This article presents the findings of a qualitative case study on the views and experiences of teachers and children who participated in the play-based "Play, Learn, Enjoy Self-Regulation Program" (PLE), which focuses on developing children's self-regulation skills. The participants are five volunteer public preschool teachers and five children representing the classrooms where the program was implemented. Data sources included semi-structured interview forms prepared for teachers and children, observation forms, and documents obtained from children's activities. The content analysis technique was used, and codes and themes were generated for data analysis. Teachers who participated in the PLE program believed the program was applicable, improved children's self-regulation skills, and contributed to their professional development. Children, however, stated that while they struggled with some of the program's activities, they enjoyed participating and remembered the games and stories better. The results were discussed in relation to the literature.
Teacher training preschool children Play Learn Enjoy Self-Regulation Program
Bu makale, çocukların öz-düzenleme becerilerini geliştirmeye odaklanan oyun temelli “Oyna, Öğren, Eğlen Öz-Düzenleme Programı”na (PLE) katılan öğretmen ve çocukların görüş ve deneyimlerine ilişkin nitel bir durum çalışmasının bulgularını sunmaktadır. Katılımcılar, 5 gönüllü kamu okul öncesi öğretmeni ve programın uygulandığı sınıfları temsil eden 5 çocuktan oluşmaktadır. Veri kaynakları öğretmenler ve çocuklar için hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formları, gözlem formları, çocukların etkinliklerinden elde edilen dokümanlardır. Veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiş, kod ve temalar oluşturulmuştur. PLE programının eğitimine katılan öğretmenler programın uygulanabilir olduğunu, çocukların öz-düzenleme becerilerini geliştirdiğini, mesleki gelişimlerine katkıları olduğunu düşünmekteydiler. Çocuklar ise programın bazı etkinliklerinde zorlandıklarını ama etkinliklere katılmaktan zevk aldıklarını ve etkinliklerdeki oyunları, hikâyeleri daha çok hatırladıklarını ifade etmişlerdir. Bulgular alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır.
Öğretmen eğitimi okul öncesi çocuğu Oyna Öğren Eğlen Öz-Düzenleme Programı
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 26 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
The previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . You can reach the past issues at the bottom part home page.