BibTex RIS Kaynak Göster

Lisans Düzeyindeki Turizm Rehberliği Öğrencilerinin Mesleğe Dönük Tutumlarına Göre Kümelendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 2, 48 - 66, 01.12.2017

Öz

Çalışmanın amacı, lisans düzeyinde turizm rehberliği eğitimi alan öğrencilerin mesleğe dönük tutumlarına göre kümelendirilmeleri ve profilerinin ortaya konmasıdır. Veriler, literatüre dayalı geliştirilen bir anketin Türkiye’de lisans düzeyinde turizm rehberliği eğitimi alan 1105 öğrenciye uygulanmasıyla derlenmiştir. Anketler, öğrencilere 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında, turizm rehberliği bölümlerinde görevli öğretim elemanlarının yardımıyla, sınıf bazında kota örneklemesine göre yüz yüze uygulanmıştır. Veriler faktör, iki aşamalı kümeleme ve ki-kare analizine tabi tutulmuştur. Öğrencilerin mesleğe dönük tutumlarının tek boyutlu bir yapı sergileyerek toplam varyansın %40,5'ini açıkladığı tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin mesleğe dönük tutumlarına göre üç kümeye ayrıldıkları belirlenmiş olup; kümeler, "kararsızlar” ( =3,1139), “rehberliği sevenler”( =3,9931) ve “rehberlik sevdalıları” ( =4,7273) olarak adlandırılmıştır. Sınıflar ve staj yapıp yapmama ile kümeler arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Üst sınıflara doğru ilerlerken rehberlik sevdalılığı oranlarının düşme ve kararsızlığın ise artma eğiliminde olduğu anlaşılmaktadır

Kaynakça

  • Aksu, A. A., ve Köksal, C. D. (2005). Perceptions and attitudes of tourism in Turkey. International Journal of Contemporary Hospitality , 12, 436- 447. Airey, D., ve Frontistis, A. (1997).
  • Airey, D., ve Frontistis, A. (1997). Attitudes to careers in tourism: An Anglo Greekcomparison. Tourism Management, 18, 149– 158.
  • Akyol, A., Aslan, D. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 51-60.
  • Aymankuy, Y., ve Aymankuy, Ş. (2013). Turizm işletmeciliği eğitimi alan öğrencilerin turizm sektöründeki istihdam ile ilgili görüşleri ve sektördeki kariyer beklentileri (Balıkesir Üniversitesi İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği), Akademik Bakış Dergisi, 35, 1-21. Turizm
  • Bahcelerli, N. M., ve Sucuoglu, E. (2015). Undergraduate tourism students’ opinions regarding the work conditions in the tourism industry. Procedia Economics and Finance, 26, 1130- 1135.
  • Baltacı, F., Üngüren, E., Avsallı, H., ve Demirel, O. N. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin eğitim memnuniyetlerinin geleceğe yönelik bakış açılarının belirlenmesine y önelik bir araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakülte Dergisi, 4 (1), 17-25.
  • Barron, P., Maxwell, G., Broadbridge, A., ve Ogden, S. (2007). Careers in hospitality management generation Y’s Journal of Hospitality and Tourism Management, 14 (2), 119-128.
  • Boylu, Y. (2009). Anadolu otelcilik ve turizm meslek lisesi öğrencilerinin öğrenim gördükleri okullara ilişkin beklenti ve değerlendirmeleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 933- 954.
  • Chen, S.J., Chu, K.H. ve Wu, W. C. (2000). Tourism students’ perceptions of work values: a case of Taiwanese universities. International journal contemporary hospitality management, 12 (6), 360- 365.
  • Çatı, K., ve Bilgin, Y. (2013). Turizm lisans öğrencilerinin turizm sektöründe çalışma eğilimleri. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14 (1), 23- 45.
  • Çemrek, F., ve Yılmaz, F. (2010). Turizm ve otel işletmeciliği ile aşçılık öğrencilerinin uygulamalı mutfak dersleri hakkında tutum ve düşüncelerini ölçmeye yönelik bir uygulama. Dergisi, 12 (2), 203-220. Sosyal Bilimler
  • Çimen, H. (2008). Turizm lisans öğrencilerinin mesleki yönelimleri: akçakoca turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (19), 194- 202.
  • Çokluk ,Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: PEGEM Akademi
  • Emir, O., Pelit, E., ve Arslan, S. (2010). Turizm alanında önlisans eğitimi alan öğrencilerin staj öncesi ve sonrası görüşlerinin karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (33), 141- 165.
  • Erdem, B. (2010). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin otel işletmelerinin animasyon bölümüne yönelik tutumları: ampirik bir araştıma. Ege Akademilk Bakış, 10 (3), 1085-1113.
  • Erdinç, S. B. ve Kahraman, S. (2012). Turizm mesleğine seçme nedenlerinin incelenmesi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi. 12-15 Nisan. 229- 237.
  • Jenkins, A. K. (2001). Making a career of it? Hospitality students’future perspective: an Anglo-Dutch study. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13, 13-20.
  • King, B., McKercher, B., ve Waryszak, R. (2003). A comparative study of hospitality and tourism graduates in Australia and Hong Kong. International Journal of Tourism Research. 5, 409–420.
  • King, P. W.Y., ve Hang, F. K. W. (2011). Career perceptions of undergraduate gaming management students. Journal of Teaching in Travel ve Tourism, 11, 367-391.
  • Kozak, İ., ve Kızılırmak, İ. (2001). Türkiye’ de meslek yüksekokulu otelcilik programı öğrencilernn turizm sektörüne yönelk tutumlarının demogrfik değişkenlere göre değişimi. Anatolia Turizm ve Araştırma Dergisi, 12, 9-16.
  • Köroğlu, Ö. ve Gezen, T. (2012). Turizm Rehberliği Eğitimi Alan Öğrencilerin Sosyal Becerileri İle Stres Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. 13. Ulusal Turizm Kongresi, Antalya.
  • Köroğlu, Ö. (2014). Meslek seçimi ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi: turizm rehberliği öğrencileri Süleyman Demirel Üniversitesi Dergisi, 19 (2), 137- 157.
  • üzerine bir araştırma.
  • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
  • Kurnaz, A., Kurnaz, A. H.,ve Kılıç, B. (2014). Önlisans düzeyinde eğitim alan aşçılık programı öğrencilerinin mesleki tutumlarının belirlenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 41-61.
  • Kuşluvan, S., Kuşluvan, Z. (2000). Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21, 251-269.
  • Kuzgun, Y. (1994). Çağdaşinsanın en önemli kararı meslek seçimi, bilim ve teknik.26Kasım2016tarihindehttp://vizyon21yy.com/documan/eğitim_o gretim/rehberlik/mesleki_tanitim/Meslek _Secimi.pdf,tarihinde adresinden erişildi.
  • Lam, T. ve Ching, L. (2007). An exploratory study of internship program: the case of Hong Kong students. Hospitality Management, 26, 336- 351
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personel Psychology, 28,563- 575.
  • Maxwell, J. C. (1996). Kazanan tutum. (Çev. U. Kaplan). İstanbul: Sistem yayıncılık.
  • Olcay, A., ve Çelik, Z. (2010). Turizm ve otel işletmeciliği programında öğrenim gören öğrencilerin otelcilik mesleğine ilişkin algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 279- 301.
  • Özdemir, B., Aktaş, A., ve Altıntaş, V. (2005). Turizm ve otelcilik eğitimi görmekte olan lisans düzeyinde öğrencilerin otel işletmelerinin yiyecek- içecek bölümüne yönelik tutumları. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 46 -58.
  • Richardson, S. (2008). Undergraduate tourism and hospitality students’ attitudes towards a career in the industry: Apreliminary investigation. Journal of Teaching in Travel and Tourism, 8(1), 23–46.
  • Richardson, S. (2009). Undergraduates’ perceptions of tourism and hospitality as a career choice. International Journal of Hospitality Management, 28, 382–388.
  • Richardson, S. (2010). Tourism and hospitality students’ perceptions of a career in the industry: acomparison of domestic (Australian students and international students studying in Australia. Journal of Hospitality and Tourism Management, 17, 1–11.
  • Richardson, S., ve Butler, G. (2012) Attitudes of Malaysian Tourism and Hospitality Students' towards a Career in the Industry. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(3), 262- 276.
  • Roney, S. A., ve Öztin, P. (2007). Career perceptions of undergraduate tourism students: A case study in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport, ve Tourism Education, 6(1), 4-18.
  • Sabuncuoğlu, Z., ve Tüz, M. V. (2013). Örgütsel davranış. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Sarıışık, M. (2007). Turizm sektöründe meslek sahibi olmaya yönelten etkenler meslek yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(2), 143-160.
  • Sibson, R., Abbas, A., Riaz, F., ve Nazir, R. (2011). Career choice perceptions of undergraduate event, sport and recreation management students: An Australian case study, Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 10(2), 50-60.
  • Şahin, S., ve Acun, A. (2016). Turizm rehberliği öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(2), 563- 580.
  • Tolga, Ö., Korkmaz, H., ve Atay, L. (2015). Lisans düzeyinde turist rehberliği öğrencilerinin mesleki tutumlarına yönelik bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(2), 26-41.
  • Wang, S. (2014). Tourism career perceptions and implications, a case study of Chinese undergraduate students. Tourism Today, 14, 57- 67.
  • Yılmaz, Ö. G. (2011). Lisans düzeyinde turist rehberliği eğitimi alan öğrencilerin mesleğe bakış açılarının belirlenmesine yönelik biraraştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (26), 281-198.
  • Zopiatis, A., ve Kyprianou, G. (2006). Perceptions and attitudes toward the hospitality professions in Cyprus. Tourism Today, 33-46.

Clusterıng The Undergraduate Students of Tourism Guıdance Based on Their Occupational Attitudes

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 2, 48 - 66, 01.12.2017

Öz

ABSTRACT: This study aims at clustering and profiling the undergraduate students
of tourism guidance according to their occupational attitudes. The data were
collected by applying a questionnaire based on the literature to 1105 students who
received tourism guidance education at undergraduate level in Turkey The
questionnaires were applied to the students face to face with the help of the lecturers
in the tourism guidance departments in the spring semester of 2016-2017 academic
year, according to quota sampling based on class. The data were subjected to
factor, two-step cluster and chi-square analysis. It has been found out that the
occupational attitudes of the students explain 40,5% of the total variance by
displaying a one dimensional structure. It was also determined that students were clustered into three groups according to their occupational attitudes, named
"undecided"( =3,1139), "guidance lovers" ( =3,9931) and "fans of guidance"
( =4,7273).There were significant relationships between the clusters, and the
classes and having completed internships or not. It is understood that as the students
move towards the upper classes, the rate of being fans of guidence tend to decrease
while that of undecided students increase

Kaynakça

  • Aksu, A. A., ve Köksal, C. D. (2005). Perceptions and attitudes of tourism in Turkey. International Journal of Contemporary Hospitality , 12, 436- 447. Airey, D., ve Frontistis, A. (1997).
  • Airey, D., ve Frontistis, A. (1997). Attitudes to careers in tourism: An Anglo Greekcomparison. Tourism Management, 18, 149– 158.
  • Akyol, A., Aslan, D. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 51-60.
  • Aymankuy, Y., ve Aymankuy, Ş. (2013). Turizm işletmeciliği eğitimi alan öğrencilerin turizm sektöründeki istihdam ile ilgili görüşleri ve sektördeki kariyer beklentileri (Balıkesir Üniversitesi İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği), Akademik Bakış Dergisi, 35, 1-21. Turizm
  • Bahcelerli, N. M., ve Sucuoglu, E. (2015). Undergraduate tourism students’ opinions regarding the work conditions in the tourism industry. Procedia Economics and Finance, 26, 1130- 1135.
  • Baltacı, F., Üngüren, E., Avsallı, H., ve Demirel, O. N. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin eğitim memnuniyetlerinin geleceğe yönelik bakış açılarının belirlenmesine y önelik bir araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakülte Dergisi, 4 (1), 17-25.
  • Barron, P., Maxwell, G., Broadbridge, A., ve Ogden, S. (2007). Careers in hospitality management generation Y’s Journal of Hospitality and Tourism Management, 14 (2), 119-128.
  • Boylu, Y. (2009). Anadolu otelcilik ve turizm meslek lisesi öğrencilerinin öğrenim gördükleri okullara ilişkin beklenti ve değerlendirmeleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 933- 954.
  • Chen, S.J., Chu, K.H. ve Wu, W. C. (2000). Tourism students’ perceptions of work values: a case of Taiwanese universities. International journal contemporary hospitality management, 12 (6), 360- 365.
  • Çatı, K., ve Bilgin, Y. (2013). Turizm lisans öğrencilerinin turizm sektöründe çalışma eğilimleri. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14 (1), 23- 45.
  • Çemrek, F., ve Yılmaz, F. (2010). Turizm ve otel işletmeciliği ile aşçılık öğrencilerinin uygulamalı mutfak dersleri hakkında tutum ve düşüncelerini ölçmeye yönelik bir uygulama. Dergisi, 12 (2), 203-220. Sosyal Bilimler
  • Çimen, H. (2008). Turizm lisans öğrencilerinin mesleki yönelimleri: akçakoca turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (19), 194- 202.
  • Çokluk ,Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: PEGEM Akademi
  • Emir, O., Pelit, E., ve Arslan, S. (2010). Turizm alanında önlisans eğitimi alan öğrencilerin staj öncesi ve sonrası görüşlerinin karşılaştırılması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (33), 141- 165.
  • Erdem, B. (2010). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin otel işletmelerinin animasyon bölümüne yönelik tutumları: ampirik bir araştıma. Ege Akademilk Bakış, 10 (3), 1085-1113.
  • Erdinç, S. B. ve Kahraman, S. (2012). Turizm mesleğine seçme nedenlerinin incelenmesi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi. 12-15 Nisan. 229- 237.
  • Jenkins, A. K. (2001). Making a career of it? Hospitality students’future perspective: an Anglo-Dutch study. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13, 13-20.
  • King, B., McKercher, B., ve Waryszak, R. (2003). A comparative study of hospitality and tourism graduates in Australia and Hong Kong. International Journal of Tourism Research. 5, 409–420.
  • King, P. W.Y., ve Hang, F. K. W. (2011). Career perceptions of undergraduate gaming management students. Journal of Teaching in Travel ve Tourism, 11, 367-391.
  • Kozak, İ., ve Kızılırmak, İ. (2001). Türkiye’ de meslek yüksekokulu otelcilik programı öğrencilernn turizm sektörüne yönelk tutumlarının demogrfik değişkenlere göre değişimi. Anatolia Turizm ve Araştırma Dergisi, 12, 9-16.
  • Köroğlu, Ö. ve Gezen, T. (2012). Turizm Rehberliği Eğitimi Alan Öğrencilerin Sosyal Becerileri İle Stres Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. 13. Ulusal Turizm Kongresi, Antalya.
  • Köroğlu, Ö. (2014). Meslek seçimi ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi: turizm rehberliği öğrencileri Süleyman Demirel Üniversitesi Dergisi, 19 (2), 137- 157.
  • üzerine bir araştırma.
  • İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
  • Kurnaz, A., Kurnaz, A. H.,ve Kılıç, B. (2014). Önlisans düzeyinde eğitim alan aşçılık programı öğrencilerinin mesleki tutumlarının belirlenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 41-61.
  • Kuşluvan, S., Kuşluvan, Z. (2000). Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21, 251-269.
  • Kuzgun, Y. (1994). Çağdaşinsanın en önemli kararı meslek seçimi, bilim ve teknik.26Kasım2016tarihindehttp://vizyon21yy.com/documan/eğitim_o gretim/rehberlik/mesleki_tanitim/Meslek _Secimi.pdf,tarihinde adresinden erişildi.
  • Lam, T. ve Ching, L. (2007). An exploratory study of internship program: the case of Hong Kong students. Hospitality Management, 26, 336- 351
  • Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personel Psychology, 28,563- 575.
  • Maxwell, J. C. (1996). Kazanan tutum. (Çev. U. Kaplan). İstanbul: Sistem yayıncılık.
  • Olcay, A., ve Çelik, Z. (2010). Turizm ve otel işletmeciliği programında öğrenim gören öğrencilerin otelcilik mesleğine ilişkin algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 279- 301.
  • Özdemir, B., Aktaş, A., ve Altıntaş, V. (2005). Turizm ve otelcilik eğitimi görmekte olan lisans düzeyinde öğrencilerin otel işletmelerinin yiyecek- içecek bölümüne yönelik tutumları. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 46 -58.
  • Richardson, S. (2008). Undergraduate tourism and hospitality students’ attitudes towards a career in the industry: Apreliminary investigation. Journal of Teaching in Travel and Tourism, 8(1), 23–46.
  • Richardson, S. (2009). Undergraduates’ perceptions of tourism and hospitality as a career choice. International Journal of Hospitality Management, 28, 382–388.
  • Richardson, S. (2010). Tourism and hospitality students’ perceptions of a career in the industry: acomparison of domestic (Australian students and international students studying in Australia. Journal of Hospitality and Tourism Management, 17, 1–11.
  • Richardson, S., ve Butler, G. (2012) Attitudes of Malaysian Tourism and Hospitality Students' towards a Career in the Industry. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(3), 262- 276.
  • Roney, S. A., ve Öztin, P. (2007). Career perceptions of undergraduate tourism students: A case study in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport, ve Tourism Education, 6(1), 4-18.
  • Sabuncuoğlu, Z., ve Tüz, M. V. (2013). Örgütsel davranış. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Sarıışık, M. (2007). Turizm sektöründe meslek sahibi olmaya yönelten etkenler meslek yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir çalışma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(2), 143-160.
  • Sibson, R., Abbas, A., Riaz, F., ve Nazir, R. (2011). Career choice perceptions of undergraduate event, sport and recreation management students: An Australian case study, Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 10(2), 50-60.
  • Şahin, S., ve Acun, A. (2016). Turizm rehberliği öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(2), 563- 580.
  • Tolga, Ö., Korkmaz, H., ve Atay, L. (2015). Lisans düzeyinde turist rehberliği öğrencilerinin mesleki tutumlarına yönelik bir araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 12(2), 26-41.
  • Wang, S. (2014). Tourism career perceptions and implications, a case study of Chinese undergraduate students. Tourism Today, 14, 57- 67.
  • Yılmaz, Ö. G. (2011). Lisans düzeyinde turist rehberliği eğitimi alan öğrencilerin mesleğe bakış açılarının belirlenmesine yönelik biraraştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (26), 281-198.
  • Zopiatis, A., ve Kyprianou, G. (2006). Perceptions and attitudes toward the hospitality professions in Cyprus. Tourism Today, 33-46.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA84GR25SM
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Celil Çakıcı

Seçkin Eser Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakıcı, C., & Eser, S. (2017). Lisans Düzeyindeki Turizm Rehberliği Öğrencilerinin Mesleğe Dönük Tutumlarına Göre Kümelendirilmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 48-66.