Matematik Öğretiminde Problem Çözme Stratejisi Olarak Canlandırma Kullanılmasının Öğrenci Başarısına ve Hatırlama Düzeyine Etkisi
Yıl 2008,
Cilt: 25 Sayı: 2, 21 - 33, 02.09.2015
İşıl Tanrıseven Üredi
Sare Şengül
,
Ayla Gürdal
Öz
Bu araştırmada, “canlandırma yönteminin ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin matematik derslerindeki problem çözme sürecinde öğrencinin başarı ve hatırlama düzeylerine etkisi var mıdır?” sorusunun araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma, İstanbul ili, Anadolu yakasındaki bir ilköğretim okulunun 5. sınıfında öğrenim gören toplam 76 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Çalışma başlangıcında her iki gruba 10 tane rutin olmayan sorudan oluşan ön test uygulanmıştır. Bu test, aynı zamanda son test ve hatırlama testi olarak yeniden kullanılmıştır İlköğretim 5. sınıf programındaki problem çözme süreci göz önüne alınarak, deney grubundaki öğrencilerle yapılan derste problemler canlandırılmış, kontrol grubundaki öğrencilerle ise düz anlatımla problem çözme süreci gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucu canlandırma yönteminin kullanıldığı deney grubunun düz anlatımın kullanıldığı kontrol grubuna göre problem çözme ve hatırlamada daha yüksek başarıya sahip olduğunu göstermiştir.
Kaynakça
- Alkan, H., Sezer, M., Özçelik, A. Z., ve Köroğlu, H. (1996, Eylül). Matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin etkisi. II. Ulusal Eğitim Sempozyumu’nda sunulan bildiri Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Altun, M. (1994, Haziran). Problem çözmede zihinsel faaliyetler. I. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Uludağ Üniversitesi. Bursa.
- Bonwell, C. ve Eison, J. (1991) Active learning: Creating excitement in theclassroom. (ERIC Document Reproduction Service No. ED340272). http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/23/6e/bd.pdf . Erişim tarihi: 25.01.2001.
- Boyer, R. (2002). Using active learning strategies to motivate students. Mathematics Teaching in the Middle School, 8(1), 48-52.
- Cranston, J. W. (1991).Transformation through drama, NewYork: University Press of America.
- Crawford, M., ve Witte, M. (1999) Strategies for mathematics: teaching in contex. Educational Leadership, 53(3), 34-39.
- Freeman, G., Sullivan, K. ve Fulton, R. C. (2003). Effects of creative drama on self-concept, social skills, and problem behavior. The Journal of Educational Research, 96(3), 131.
- Gasparro, M. ve Bernadette, F. (1994). Creating drama with poetry: Teaching english as a second language through dramatization and improvisation. (ERIC Document Reproduction Service No. ED368214). http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/15/68/02.pdf. Erişim tarihi: 25.01.2001
- Glikman, C. (1991). Pretending not to know what we know. Educational Leadership, 48,. 4-10.
- Hortson, E. ve Brantley, J. C. (1973). Effect of dramatic play on clasroom problem solving-problem ability. The Journal of Educational Research, 66(6), 243-246.
- Kemertaş, İ. (2001). Uygulamalı genel öğretim yöntemleri. İstanbul: Birsen Yayınevi. (4. baskı).
- Koç, S. (1996, Nisan). Matematik üzerine bir konuşma. Bilim ve Teknik Dergisi, 341, 8.
- Koç, M., ve Dikinci, H. (2002). Eğitimde dramanın bir yöntem olarak kullanılması. http://ilkogretim-online.org.tr/vol2say1/ou1/ou1.pdf Erişim tarihi: 01. 07 2003.
- Köroğlu, H., ve Albayrakoğlu, S. (1997, Kasım). Öğrenci algısına göre matematik öğretiminde yaşanan sorunlar. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi.
- Önder, A. (1999). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
- Öztürk, C., Önder, A., ve Aylıkçı, E. (1999, Eylül). Drama etkinliklerinin sosyal bilgiler öğretiminde kullanımının öğrencilerin derse bakışına etkisi. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri, Trabzon.
- Robins, B. (1988). Creative dramatics in the language arts classroom. (ERIC Document Reproduction Service No. ED368214). http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/1c/ac/9d.pdf. Erişim tarihi: 25.01.2000
- Rose, D., Parks, M., Androes, K., ve McMahon, S. (2000). Imagery-based learning: Improving elementary students' reading comprehension with drama techniques. The Journal of Educational Research, 94(1), 55-63.
- Sağırlı, H., E., ve Gürdal, A. (2002, Eylül). Fen bilgisi dersinde drama tekniğinin öğrenci tutumuna etkisi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri. Ankara.
- Selvi, K., ve Öztürk, A. (1999, Eylül). Yaratıcı drama yöntemi ile fen öğretimi. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri. Trabzon.
- Simon, T., ve Smith, P. K. (1985). Play and problem solving: A paradigm questioned. Merrill Palmer Quartely, 31(3), 265-277.
- Üstündağ, T. (1998). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretiminde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumuna etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 133-134.
- Vandenberg, B. (1990). Play and problem solving: An elusive connection. Merrill Palmer Quartely, 36(2), 261-272.
- Yazkan, M. (2000). İlköğretim okullarının birinci kademesinde dinlediğini anlama davranışının kazandırılmasında dramatizasyonun etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitimi Bilimleri Enstitüsü., İstanbul.