Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Emotional Intelligence Levels of Women Entrepreneurs in Samsun Province

Yıl 2022, , 106 - 115, 31.12.2022
https://doi.org/10.47257/busad.1219946

Öz

This study was conducted with the assumption that emotional intelligence would have a positive impact on women entrepreneurship, by perceiving the studies in support of emotional intelligence as a cause of the increase in success of women entrepreneurship. For this purpose, firstly, the concepts of “emotional intelligence” and “women entrepreneurship” were investigated and the impacts of emotional intelligence on the sub-dimensions of women entrepreneurship, “traditional-domestic women entrepreneurship”, “innovative women entrepreneurship” and “feminist women entrepreneurship” were examined. The research sample consists of 79 women entrepreneurs registered at Samsun Chamber of Commerce and Industry, selected by convenience sampling method from the population. In the performed analyses; the frequency (n) and percentage (%) values of the groups were simultaneously included by the demographic characteristics of the participants. Then, the scales used in the research study, reliability analyses, mean comparison tests, correlation analyses and simple linear regression analysis techniques were included. Again, it was examined whether or not a difference in attitudes of the participants existed in terms of demographic variables and the analysis results were interpreted. Consequently, it was determined that a positive relationship existed between emotional intelligence and women entrepreneurship in this study.

Kaynakça

  • AKPINAR, F. ve ALKIŞ, H. (2019), Duygusal Zeka ve Girişimcilik Eğilimi: Adıyaman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32), s. 341-379.
  • BRADBERRY, T. ve GREAVES, J. (2017), Duygusal Zeka 2.0, İstanbul: Sola Yayınları.
  • CARUSO, D. ve SALOVEY, P. (2007), Duygusal Zekâ Yöneticisi, İstanbul: Crea Yayıncılık.
  • CİNEL, M.O. ve OĞAN, E. (2021), İş Hayatında Duygusal Zekâ ve Kariyer Uyum Yeteneği Arasındaki İlişki, Alanya Akademik Bakış, 5 (1), s. 369-391.
  • CİNEL, M.O., KANDEMİR, H. ve KARADEMİR, D. (2018). Sosyal Zekanın Kadın Girişimciliği Üzerine Etkisi: Lisans Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Kadın Çalışmalarında Güncel Konular. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • ÇALIŞIR, G. (2016), İletişim ve Halkla İlişkiler Bağlamında Girişimcilik: Kadın Girişimcilik, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), s. 89-103.
  • DAVIS, M. (2008), Duygusal Zekanızı Ölçün, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • DOĞAN, S. ve OĞUZHAN, Y. (2015), Çalışanların Duygusal Zekâ Düzeylerinin İşten Ayrılma Niyetlerine Etkisi Üzerine Bir Çalışma, Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (2), s. 1-12.
  • DURAK, İ. (2018), Girişimcilik Niyeti ile Duygusal Zekâ ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (1), s. 281-297.
  • ECEVİT, Y. (1993), Kadın Girişimcilerin Yaygınlaşmasına Yönelik Bir Model Önerisi, Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar (s. 15-35). Ankara.
  • ERTÜRK, Y. (1993), Girişimcilikte Örgütlü Dayanışma Yaklaşımı: Hindistan’dan Bir Örnek, Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar (s. 43-47). Ankara
  • GOFFEE, R. ve SCASE, R. (1992), Kadınlar İş Başında, İstanbul: Eti Yayıncılık.
  • GOLEMAN, D. (2018), İşbaşında Duygusal Zekâ, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • GOLEMAN, D. (2019), Duygusal Zeka Neden IQ'dan Daha Önemlidir?, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • GÜRBÜZ, S. ve YÜKSEL, M. (2008), Çalışma Ortamında Duygusal Zekâ: İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Bazı Demografik Özelliklerle İlişkisi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (2), 174-190.
  • İSMEN, E. (2004), Duygusal Zekâ ve Aile İşlevleri Arasındaki İlişki, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (11), s. 55-75.
  • KAGİDER, (2008), Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği: Sorunlar, Öncelikler ve Çözüm Önerileri, Temmuz, Yayın No: TÜSİAD-T/2008-07/468.
  • KAHRAMAN, Ü.G. (2017), Kadın Girişimciler Üzerinde Ulusal Kültürel Etki: Batı Akdenizli Kadın Girişimciler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MERLEVEDE, P., VANDAMME, R. ve BRIDOUX, D. (2006), 7 Adımda Duygusal Zekâ, İstanbul: Omega Yayınları.
  • MORÇiN, S. E. (2013), Türk Kültüründe Kadın Girişimciliği: Kavramsal Bir Değerlendirme, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8 (2), s. 167-190.
  • R Core Team R: (2020), A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna. Austria.
  • ROSSEEL, L. (2012), An R Package For Structural Equation Modeling And More. Version 0.5–12 (BETA), Journal of Statistical Software, 48 (2), s. 1-36.
  • SABANCI, G. (2009). Duygusal Zeka ve Kadınlar, 12 Ekim 2022 tarihinde Hürriyet Gazetesi: https://www.hurriyet.com.tr/duygusal-zeka-ve-kadinlar-12289231 adresinden alındı.
  • SABUNCUOĞLU, Z. ve TÜZ, M. (2013), Örgütsel Davranış, Bursa: Aktüel Yayınları.
  • SALOVEY, P. ve MAYER, J. (1990), Emotional İntelligence, İmagination,Cognition And Personality, 9 (3), s. 185-211. SARTORIUS, M. (1999), Kadınlarda Duygusal Zekâ, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • TATAR, A., TOK, S., TEKİN B. M. ve SALTUKOĞU, G.. (2017), Asıl Form Schutte Duygusal Zekâ Testinin Türkçe'ye Çevirisi ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18 (2), s. 139-146.
  • TİMUROĞLU, K. ve AKPUNAR, E. (2017), Duygusal Zekânın Girişimcilik Niyeti Üzerine Etkisi, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31 (4), s. 875-894.
  • YELKİKALAN, N. (2006), 21. Yüzyılda Girişimcinin Yeni Özelliği: Duygusal Zekâ, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), s. 39-51.
  • YILMAZ, A. ve KURŞUN, B. (2017). İstanbul Kadın Girişimcilik: Türkiye’de Kadınları Girişimci Olmaya Yönelten Sebepler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Kongresi (Usak’17) Bildiri Kitapçığı.
  • YORULMAZ, N. (2022). Kadın Girişimcilerin Toplum Kalkınmasındaki Önemi, 26 Eylül 2022 tarihinde Egeninsesi Gazetesi: http://www.egeninsesi.com/ adresinden alındı.

Samsun İli Kadın Girişimcilerin Duygusal Zeka Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 106 - 115, 31.12.2022
https://doi.org/10.47257/busad.1219946

Öz

Duygusal zekâyı desteklemeye yönelik çalışmalar kadın girişimcilikte başarının artmasına sebep olarak görülerek, duygusal zekânın kadın girişimcilik üzerinde pozitif etki oluşturacağı varsayımı ile bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla öncelikle “duygusal zeka” ve “kadın girişimciliği” kavramları incelenmiş ve duygusal zekanın kadın girişimciliğin alt boyutları olan “geleneksel-evcimen kadın girişimcilik”, “yenilikçi kadın girişimcilik” ve “feminist kadın girişimcilik” üzerindeki etkileri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, evren içerisinde kolayda örneklem yöntemi ile seçilen, Samsun Ticaret ve Sanayi Odasına kayıtlı 79 kadın girişimci oluşturmaktadır. Yapılan analizlerde; katılımcıların demografik özelliklerine göre gruplara ait frekans (n) ve yüzde (%) değerlerine birlikte yer verilmiştir. Daha sonra araştırma kapsamında kullanılan ölçekler, güvenilirlik analizleri, ortalama karşılaştırma testleri, ilgileşim analizleri ve basit doğrusal regresyon analizi teknikleri yer almaktadır. Yine araştırmaya katılanların demografik değişkenler açısından tutum farklılığı olup olmadığı incelenmiş ve elde edilen analiz sonuçları yorumlanmıştır. Sonuç olarak yapılan bu çalışmada duygusal zekâ ile kadın girişimcilik arasında pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AKPINAR, F. ve ALKIŞ, H. (2019), Duygusal Zeka ve Girişimcilik Eğilimi: Adıyaman Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32), s. 341-379.
  • BRADBERRY, T. ve GREAVES, J. (2017), Duygusal Zeka 2.0, İstanbul: Sola Yayınları.
  • CARUSO, D. ve SALOVEY, P. (2007), Duygusal Zekâ Yöneticisi, İstanbul: Crea Yayıncılık.
  • CİNEL, M.O. ve OĞAN, E. (2021), İş Hayatında Duygusal Zekâ ve Kariyer Uyum Yeteneği Arasındaki İlişki, Alanya Akademik Bakış, 5 (1), s. 369-391.
  • CİNEL, M.O., KANDEMİR, H. ve KARADEMİR, D. (2018). Sosyal Zekanın Kadın Girişimciliği Üzerine Etkisi: Lisans Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Kadın Çalışmalarında Güncel Konular. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • ÇALIŞIR, G. (2016), İletişim ve Halkla İlişkiler Bağlamında Girişimcilik: Kadın Girişimcilik, Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), s. 89-103.
  • DAVIS, M. (2008), Duygusal Zekanızı Ölçün, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • DOĞAN, S. ve OĞUZHAN, Y. (2015), Çalışanların Duygusal Zekâ Düzeylerinin İşten Ayrılma Niyetlerine Etkisi Üzerine Bir Çalışma, Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (2), s. 1-12.
  • DURAK, İ. (2018), Girişimcilik Niyeti ile Duygusal Zekâ ve Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Arasındaki İlişki: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (1), s. 281-297.
  • ECEVİT, Y. (1993), Kadın Girişimcilerin Yaygınlaşmasına Yönelik Bir Model Önerisi, Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar (s. 15-35). Ankara.
  • ERTÜRK, Y. (1993), Girişimcilikte Örgütlü Dayanışma Yaklaşımı: Hindistan’dan Bir Örnek, Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar (s. 43-47). Ankara
  • GOFFEE, R. ve SCASE, R. (1992), Kadınlar İş Başında, İstanbul: Eti Yayıncılık.
  • GOLEMAN, D. (2018), İşbaşında Duygusal Zekâ, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • GOLEMAN, D. (2019), Duygusal Zeka Neden IQ'dan Daha Önemlidir?, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • GÜRBÜZ, S. ve YÜKSEL, M. (2008), Çalışma Ortamında Duygusal Zekâ: İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Bazı Demografik Özelliklerle İlişkisi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (2), 174-190.
  • İSMEN, E. (2004), Duygusal Zekâ ve Aile İşlevleri Arasındaki İlişki, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (11), s. 55-75.
  • KAGİDER, (2008), Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği: Sorunlar, Öncelikler ve Çözüm Önerileri, Temmuz, Yayın No: TÜSİAD-T/2008-07/468.
  • KAHRAMAN, Ü.G. (2017), Kadın Girişimciler Üzerinde Ulusal Kültürel Etki: Batı Akdenizli Kadın Girişimciler Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MERLEVEDE, P., VANDAMME, R. ve BRIDOUX, D. (2006), 7 Adımda Duygusal Zekâ, İstanbul: Omega Yayınları.
  • MORÇiN, S. E. (2013), Türk Kültüründe Kadın Girişimciliği: Kavramsal Bir Değerlendirme, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8 (2), s. 167-190.
  • R Core Team R: (2020), A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna. Austria.
  • ROSSEEL, L. (2012), An R Package For Structural Equation Modeling And More. Version 0.5–12 (BETA), Journal of Statistical Software, 48 (2), s. 1-36.
  • SABANCI, G. (2009). Duygusal Zeka ve Kadınlar, 12 Ekim 2022 tarihinde Hürriyet Gazetesi: https://www.hurriyet.com.tr/duygusal-zeka-ve-kadinlar-12289231 adresinden alındı.
  • SABUNCUOĞLU, Z. ve TÜZ, M. (2013), Örgütsel Davranış, Bursa: Aktüel Yayınları.
  • SALOVEY, P. ve MAYER, J. (1990), Emotional İntelligence, İmagination,Cognition And Personality, 9 (3), s. 185-211. SARTORIUS, M. (1999), Kadınlarda Duygusal Zekâ, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • TATAR, A., TOK, S., TEKİN B. M. ve SALTUKOĞU, G.. (2017), Asıl Form Schutte Duygusal Zekâ Testinin Türkçe'ye Çevirisi ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18 (2), s. 139-146.
  • TİMUROĞLU, K. ve AKPUNAR, E. (2017), Duygusal Zekânın Girişimcilik Niyeti Üzerine Etkisi, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31 (4), s. 875-894.
  • YELKİKALAN, N. (2006), 21. Yüzyılda Girişimcinin Yeni Özelliği: Duygusal Zekâ, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1(2), s. 39-51.
  • YILMAZ, A. ve KURŞUN, B. (2017). İstanbul Kadın Girişimcilik: Türkiye’de Kadınları Girişimci Olmaya Yönelten Sebepler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Kongresi (Usak’17) Bildiri Kitapçığı.
  • YORULMAZ, N. (2022). Kadın Girişimcilerin Toplum Kalkınmasındaki Önemi, 26 Eylül 2022 tarihinde Egeninsesi Gazetesi: http://www.egeninsesi.com/ adresinden alındı.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Büşra Kuru Uzun Bu kişi benim 0000-0003-2716-2993

Mehmet Ozan Cinel 0000-0003-4606-8097

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Kabul Tarihi 24 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kuru Uzun, B., & Cinel, M. O. (2022). Samsun İli Kadın Girişimcilerin Duygusal Zeka Düzeylerinin İncelenmesi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 106-115. https://doi.org/10.47257/busad.1219946