Bu araştırma ile uyarlanabilir öğrenme ortamlarının, öğrencilerin akademik anlamda başarılarına olan etkisinin incelendiği deneysel çalışmaların toparlanarak uyarlanabilir öğrenme ortamlarının akademik başarı üzerine etkisinin tespit edilmesi ve araştırma bulgularının sentezlenmesi amaç edinilmiştir. Araştırma kapsamında yer alan çalışmalara, uyarlanabilir öğrenme ortamları, akademik başarı, kişiselleştirilmiş öğrenme ortamları gibi anahtar sözcükler kullanılarak “ERIC, Web of Science,Pro Quest Dissertations and These, YÖK Ulusal Tez Tarama Sistemi ve Google akademik” bilimsel veri tabanları kullanılarak ulaşılmıştır. Veri tabanlarından sistemli bir şekilde, uyarlanabilir öğrenme ortamlarının akademik başarıya etkisinin incelendiği 7 doktora tezi, 2 yüksek lisans tezi ve 7 makale olmak üzere toplam 16 çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmalardan elde edilen veriler “Comprehensive Meta-Analysis (CMA)” programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada meta analiz kapsamına alınan çalışmaların heterojenliğinden dolayı rastgele etkiler modeliyle etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Araştırmanın bulguları uyarlanabilir öğrenme ortamlarının akademik başarıya artı etki yaptığını göstermiştir
Çalışmamızın Meta-Analiz içerikte olup tarama sonucu oluşturulması sebebiyle Etik Kurul İzni Gerektirmeyen çalışmalar arasında yer aldığını beyan ederim.
Yazar Tuğba OĞUZ 'a ve danışmanımız Doç. Dr. Burcu DUMAN' a teşekkürler. Ayrıca imkan sağlayan dergi editörlerine de teşekkür ederim.
The primary aim of this study is to systematically compile experimental research examining the impact of adaptive learning environments on students’ academic achievement and to synthesize the findings through a comprehensive analysis. To this end, a thorough literature search was conducted across multiple academic databases—including ERIC, Web of Science, ProQuest Dissertations and Theses, the Turkish National Thesis Center (YÖK Ulusal Tez Merkezi), and Google Scholar—using keywords such as adaptive learning environments, academic achievement, and personalized learning. As a result of this screening process, a total of 16 studies meeting the inclusion criteria were identified: 7 doctoral dissertations, 2 master’s theses, and 7 peer-reviewed journal articles. For data analysis, the Comprehensive Meta-Analysis (CMA) software was employed, which is widely used to calculate overall effect sizes across multiple data sets in meta-analytical research. Given the heterogeneity among the included studies in terms of sample characteristics and implementation contexts, a random-effects model was adopted. This model accounts for potential variations across studies and allows for more generalizable conclusions. The findings indicate that adaptive learning environments have a statistically significant and positive impact on students’ academic achievement. These results highlight the effectiveness of student-centered, flexible learning approaches that consider individual differences, thereby underscoring the pedagogical value of adaptive technologies in education.
Adaptive learning environments Academic achievement meta-analysis
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
| Bölüm | Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 26 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 13 Mart 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi (BUJER)