Hz. Peygamber devrinde ve siyasi
istikrarın güçlü olduğu sonraki dönemde Müslümanlar arasında itikâdî bir
ayrışma söz konusu değildir. Hz. Ali döneminde gerçekleşen Tahkim olayı ilk
itikâdî farklılaşmayı sergileyen Haricilerin doğmasıyla sonuçlanmıştır. Bu
harekete bir tepki olarak da ircâ fikri neşet etmiştir. Söz konusu konular,
süreç içerisinde siyasi bağlamından kopmuş ve farklı İslam coğrafyalarındaki
ilim meclislerinde tartışılmaya başlamıştır. Öte yandan yeni fethedilen
yerlerde karşılaşılan dinler ve felsefi akımlar, Müslümanları, Selef’in
kullanmadığı farklı argümanlar kullanmaya zorlamıştır. Ayrıca onların
gündeminde olmayan birçok tartışmayı da içlerine taşımıştır. Bunlardan olan
“müteşâbih ayetler” ve “kelâmullah” konuları, aklı, nassa önceleyen Mutezile ve
literal okuyucu Hanbelîler gibi fırkaların birbirinden kalın çizgilerle
ayrılmasına neden olmuştur. Önderleri Ahmed b. Hanbel’in vefatından sonra daha
da katılaşan Hanbelîlerin ifadelerinde tecsim ve teşbihe varmaları,
Mutezile’nin ise akılcılıkta aşırıya kaçıp “aklî şeriat” söylemini geliştirmesi,
Eş’ariyye ve Mâtûridiyye adlarıyla Ehl-i Sünnet’i temsil eden vasat iki ekolün
ortaya çıkmasıyla sonuçlanmıştır. Eş’ariyye’nin, Mâtûridiyye’nin aksine merkez
İslam coğrafyasında doğması ve Mutezile ile yoğun mücadelesi onu ön plana
çıkarmıştır. Eş’ariyye ve Mutezile arasındaki etkileşim, onların da müteşâbih
ayetleri tevil etmesiyle sonuçlanmıştır. Bunun neticesinde Hanbelîlerin
düşmanlığını celp etmiş ve baskıya maruz kalmıştır. Fakat Nizamülmülk ile
birlikte Büyük Selçuklular tarafından desteklenecek Eş’arîler, Hanbelîlerle
zaman zaman çatışmaların yaşandığı Ehl-i Sünnet’i temsil mücadelesi içine
girerek onlara galebe çalacaktır.
İslam Mezhepleri Tarihi Kelâmî Ekoller Mutezile Eşârîlik Hanbelîlik Büyük Selçuklular
During the time of His Holiness Muhammad and the following period of
strong political leadership, there were no disintegration between the Muslims
based on faith. With the event of Arbitration (Tahkim) that occurred in the
period of His Holiness Ali, the first differentiation in faith was born with
the Kharijites. As a reaction to this movement, the idea of execution (icra)
came into existence. These ideas alienated from their political context in time
and began to be discussed in the scientific assemblies in different Islamic
lands. On the other hand, religions and philosophical movements encountered in
the newly conquered lands forced Muslims to use different arguments that
predecessors did not use. They also conducted several discussions that were not
on the agenda of predecessors. The topics of "cognate verses" and
"the word of God" have led to the separation of the parties such as
Mutezileh that prioritized mind before dogma and Hanbelis who were literary
readers with permanent lines. The approach of Hanbelis, who hardened after the
death of their leader Admed bin Hanbel, towards embodiment and similitude, and
excessive rationalism of Mutezile who developed the rhetoric of “rational
sharia,” led to the development of two mediocre schools that represented the
followers of Sunnah under the names of “Esharriyah” and “Maturiddiyah.” The
fact that Esharriyah was born in central Islamic lands and its struggle against
Mutezile made it more prominent. The interaction between the Esharriyah and
Mutezile in the process resulted in their transliteration of the cognate verses
as well. Thus, it made Hanbelis an enemy and they received a pressure from the
Hanbelis. However, the Eshariyah were supported by Nizam al-Mulk and Great Seljuks and started a struggle to represent the
followers of Sunnah where they had to fight the Hanbelis and prevail.
History of Islamic Sects Kalami schools Mutezile Eshariyah Hanbelism Great Seljuks
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 11 |