Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Case Study for Improving a Beginner Preschool Teacher’s Classroom Management skills and Developing Positive Classroom Enviroment

Yıl 2019, Cilt: 36 Sayı: 2, 67 - 91, 15.12.2019

Öz

A case study has been conducted at an early childhood education center of a municipality in İstanbul. The participants were a young classroom teacher who had classroom management issues and four children in that classroom. In this study, we sought to understand the classroom life that lead to poor classroom management and teacher’s role and students’ behaviors that contributed to this situation. We identified certain categories related to teacher’s and students’ behaviors using three weeks of classroom observations, then we designed and implemented a program to support the teacher’s behavior in the class to improve the classroom environment. The first researcher who is also expert in early childhood education supported the teacher during and after class for six weeks, and we report that interaction and what we learned from this experience. After this period of implementation, classroom observations for one week has been done without any intervention. We investigated the changes in teacher’s behaviors in identified categories and change in children’s behavior and/or cognitive skills. It is observed that there was a significant drop in frequency of teacher’s and students’ unwanted behaviors, and teacher developed provisional skills that helped her classroom management positively.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S., Uysal, H. ve Akgün, E. (2010). Okulöncesi öğretmenlerinin çocukların istenmeyen davranışları karşısında uyguladıkları stratejiler. Elementary Education Online, 9(3), 971-979. http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io adresinden erişildi. Akgün, E., Yarar, M. ve Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi. PEGEM Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9. https://pegem.net/dosyalar/dokuman/125894-20111014105346-akgun-yarar.pdf adresinden erişildi. Akman, B., Özen Altınkaynak, Ş., Taşkın, N., Uysal, H. ve Dinçer, F. Ç (2016). Okul öncesi öğretmeni adaylarının okul öncesi öğretmenliği programına ilişkin metaforik algıları. Cumhuriyet International Journal of Education. 5 (3), 1-15. Bulunuz, M., Ovalı, D.E., Çıkrıkçı, A. ve Mutlu, E. (2017). Anasınıfında gürültü düzeyi ve kontrol edilmesine yönelik eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi: Eylem araştırması. TEDMEM, Eğitim ve Bilim Dergisi, 42(192), 211-323 DOI: 10.15390/EB.2017.7215. Bulunuz, M., Bulunuz, N., Tavşanlı, Ö. F., Orbak, A. Y. ve Mutlu, N. (2018). Okullarda gürültü kirliliğinin düzeyi, etkileri ve kontrol edilmesine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal. Vol 26 (3), 661-670. Bozkuş, K. (2018). Öğretmenlerin mesleki gelişiminde dinamik yaklaşımım eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Dangel, J., ve Durden, T. (2010). The nature of teacher talk during small group activities. Young Children, 65(1), 74-78. Darling-Hammond, L., ve Bransford, J. (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco: Jossey-Bass. Eğitim Reformu Girişimi. (2010). Eğitim izleme raporu. eğitimin bileşenleri: Öğretmenler ve öğrenme süreçleri. Sabancı Üniversitesi, German Marshall Fund ve Karadeniz Bölgesel İşbirliği Fonu. 59-69. Evertson, C. M., & Neal, K. W. (2006). Looking into learning-centered classrooms: Implications for classroom management. Working paper. Washington, DC: National Education Association. Güner, N. (2010). Kaynaştırma uygulamaları yapılan sınıflarda çalışan öğretmenlerin sınıf yönetimi bilgi düzeyleri ile önleyici sınıf yönetimi eğitim programının öğretmenlerin sınıf yönetimlerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. Kılıç Atıcı, M. (2014). Sınıfta Davranış Yönetimi. Adana: Karahan Kitabevi. Kurtova, C. ve Yıldız, N. G. (2017). Sınıf sorunlarına eylem araştırması ile çözüm arayışı. Elementary Education Online, 16(1). 78-88. doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2017.63625 Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2017-2018 raporu. ISSN / ISBN : 978-975-11-4797-4 Noell, G. H., Witt, J. C., Gilbertson, D. N., Ranier, D. D., ve Freeland, J. T. (1997). Increasing teacher intervention implementation in general education settings through consultation and performance feedback. School Psychology Quarterly. 12, 77– 88. Önder, E. ve Güçlü, N. (2014). İlköğretimde okullar arası başarı farklılıklarını azaltmaya yönelik çözümler. Eğitim Bilimleri Dergisi / Journal of Education Sciences, 40. 109-182. DOI: 10.15285/EBD.2014409745 Özçakmak, H ve Yılmaz, M. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersleriyle ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4 (1), 127 - 136. Sesli, S. ve Bozgeyikli, H. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerileri ile disiplin anlayışlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 82-110. http://www.opusjournal.net/opusarsiv/2015-1/2015-1-4.pdf adresinden erişildi. Slider, N. J., Noell, G. H. ve Williams, K. L. (2006). Providing practicing teachers classroom management professional development in a brief self-study format. Journal of Behavioral Education, 15, 215–228. Stake, R. (1995). The art of case study research. Sage Publications. Tan, Ç. ve Tan, S. (2015, Mayıs). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ile Sınıfı Yönetme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 10. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi’nde sunulan bildiri. Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep. Wang, M. C., Haertel, G. D., ve Walberg, H. J. (1994). Educational resilience in inner cities. M. C. Wang & E. W. Gordon (Eds.), Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects (s. 45–72). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Yaşar Ekici, F., Günhan, G. ve Anılan, Ş. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin iletişim beceriler. Uluslararası Aile ve Çocuk Dergisi,11, Kış-İlkbahar, 1-27 http://www.aceddergisi.com/dergilist.html adresinden erişildi. Yavuz, M., Özkaral, T. ve Yıldız, D. (2015). Uluslararası raporlarda öğretmen yeterlikleri ve öğretmen eğitimi. SDU International Journal of Educational Studies, 2(2), 60-71. Yıldırım, K. (2012). PİSA 2006 verilerine göre Türkiye'de eğitimin kalitesini belirleyen temel faktörler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 229-255. https://dergipark.org.tr/download/article-file/256484 adresinden erişildi. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları. Yıldız, N.G. ve Kurtova, C. (2017). Sınıf sorunlarına eylem araştırması ile çözüm arayışı. Elementary Education Online 16(1) 78-88.

Okul Öncesi Sınıfında Olumlu Eğitim İklimi Geliştirmek için Durum Çalışması ile Çözüm Arayışı

Yıl 2019, Cilt: 36 Sayı: 2, 67 - 91, 15.12.2019

Öz

Bir belediye yuvasında, sınıf yönetimi zorluğu yaşayan bir öğretmen ve sınıfındaki öğrencileri kapsayan bir durum çalışması yapılmıştır. Gözlemlerle belirlenen durumlara yönelik, araştırmacı -aynı zamanda deneyimli bir okul öncesi yöneticisi- sınıf öğretmenine destek vermiştir. Veriler, üç hafta pasif gözlem (durumun belirlenmesi), altı hafta öğrenci ve öğretmen için düzenlenen uygulamalar ve bir hafta pasif gözlemle (değerlendirme) elde edilmiştir. Toplamda 41 saat sınıf gözlemi, yedi saat öğretmen görüşmesi yapılmıştır. Öğretmenin rolünün öğrencilerin davranışlarını nasıl etkilediği üzerinde analizler yapılmıştır. İlk aşamadaki gözlemler sırasında belirlenen istenmedik öğrenci ve öğretmen davranışları üzerine yoğunlaşılmış ve ilintili bir uygulama geliştirilmiştir. Bu uygulamada araştırmacı, öğrencilerin bireysel ihtiyaçları gözetmede, istenmedik davranışlarını önleme ve azaltmada örnekler üzerinden yapılan uygulamalar ve geribildirimlerle öğretmeni desteklemiştir. Öğrenci ve öğretmende görülen davranış değişiklikleri takip edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, öğrenci ve öğretmende istenmedik davranışların sıklıklarının anlamlı olarak azaldığı, öğretmenin önleyici davranışlarını geliştirdiği, sınıf yönetiminin daha olumlu yönde değiştiğini göstermiştir.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S., Uysal, H. ve Akgün, E. (2010). Okulöncesi öğretmenlerinin çocukların istenmeyen davranışları karşısında uyguladıkları stratejiler. Elementary Education Online, 9(3), 971-979. http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io adresinden erişildi. Akgün, E., Yarar, M. ve Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi. PEGEM Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9. https://pegem.net/dosyalar/dokuman/125894-20111014105346-akgun-yarar.pdf adresinden erişildi. Akman, B., Özen Altınkaynak, Ş., Taşkın, N., Uysal, H. ve Dinçer, F. Ç (2016). Okul öncesi öğretmeni adaylarının okul öncesi öğretmenliği programına ilişkin metaforik algıları. Cumhuriyet International Journal of Education. 5 (3), 1-15. Bulunuz, M., Ovalı, D.E., Çıkrıkçı, A. ve Mutlu, E. (2017). Anasınıfında gürültü düzeyi ve kontrol edilmesine yönelik eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi: Eylem araştırması. TEDMEM, Eğitim ve Bilim Dergisi, 42(192), 211-323 DOI: 10.15390/EB.2017.7215. Bulunuz, M., Bulunuz, N., Tavşanlı, Ö. F., Orbak, A. Y. ve Mutlu, N. (2018). Okullarda gürültü kirliliğinin düzeyi, etkileri ve kontrol edilmesine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal. Vol 26 (3), 661-670. Bozkuş, K. (2018). Öğretmenlerin mesleki gelişiminde dinamik yaklaşımım eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Dangel, J., ve Durden, T. (2010). The nature of teacher talk during small group activities. Young Children, 65(1), 74-78. Darling-Hammond, L., ve Bransford, J. (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco: Jossey-Bass. Eğitim Reformu Girişimi. (2010). Eğitim izleme raporu. eğitimin bileşenleri: Öğretmenler ve öğrenme süreçleri. Sabancı Üniversitesi, German Marshall Fund ve Karadeniz Bölgesel İşbirliği Fonu. 59-69. Evertson, C. M., & Neal, K. W. (2006). Looking into learning-centered classrooms: Implications for classroom management. Working paper. Washington, DC: National Education Association. Güner, N. (2010). Kaynaştırma uygulamaları yapılan sınıflarda çalışan öğretmenlerin sınıf yönetimi bilgi düzeyleri ile önleyici sınıf yönetimi eğitim programının öğretmenlerin sınıf yönetimlerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara. Kılıç Atıcı, M. (2014). Sınıfta Davranış Yönetimi. Adana: Karahan Kitabevi. Kurtova, C. ve Yıldız, N. G. (2017). Sınıf sorunlarına eylem araştırması ile çözüm arayışı. Elementary Education Online, 16(1). 78-88. doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2017.63625 Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Millî eğitim istatistikleri örgün eğitim 2017-2018 raporu. ISSN / ISBN : 978-975-11-4797-4 Noell, G. H., Witt, J. C., Gilbertson, D. N., Ranier, D. D., ve Freeland, J. T. (1997). Increasing teacher intervention implementation in general education settings through consultation and performance feedback. School Psychology Quarterly. 12, 77– 88. Önder, E. ve Güçlü, N. (2014). İlköğretimde okullar arası başarı farklılıklarını azaltmaya yönelik çözümler. Eğitim Bilimleri Dergisi / Journal of Education Sciences, 40. 109-182. DOI: 10.15285/EBD.2014409745 Özçakmak, H ve Yılmaz, M. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersleriyle ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4 (1), 127 - 136. Sesli, S. ve Bozgeyikli, H. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerileri ile disiplin anlayışlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Politika ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 82-110. http://www.opusjournal.net/opusarsiv/2015-1/2015-1-4.pdf adresinden erişildi. Slider, N. J., Noell, G. H. ve Williams, K. L. (2006). Providing practicing teachers classroom management professional development in a brief self-study format. Journal of Behavioral Education, 15, 215–228. Stake, R. (1995). The art of case study research. Sage Publications. Tan, Ç. ve Tan, S. (2015, Mayıs). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ile Sınıfı Yönetme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 10. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi’nde sunulan bildiri. Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep. Wang, M. C., Haertel, G. D., ve Walberg, H. J. (1994). Educational resilience in inner cities. M. C. Wang & E. W. Gordon (Eds.), Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects (s. 45–72). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Yaşar Ekici, F., Günhan, G. ve Anılan, Ş. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin iletişim beceriler. Uluslararası Aile ve Çocuk Dergisi,11, Kış-İlkbahar, 1-27 http://www.aceddergisi.com/dergilist.html adresinden erişildi. Yavuz, M., Özkaral, T. ve Yıldız, D. (2015). Uluslararası raporlarda öğretmen yeterlikleri ve öğretmen eğitimi. SDU International Journal of Educational Studies, 2(2), 60-71. Yıldırım, K. (2012). PİSA 2006 verilerine göre Türkiye'de eğitimin kalitesini belirleyen temel faktörler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 229-255. https://dergipark.org.tr/download/article-file/256484 adresinden erişildi. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları. Yıldız, N.G. ve Kurtova, C. (2017). Sınıf sorunlarına eylem araştırması ile çözüm arayışı. Elementary Education Online 16(1) 78-88.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Çalışma
Yazarlar

Canan Ünlü Bu kişi benim

Zelha Tunç Pekkan

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 36 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünlü, C., & Pekkan, Z. T. (2019). Okul Öncesi Sınıfında Olumlu Eğitim İklimi Geliştirmek için Durum Çalışması ile Çözüm Arayışı. Bogazici University Journal of Education, 36(2), 67-91.