Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN YABANCI DİL KONUŞMASINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERE İLİŞKİN PAYDAŞ SESLERİ

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 100 - 129, 30.12.2024
https://doi.org/10.35452/caless.1525414

Öz

Araştırmanın temel amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin yabancı dil konuşmalarını etkileyen faktörleri paydaş görüşleri doğrultusunda incelemektir. Nitel yaklaşıma dayalı çoklu durum çalışması olarak yapılan araştırma biri devlet, diğeri özel okulu olmak üzere farklı sosyo-ekonomik düzeylerden iki okuldan toplam sekiz öğretmen, 16 öğrenci, sekiz veli ile iki dil eğitimcisi akademisyen ile yürütülmüştür. Ayrıca, doküman incelemesi yoluyla önceki ve güncel öğretim programları arasındaki çalışma odağıyla ilgili hususlar betimsel olarak incelenmiştir. Bu açıdan program değerlendirme çalışması olarak da kabul edilebilir. Katılımcılardan elde edilen görüşme verileri içerik analizi yoluyla çözümlenmiş ve yedi farklı temaya ulaşılmıştır. Bulgular öğretim programının öğretmenler tarafından İngilizce konuşma becerileri açısından genel olarak etkili ve yeterli bulunduğunu gösteriyor olsa da; özel okul öğretmenlerinin resmi program yanında ekstra etkinlik ve materyallerle daha etkili bir İngilizce eğitimi sunduğunu göstermektedir. İngilizce konuşmaya etki eden program dışı faktörler olarak öğretmen etkisi, olumsuz akran etkisi, öğrencilerin yabancı dile karşı ilgisi, sosyo-ekonomik çevre ve öğrencilerin bireysel farklılıkları gibi çeşitli bulgular tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda etkili program okuryazarlığı, öğretmenlerin dil eğitiminde ve daha özelde konuşma becerilerine yönelik güncel-bilimsel araştırmaları takip etmeleri; sınıf ortamında İngilizce dilini günlük hayatta kullanmaya yönelik etkinlikleri çeşitlendirmeleri gerektiği önerilerinde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akyıldız, S. (2020). Eğitim programı okuryazarlığı kavramının kavramsal yönden analizi: Bir ölçek geliştirme çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 315-332. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/article/554205
  • Altın, M. ve Saracaloğlu, A. (2019). The effect of quantum learning model on foreign language speaking skills, speaking anxiety and self-efficacy of secondary school students. Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 15(3), 1083-1104. https://doi.org/10.17263/jlls.631550
  • Aslan, S. & Gürlen, E. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 171-186 https://doi.org/10.29299/kefad.2018.20.01.006
  • Balemir, S. H. (2009). The sources of foreign language speaking anxiety and the relationship between proficiency level and degree of foreign language speaking anxiety, [Doctoral Dissertation, Bilkent University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(1), 1-15. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeusbed/issue/30008/290583
  • Barın, M. (1997). Dinleme-konuşma becerilerinin önemi, dil öğretimine katkıları ve Atatürk Üniversitesi İngiliz Dili bölümleri’nde uygulanışı. [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bergil, A. S. (2010). İngilizce öğretiminde konuşma becerilerini geliştirmeye yönelik alternatif bir teknik: Yaratıcı drama, [Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bolat, Y. (2017). Eğitim programı okuryazarlığı kavramı ve eğitim programı okuryazarlığı ölçeği. Turkish Studies, 12(18), 121-138. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12103
  • Bozok, D. (2018). Investigating speaking anxiety of university EFL students: The case of instructors and students. [Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. Longman.
  • Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching. White Plains, NY: Longman.
  • Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge University Press.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon.
  • Değer, A. C. ve Fidan, Ö. (2004). İkinci dilde okuma alt becerilerinin geliştirilmesine yönelik malzeme oluşturma-geliştirme önerileri. Dil Dergisi, 12(18). 121-138 http://dx.doi.org/10.1501/Dilder_0000000021
  • Demirel, Ö. (2012). Yabancı dil öğretimi. Pegem Akademi.
  • Elsharkawy, N. (2019). An investigation into the factors that lead to speaking anxiety among EFL learners. International Journal of Media Culture and Literature, 5(1), 27-44. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijmcl/issue/47210/536521
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Esin, T. (2012). Speaking as a skill in second language teaching. [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.,
  • Gardner, R. C. and MacIntyre, P. D. (1993). On the measurement of affective variables in second language learning. Language Learning, 43(2), 157-194. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1467-1770.1992.tb00714.x
  • Gökmen, N. (2014). Inefficiency of English language teaching in Turkey. http://learning2teachenglish.wordpress.com/2014/04/27/why-cant-we-speak-english-2/
  • Haidara, Y. (2016). Psychological factors affecting English speaking performance for the English learners in Indonesia. Universal Journal of Educational Research, 4(7), 1501-1505. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2016.040701
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. and Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132. https://doi.org/10.2307/327317
  • Kıroğlu, K. (2008). Yeni ilköğretim programları: (1-5.Sınıflar). Pagema Yayıncılık.
  • Koç, N. (1992). Açıklamalı dilbilgisi terimleri sözlüğü. İnkılâp Kitabevi.
  • Kondal, S. (2009). İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin yabancı dilde konuşma becerilerinin diğer dilsel becerilere göre gelişim geriliği. [Yüksek Lisans Tezi,Trakya Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Köçeri, K (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin yabancı dilde konuşma motivasyonlarını etkileyen faktörler. [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Mccutcheon, Gail (1997). Curriculum and the work of teachers. The Curriculum Studies Reader. (ed. D. J. Flanders & S. J. Thornton). Routledge.
  • Meb, (2006). İlköğretim İngilizce dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Meb, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) İngilizce Dersi (2, 3,4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı.
  • Meb, (2018). İngilizce dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar).
  • Meighan, Roland (1994). A sociology of educating (2nd ed.). Cassell Educational Ltd.
  • Merzifonluoğlu, A. (2014). An Investigation into english speaking problems of students at ELT department, Ataturk University. [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Metin, M. (Ed.), (2015). Kuramdan uygulamaya bilimsel araştırma yöntemleri.Pegem Yayıncılık
  • Moeller, A. K, Catalano, T. (2015). Foreign language teaching and learning. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Second Edition, 2015, pp. 327–33. https://core.ac.uk/download/33144931.pdf
  • Nunan, D. (1987). Communicative language teaching: Making It Work. ELT Journal, 41(2), 136-45. https://doi.org/10.1093/elt/41.2.136
  • Özdemir, M. S. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye'de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-149. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13712/166017
  • Özkan, C. (2019). The relationship between students' success and their level of foreign language anxiety and the primary sources of foreign language speaking anxiety. [Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications.
  • Richards, J. C. (2008). Teaching listening and speaking: From theory to practice (1st ed). Cambridge University Press.
  • Sallabaş, M. E. (2008). Relationship between 8th grade secondary school students’ reading attitudes and reading comprehension skills. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 9(16), 141-155. https://www.researchgate.net/publication/41764837_Relationship_between_8th_Grade_Secondary_School_Students'_Reading_Attitudes_and_Reading_Comprehension_Skills
  • Tebliğler Dergisi (1997). İlköğretim Okulu 4 ve 5.Sınıf (İngilizce) Öğretim Programı. Ekim, Sayı 144, 2481. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı.
  • Ur, P. (1992). A course in language teaching: Practice and theory. Cambridge University Press.
  • Ur, P. (1996). A course in language teaching: Practice and theory. Cambridge University Press.
  • Üstündağ, T. (1998). Yabancı dil ögretim uygulamalarında bir yöntem olarak yaratıcı dramanın yeri. Dil Dergisi, 66, 27-33. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31317
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2008). Sözcük tekrar tekniğinin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/256321
  • Yılmaz, G. & Kahramanoglu, R. (2021). Öğretmenlerin program okuryazarlık düzeyleri, program yönelimleri ve programa bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(10), 178-187. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jier/issue/67379/1011656

STAKEHOLDER VOICES REGARDING FACTORS AFFECTING STUDENTS' FOREIGN LANGUAGE SPEAKING

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 100 - 129, 30.12.2024
https://doi.org/10.35452/caless.1525414

Öz

The main purpose of the study is to explore the factors affecting fifth grade students' foreign language speaking in line with stakeholder views. The research, which was conducted as a multiple case study based on a qualitative approach, was conducted with a total of eight teachers, 16 students, eight parents and two language education academicians from two schools with different socio-economic levels, one public and one private school. In addition, the issues related to the focus of study between the previous and current curricula were examined descriptively through document analysis. In this respect, it may also be considered as a curriculum evaluation study. The interview data obtained from the participants were analyzed through content analysis and seven different themes were reached. Although the findings show that the curriculum is generally found to be effective and sufficient in terms of English speaking skills by the teachers, it also shows that private school teachers offer a more effective English education with extra activities and materials besides the official curriculum. As non-curricular factors affecting English speaking, various findings were identified such as teacher influence, negative peer influence, students' interest in foreign language, socio-economic background and students' individual differences. In line with the results of the study, it was suggested that teachers should follow current scientific research on effective curriculum literacy, teachers should follow current scientific research on language education and more specifically on speaking skills, and teachers should diversify activities for using English language in daily life in the classroom environment.

Etik Beyan

Danışmanlığını Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Kerim GÜNDOĞDU'nun yürüttüğü Doğan TOSUN'a ait "Yabancı Dil Konuşmayı Etkileyen Faktörlere İlişkin Eleştirel Bir Durum Çalışması" başlıklı araştırma 11.01.2021 tarih ve 2021/01 sayılı Eğitim Araştırmaları Etik Kurulu toplantımızda alınan IX nolu karar ile etik açıdan uygun bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akyıldız, S. (2020). Eğitim programı okuryazarlığı kavramının kavramsal yönden analizi: Bir ölçek geliştirme çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 315-332. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/article/554205
  • Altın, M. ve Saracaloğlu, A. (2019). The effect of quantum learning model on foreign language speaking skills, speaking anxiety and self-efficacy of secondary school students. Dil ve Dilbilimi Çalışmaları Dergisi, 15(3), 1083-1104. https://doi.org/10.17263/jlls.631550
  • Aslan, S. & Gürlen, E. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin program okuryazarlık düzeyleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 171-186 https://doi.org/10.29299/kefad.2018.20.01.006
  • Balemir, S. H. (2009). The sources of foreign language speaking anxiety and the relationship between proficiency level and degree of foreign language speaking anxiety, [Doctoral Dissertation, Bilkent University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(1), 1-15. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aeusbed/issue/30008/290583
  • Barın, M. (1997). Dinleme-konuşma becerilerinin önemi, dil öğretimine katkıları ve Atatürk Üniversitesi İngiliz Dili bölümleri’nde uygulanışı. [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bergil, A. S. (2010). İngilizce öğretiminde konuşma becerilerini geliştirmeye yönelik alternatif bir teknik: Yaratıcı drama, [Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bolat, Y. (2017). Eğitim programı okuryazarlığı kavramı ve eğitim programı okuryazarlığı ölçeği. Turkish Studies, 12(18), 121-138. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12103
  • Bozok, D. (2018). Investigating speaking anxiety of university EFL students: The case of instructors and students. [Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. Longman.
  • Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching. White Plains, NY: Longman.
  • Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge University Press.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon.
  • Değer, A. C. ve Fidan, Ö. (2004). İkinci dilde okuma alt becerilerinin geliştirilmesine yönelik malzeme oluşturma-geliştirme önerileri. Dil Dergisi, 12(18). 121-138 http://dx.doi.org/10.1501/Dilder_0000000021
  • Demirel, Ö. (2012). Yabancı dil öğretimi. Pegem Akademi.
  • Elsharkawy, N. (2019). An investigation into the factors that lead to speaking anxiety among EFL learners. International Journal of Media Culture and Literature, 5(1), 27-44. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijmcl/issue/47210/536521
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Esin, T. (2012). Speaking as a skill in second language teaching. [Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.,
  • Gardner, R. C. and MacIntyre, P. D. (1993). On the measurement of affective variables in second language learning. Language Learning, 43(2), 157-194. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1467-1770.1992.tb00714.x
  • Gökmen, N. (2014). Inefficiency of English language teaching in Turkey. http://learning2teachenglish.wordpress.com/2014/04/27/why-cant-we-speak-english-2/
  • Haidara, Y. (2016). Psychological factors affecting English speaking performance for the English learners in Indonesia. Universal Journal of Educational Research, 4(7), 1501-1505. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2016.040701
  • Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. and Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132. https://doi.org/10.2307/327317
  • Kıroğlu, K. (2008). Yeni ilköğretim programları: (1-5.Sınıflar). Pagema Yayıncılık.
  • Koç, N. (1992). Açıklamalı dilbilgisi terimleri sözlüğü. İnkılâp Kitabevi.
  • Kondal, S. (2009). İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin yabancı dilde konuşma becerilerinin diğer dilsel becerilere göre gelişim geriliği. [Yüksek Lisans Tezi,Trakya Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Köçeri, K (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin yabancı dilde konuşma motivasyonlarını etkileyen faktörler. [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Mccutcheon, Gail (1997). Curriculum and the work of teachers. The Curriculum Studies Reader. (ed. D. J. Flanders & S. J. Thornton). Routledge.
  • Meb, (2006). İlköğretim İngilizce dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Meb, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) İngilizce Dersi (2, 3,4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı.
  • Meb, (2018). İngilizce dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar).
  • Meighan, Roland (1994). A sociology of educating (2nd ed.). Cassell Educational Ltd.
  • Merzifonluoğlu, A. (2014). An Investigation into english speaking problems of students at ELT department, Ataturk University. [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Metin, M. (Ed.), (2015). Kuramdan uygulamaya bilimsel araştırma yöntemleri.Pegem Yayıncılık
  • Moeller, A. K, Catalano, T. (2015). Foreign language teaching and learning. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, Second Edition, 2015, pp. 327–33. https://core.ac.uk/download/33144931.pdf
  • Nunan, D. (1987). Communicative language teaching: Making It Work. ELT Journal, 41(2), 136-45. https://doi.org/10.1093/elt/41.2.136
  • Özdemir, M. S. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye'de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 126-149. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13712/166017
  • Özkan, C. (2019). The relationship between students' success and their level of foreign language anxiety and the primary sources of foreign language speaking anxiety. [Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Sage Publications.
  • Richards, J. C. (2008). Teaching listening and speaking: From theory to practice (1st ed). Cambridge University Press.
  • Sallabaş, M. E. (2008). Relationship between 8th grade secondary school students’ reading attitudes and reading comprehension skills. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 9(16), 141-155. https://www.researchgate.net/publication/41764837_Relationship_between_8th_Grade_Secondary_School_Students'_Reading_Attitudes_and_Reading_Comprehension_Skills
  • Tebliğler Dergisi (1997). İlköğretim Okulu 4 ve 5.Sınıf (İngilizce) Öğretim Programı. Ekim, Sayı 144, 2481. MEB Yayımlar Dairesi Başkanlığı.
  • Ur, P. (1992). A course in language teaching: Practice and theory. Cambridge University Press.
  • Ur, P. (1996). A course in language teaching: Practice and theory. Cambridge University Press.
  • Üstündağ, T. (1998). Yabancı dil ögretim uygulamalarında bir yöntem olarak yaratıcı dramanın yeri. Dil Dergisi, 66, 27-33. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/31317
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2008). Sözcük tekrar tekniğinin akıcı okuma becerilerini geliştirmeye etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 323-350. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/256321
  • Yılmaz, G. & Kahramanoglu, R. (2021). Öğretmenlerin program okuryazarlık düzeyleri, program yönelimleri ve programa bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(10), 178-187. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jier/issue/67379/1011656
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İkinci Bir Dil Olarak İngilizce, Çocuğun Dil Edinimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kerim Gündoğdu 0000-0003-4809-3405

Doğan Tosun 0000-0002-3521-9593

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 1 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gündoğdu, K., & Tosun, D. (2024). ÖĞRENCİLERİN YABANCI DİL KONUŞMASINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERE İLİŞKİN PAYDAŞ SESLERİ. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 6(2), 100-129. https://doi.org/10.35452/caless.1525414

calessjournal@gmail.com            https://dergipark.org.tr/en/pub/caless         

download