel Okuryazarlık Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Coğrafya Öğretmenlerinin Görüş ve Uygulamaları. Turkish Studies, 6(2), 629-642.
  • Kellner, D. (2001). New Technologies/New Literacies: Reconstructing Education for The Millennium. International Journal of Technology and Design Education, 11, 67-81, Kluwer Academic Publisher. Printed in the Netherlands.
  • Kiper, A., Aslan, S., Kıyıcı, M ve Akgün Ö. E. (2012). Vısual Literacy Scale: The Study of Valıdıty and Relıabılıty. TOJNED, 73-83.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Tüzel S. (2010). 21. Yüzyılda Okuryazarlık Türleri, Değişen Metin Algısı ve Türkçe Eğitimi, Türk Bilimi Araştırmaları Dergisi, 28, 283-298.
  • Köse, S., Gencer, A. S. ve Gezer, K. (2007). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1) 21.
  • Metros, S. ve Woolsey, K. (2006). Visualliteracy: An institutional imperative. EDUCAUSE Review, 41(3), 80–82.
  • Miller, H. B. ve Burton, J. K. (1994). Images and Imagery Theory. In D. M. Moore & F. M. Dwyer (Eds.) Visual Literacy-A Spectrum of Visual Learning. (pp.65-83). New Jersey 07632: Educational Technology Publications Englewood Cliffs.
  • Oblinger, D. G. ve Oblinger, J. L. (2005). Educating The Net Generation. Boulder, C.O: Educase.
  • Önal, İ. (2010). Tarihsel Değişim Sürecinde Yaşam Boyu Öğrenme ve Okuryazarlık: Türkiye Deneyimi. Bilgi Dünyası, 11(1), 101-121.
  • Önür, N. (2007). Dijital bölünme ve gençlik: Bilgi Toplumunun Sınırlarında Erişilen Toplumsallık. Sosyoloji Dergisi Ülgen Oskay’a Armağan Özel Sayısı, 195-233.
  • Özsevgeç, T., Akbulut, H. ve Özsevgeç, L. C. (2010). Determination of Visual Literacy of Preservice Teachers. Turkish Science Education, 7 (3), 29-41.
  • Pettersson, R. (2002). Information Design: An Introduction. Amsterdam: John Benjamins.
  • Roblyer, M. (1998). Visual Literacy: Seeing a New Rationale for Teaching with Technology. Learning & Leading With Technology, 51-54.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. (12. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Schiller, H. A. (1987). Visual Literacy in Ancient and Modern Man. In R. A. Braden, D. G. Beauchamp, & L. W. Miller (Eds.), Visible and viable: The Role of Images in Instruction and Communication. IVLA book of selected readings (pp. 263-284). International Visual Literacy Association.
  • Sinatra, R. (1986). Visual Literacy Connections to Thinking, Reading and Writing. Springfield, IL:Charles C. Thomas.
  • Sosa, T. (2009). Visual Literacy: The Missing Piece of Your Technology Integration Course. TechTrends ,53(2), 55-58.
  • Stokes, S. (2001). Visual Literacy İn Teaching and Learning: A Literatüre Perspective. Electronic Journal For The İntegration of Technology in Education, 1 (1), 10-19
  • Şahin, Ç. ve Kıran, I. (2009). Öğretmen Adaylarının Algılarına Göre Görsel Okuryazarlık Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 77- 90.
  • Wileman, R. E. (1993). Visual communicating. Englewood Cliffs, N.J.:Educational Technology Publications.
  • Yeh, H. T. (2008). Visual Literacy: An Investigation of How Pre-service Teachers Interpret and Analyze Instructional Visual Materials. (Unpublished doctoral dissertation). University of Northern Colorado.
  • Yeh, H. T. ve Cheng, Y. C. (2010). The Influence of The Instruction of Visual Design Principles on Improving Pre-service Teachers’ Visual Literacy. Computers & Education, 54(1), 244-252.
  • Yeh, H. ve Lohr, L. (2010). Towards Evidence of Visual Literacy: Assessing Preservice Teachers' P erceptions of Instructional Visuals. Journal of Visual Literacy, 29(2), 183‐197.
  • Zeren, G. ve Arslan, R. (2009). Bir Eğitim Süreci Olarak Görsel Okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(3), 43-52.

Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Görsel Okuryazarlık Yeterliklerinin Belirlenmesi

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 344 - 362, 10.12.2013

Öz

Bu araştırma, eğitim fakültesi öğrencilerinin görsel okuryazarlık yeterliklerini belirlemek ve
bazı değişkenlerin görsel okuryazarlık düzeyi ile ilişkisinin olup olmadığını ortaya koymak amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada genel tarama modeli ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini Bartın ve Mehmet Akif Ersoy Üniversitelerinde öğrenim görmekte olan 347 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Görsel Okuryazarlık” ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, eğitim fakültesi öğrencilerinin genel olarak görsel okuryazarlık yeterlik
düzeyinin yüksek olduğu ve görsel okuryazarlık yeterlik düzeyi ile akademik başarı puanı arasında anlamlı ve
pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. Sınıflar Türkçe Öğretim Programları Görsel Okuma ve Sunu
  • Öğrenme Alanının Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34 (154), 37-49.
  • Bleed, R. ( 2005). Visual Literacy in Higher Education, ELI Explorations, Educause Learning Initiative, 02.02.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Braden, R. A. (1996). Visual literacy. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of Rresearch for Educational Communications and Technology (pp. 491-520).New York: Simon & Schuster.
  • Brill, J., Kim, D. ve Branch, R. (2007). Visual Literacy Defined – The Results of a Delphi Study: Can IVLA (operationally) Define Visual Literacy? Journal of Visual Literacy, 27(1), 47-60.
  • Burmark. L. (2002). Visual Literacy: Learn to See, See to Learn. Virginia, USA: ASCD Publication.
  • Burns, M. (2006). A Thousand Words: Promoting Teachers’ Visual Literacy Skills. Multimedia & Internet @ Schools, 13(1), 16–20.
  • Carter, R. (2003). Teaching Visual Design Principles for Computer Science Students. Computer Science Education, 13(1), 67-90.
  • Christopherson, J. T. (1996). The Growing Need for Visual Literacy at The University. In R. E. Griffin, J. M. Hunter, C. B. Schiffman, & W. J. Gibbs (Eds.). VisionQuest: Journeys Toward Visual Literacy. IVLA Book of Selected Readings (pp. 169-174).
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(19), 207-237.
  • DeFrance, N., Khasnabis, D. ve Palincsar, A. S. (2010). Reading and Technology. (3th Edition). Peterson, P., Baker, E. ve McGaw, B. (Ed.) International Encyclopaedia of Education
  • Felten, P. (2008). Visual Literacy. Change, 40(6), 60-64.
  • Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D. ve Smaldino, S. E. (1999). Instructional Media and Technologies for Learning (6th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • IVLA-International Visual Literacy Association. http://www.ivla.org/org_what_vis_lit.htm.adresinden 02.02.2013 tarihinde alınmıştır. What is “visual literacy?”.
  • İşler, A. (2002). Günümüzde Görsel Okuryazarlık ve Görsel Okuryazarlık Eğitimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 153-161.
  • Karaman, M. K ve Kurtoğlu, M. (2009, Şubat). Öğretmen Adaylarının İnternet Bağımlılığı Hakkındaki Görüşleri. Akademik Bilişim’09 - XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, M. F. (2011). Öğrencilerde Görsel Okuryazarlık Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Coğrafya Öğretmenlerinin Görüş ve Uygulamaları. Turkish Studies, 6(2), 629-642.
  • Kellner, D. (2001). New Technologies/New Literacies: Reconstructing Education for The Millennium. International Journal of Technology and Design Education, 11, 67-81, Kluwer Academic Publisher. Printed in the Netherlands.
  • Kiper, A., Aslan, S., Kıyıcı, M ve Akgün Ö. E. (2012). Vısual Literacy Scale: The Study of Valıdıty and Relıabılıty. TOJNED, 73-83.
  • Kurudayıoğlu, M. ve Tüzel S. (2010). 21. Yüzyılda Okuryazarlık Türleri, Değişen Metin Algısı ve Türkçe Eğitimi, Türk Bilimi Araştırmaları Dergisi, 28, 283-298.
  • Köse, S., Gencer, A. S. ve Gezer, K. (2007). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Bilgisayar ve İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1) 21.
  • Metros, S. ve Woolsey, K. (2006). Visualliteracy: An institutional imperative. EDUCAUSE Review, 41(3), 80–82.
  • Miller, H. B. ve Burton, J. K. (1994). Images and Imagery Theory. In D. M. Moore & F. M. Dwyer (Eds.) Visual Literacy-A Spectrum of Visual Learning. (pp.65-83). New Jersey 07632: Educational Technology Publications Englewood Cliffs.
  • Oblinger, D. G. ve Oblinger, J. L. (2005). Educating The Net Generation. Boulder, C.O: Educase.
  • Önal, İ. (2010). Tarihsel Değişim Sürecinde Yaşam Boyu Öğrenme ve Okuryazarlık: Türkiye Deneyimi. Bilgi Dünyası, 11(1), 101-121.
  • Önür, N. (2007). Dijital bölünme ve gençlik: Bilgi Toplumunun Sınırlarında Erişilen Toplumsallık. Sosyoloji Dergisi Ülgen Oskay’a Armağan Özel Sayısı, 195-233.
  • Özsevgeç, T., Akbulut, H. ve Özsevgeç, L. C. (2010). Determination of Visual Literacy of Preservice Teachers. Turkish Science Education, 7 (3), 29-41.
  • Pettersson, R. (2002). Information Design: An Introduction. Amsterdam: John Benjamins.
  • Roblyer, M. (1998). Visual Literacy: Seeing a New Rationale for Teaching with Technology. Learning & Leading With Technology, 51-54.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. (12. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Schiller, H. A. (1987). Visual Literacy in Ancient and Modern Man. In R. A. Braden, D. G. Beauchamp, & L. W. Miller (Eds.), Visible and viable: The Role of Images in Instruction and Communication. IVLA book of selected readings (pp. 263-284). International Visual Literacy Association.
  • Sinatra, R. (1986). Visual Literacy Connections to Thinking, Reading and Writing. Springfield, IL:Charles C. Thomas.
  • Sosa, T. (2009). Visual Literacy: The Missing Piece of Your Technology Integration Course. TechTrends ,53(2), 55-58.
  • Stokes, S. (2001). Visual Literacy İn Teaching and Learning: A Literatüre Perspective. Electronic Journal For The İntegration of Technology in Education, 1 (1), 10-19
  • Şahin, Ç. ve Kıran, I. (2009). Öğretmen Adaylarının Algılarına Göre Görsel Okuryazarlık Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 77- 90.
  • Wileman, R. E. (1993). Visual communicating. Englewood Cliffs, N.J.:Educational Technology Publications.
  • Yeh, H. T. (2008). Visual Literacy: An Investigation of How Pre-service Teachers Interpret and Analyze Instructional Visual Materials. (Unpublished doctoral dissertation). University of Northern Colorado.
  • Yeh, H. T. ve Cheng, Y. C. (2010). The Influence of The Instruction of Visual Design Principles on Improving Pre-service Teachers’ Visual Literacy. Computers & Education, 54(1), 244-252.
  • Yeh, H. ve Lohr, L. (2010). Towards Evidence of Visual Literacy: Assessing Preservice Teachers' P erceptions of Instructional Visuals. Journal of Visual Literacy, 29(2), 183‐197.
  • Zeren, G. ve Arslan, R. (2009). Bir Eğitim Süreci Olarak Görsel Okuryazarlık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(3), 43-52.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kocaarslan

Zuhal Çeliktürk

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kocaarslan, M., & Çeliktürk, Z. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Görsel Okuryazarlık Yeterliklerinin Belirlenmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(2), 344-362.
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
 88x31.png